Willys baccon
Köpte bacon i dag på Willys, en sån stooor förpackning. 
Så nu har jag fördelat och fryst in i småpåsar. Men… Jag vet ju att det finns andra här som köper samma bacon, hur många äter ni? Jag frös in 5 st i varje påse… Lite, lagom, för mycket? Vad är en lagom portion egentligen? Är det en portion som JAG blir mätt på eller är det en måttstock på vad jag BORDE bli mätt på?
Inga större världsproblem kanske men nog så knivigt… 

Nej, kanske inget värlsproblem, men det är viktigt att ta hand om ickevärldproblem också så vi får tid och ork till att ta hand om världsproblemem

Jag äter ofta fyra skivor tillsammans med några ägg efter hungernivå, om jag s.a.s. äter bacon som "huvudrätt" och inte som ingrediens. Mest på grund av att det är åtta skivor i de vanliga 140 gramsförpackningarna. Så dina fem skivor är en bra infrysningsmängd tycker jag.
Ja, det är lite knepigt det där…. Lade först 4 på skärbrädan, mest för att se hur mycket det såg ut att vara liksom. Men det såg så ynkligt ut att jag la dit en till! :-)
Lättare att plocka bort än lägga till när det är dags att äta…
Jag äter 1-2 vanliga paket om gången (vet inte hur många skivor det är i ett sånt vanligt paket?) men jag köpte sånna där storpack förut tills jag fattade att det var fruktosstärkelse eller vaf-n det var i dom …usch.
*3 Frukoststärkelse? Vad är det?!

Ett litet tips: När jag fryser in bacon hackar jag en del och sätter i palstpåse, desdsa påsar pressar jag så att de är så platta som möjligt så att de sen tinar snabbare. De baconskivor som jag behåller hela lägger jag på gladpack och fryser in dem platta med. Mycket smidigt om man har brottom. Jag gör samma sak med tex lövbiff!
#4 Äh jag kom som int ihåg vad det var, därför drog jag baratill med ngt ;)
Står det inget om det på dina pack?
*5 Dra till? Om så viktiga saker??? *asg*
Ska kolla på förpackningen vad jag hittar…..
Jag köper alltid änglamarks kravmärkta bacon,från glada grisar. Det är bara ganska obetydligt dyrare och då behöver man inte oroa sig över innehållet.

Alla bacon jag äter brukar vara ett paket jag använder per dag, hehe. 
De bästa jag har hittat med hänsyn till tillsatser (och även smak) är Tullips Restaurangbacon i enkilospack. Jag brukat inte hinna till frysen innan jag har ätit upp dem! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Tullips är gottah ;D

#10 var köper du dom?
Coop Extra
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#13 Tack!

Varför frysa in? Det tar ju slut innan bäst före datumet.
Till frukost tar jag tre skivor (delade på mitten), en tomat och ett ägg. Det får lagom plats i stekpannan med lite smör.
Sedan kan det ju bli bacon till andra måltider så inte behöver man frysa det.
Tulips restaurangbacon var nödlösning men det var magrare.
Kollade på Willys storpack bacon idag, lade tillbaka paketet då jag såg att det var tillsatt socker, kollade också Änglamarks bacon, visst de är producerat ekologiskt men likafullt tillsatt socker.
Näe, det får bli till och jaga fram Tulips bacon.
jag brukar äta halvapaketet, 70 gram, om jag äter bacon till mina ägg.
jag tycker att bacon är för salt så jag steker färskt sidfläsk istället och kryddar efter min egen smak

Hur stor mängd socker blir det per 100g fett bacon? Jag skulle tro att det blir långt under de 5% som finns som riktlinje. Socker är ju inget gift som måste undvikas till varje pris. Det är ju bara en fråga om mängden.
Hittade Tulips på 400 g på Willys idag men ngt 1-kilos har jag inte sett till, varken där el på COOP.
Såg att Scans bacon hade samma innehåll som Tulips iaf.
Jag har lagt vantarna på Harrys bacon! Han blev skitsur… bah, dåligt skämt.
Det heter faktiskt så, harrys bacon, det är lite tjockare skivor, MYCKET mer fett på (mer vitt) och de är inte lätta att knapersteka så fort dom nuddar hetpanna.
Finns på Coop nu Glen, 50 kr kg. Rätt ok. Tillfälligt parti om du int redan sett nä!?

Eftersom jag äter bacon till frukost varje dag vill jag köpa storpack. Bacon i 140g paket som scan har skickat till Polen för förpackning i små paket tycker jag är ett stort resursslöseri.

Sluta genast att köpa Eldorado bacon på Willys!
Det är ju slut när jag ska ha ett nytt paket. Jag hörde också att det är populärt och säljs mycket.
Kanske det är fler än jag som gått övrer till baconfrukost.
Jag köper Eldorado bacon på Willys.. 1,7 kilo var det senaste paketet, 49:- kilot. Jag delar det på tre delar först å fyller en Big Pack (glass) låda å ställer i kylen, jag fryser bara ner det som inte får plats i lådan. Hållbarheten är det inget fel på! Det går lagomt åt på en månad! Det brukar bli 7 skivor i stekpannan som jag steker i smör, ungefär som ett halvt paket 140 grams!
Till detta två ägg plus en extra ägggula som vispas ner i stekfettet!
Sockerhalten tror jag inte det är nåt att bry sig om då det endast innehåller 0,5 g kolh. per 100 gram.. Jag tror inte det gör utslag på blodsockret.. OM man nu kan lita på innehållsförteckningen..?! Det smakar då inte sött iaf..

Willys bacon ha ändrat etiketten på bacon i storpack.
Man deklarerar nu kolhydrater <0,5% och fett 35%. Paketet jag köpte idag har bäst föredatum i aprill men det är slut långt tidigare så inte behöver det frysas.
Jag har länge köpt Willys, eller Eldorados, storpack av bacon, mycket beroende på priset. Nu har jag följt debatten här om olika baconsorter och Tulip ska visst vara bra, garanterat rökt, allstå. Hittade Tulip i 1-kilospack, men priset var det samma som för småpaket, c:a 75:-/kg.
Så fann jag Fåddmans "baconrulle" på Citygross. Det står "varmrökt" bacon på den, och kostar 53:-/kg (lite billigare än Eldorado) och är svenskt. (Eldorados är garanterat danskt.) Paketen ligger på 1-1,3 kilo.
Apropå detta med om bacon är rått kött eller ej… Fåddmans är alltså varmrökt. De skulle nog inte våga skriva så om det inte stämde, och då är köttet alltså inte längre rått. På Eldorados står inte nåt om varken rökning eller rökarom. Däremot så står det ungefär: "Tänk på att bacon skall stekas före användning!" Det skvallrar om att deras bacon är rå, ej rökt och alltså istället innehåller rökarom.
Jo, på innehållsförteckningen står det "druvsocker" men inte nån deklaration av hur mycket. På deras hemsida uppges inte några kolhydrater alls, så antagligen är mängden druvsocker försummbar.
Jag har bytt till Fåddman!
Nu är ju det här en gammal tråd, men någon kanske läser efter som det fick ett nytt inlägg
man kan *inte* köpa sådan storpack och öppna och tro att man kan använda till bäst före - står inte på alla sorter men på t ex tulips storpack gör det det - ett öppnat packet håller inte mer än max ett par dagar. Så äter man inte minst 300 gram per dag eller är en stor familj så kommer man nog behöva frysa 
(detta är ju dock samma med de flesta saker, bäst före datumet gäller bara om förpackningen är oöppnad - dock mer viktigt med chark produkter då att de är rökta kan maskera en hel del dålig smak pga hög bakteritillväxt, inte blir det bättre att de i många tester visat att korv och t ex skinka nästan alltid är lite skämda redan innan bäst före pga för långt datum)
Ja, naturligtvis fryser man in storpacket uppdelat i lagom stora portioner! Men det trodde jag inte att jag behövde skriva… ;-)

Max ett par dagar för en öppnad förpackning tycker jag är överdrivet försiktigt. Fåddmans bacon från City-Gross är det bästa köpet eftersom det ligger i en bra föroackning där det är lätt att ta skivor. Eftersom Willys och Coop Forum ligger närmare till blir det ofta köp där också. När min fru gör i ordning min frukost blir det oftast 2 ägg och en rejäl tallrik med bacon. Om jag gör frukosten själv blir det en stekpanna full med bacon och ett ägg. Det är oftast om jag ska bort och även äta lunch på dagen.
Har inte sett behovet av att frysa in bacon.
#28 Det var högre upp i tråden : "Hållbarheten är det inget fel på! Det går lagomt åt på en månad!" bla
Behålla ett öppet paket bacon i 1 månad är nog inte att rekommendera. Och till bäst före går ut är ju per definition för länge då det är satt efter hur länge det håller i obruten förpackning som är vakumpackad
Jag luktar alltid på matvaror innan jag lagar till dem och redan efter tre-fyra dagar så lukta baconet i ett öppnat paket illa. De första gångerna detta hände testade jag att steka det men det smakade även illa. Köper man stora paket och inte äter upp dem på ett par dagar ska man nog frysa in…
Tulips bacon är rökt men även riktigt rökt bacon är lättrökt så det nästan är rått fortfarande därför ska bacon alltid stekas innan man äter det.