Hjälp
Jag har läst här och bakat bröd med äggvitor, men nu hittar ja inte receptet kan någon hjälpa mig.

Receptet som Hemul skrev det:
Egg White Bread
- 20 st (425 g) äggvitor
- 1/2 kopp (100 g) mjöl
- 100 g smör
- 2 tsk bakpulver
- liten nypa salt
Vispa vitorna till hårt skum. Vispa i mjölet pö om pö. Till sist det smälta och avsvalnade smöret. Grädda i smörad och bröad form i 175 °C i c:a 1 timme.
Jag gjorde halv sats. Vis av skadan tog jag lite drygt med bakpulver och gräddade 40 minuter. 5 minuter mindre hade inte skadat. Kanske är min ugn som är skum. Brödet smakar nästan lika menlöst som skivat formbröd - perfekt alltså!
PS blir bättre utan smör tillsats eller kanske en halverad…!?

Bra att kunna få användning av aggvitorna… det blir ju sådana över ibland, när man bara behöver äggulorna till något, eller vill ha några extra äggulor i omeletten t ex.
Förr brukade jag göra maränger på överblivna äggvitor, men det är ju inte aktuellt längre! Därför har jag helt enkelt kastat bort dom… kanske dags att börja spara dom igen! 
"still lost in space and time"

Tack Pasi det var just det ja sökte.

Är det någon som vet om det går att frysa äggvitor?
Hemulö behövde inte så många äggulor heller som det står i receptet - det är bra att väga dem så det blir rätt :)
Skulle brödet inte stå i ugnen och svalna efter gräddningen också? Eller var det ett annat bröd?

Jag tog ut det när jag tyckte det var klart.
Äggvitor går nog att frysa som de är…om jag minns rätt. Äggulor behöver ligga i vatten, tror jag.

Tack Pasi, ska testa… äggulor tror jag inte att jag kommer att behöva frysa, men jag får väl testa det också någon gång, då kan jag ju prova både med och utan vatten… lite får man ju offra i forskningens tjänst! 

Håller med…bra att bedriva lite forskning och slå hål på gamla myter o så.
Amiechan - vad kallar du mig? Hemulö? 
Jo, det ska stå kvar i ugnen och svalna. Jag tar numera bara en sked smör och tycker det funkar bättre med en del bovetemjöl. Kör ungefär lika delar bovete, vanligt vete och havre (mixat till mjöl). Utom till ströbröd, då använder jag bara vete.
Receptet utvecklades under resans gång, så det är bäst att läsa hela tråden även om den är lite virrig. När jag orkar ska jag lägga till allt det där i första posten.
http://43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article530.html
Det finns totalt 4 Kwasniewskibröd där nu. La upp ostbröd häromdagen.
Ja, äggvitor går fint att frysa. Men de står sig jättelänge i kylen också. Jag brukar spara i en mugg med lock. När den är full räcker det precis till brödet. Då antingen bakar jag eller slänger bort dem och börjar om på nytt. Man ska ju inte hälla ut dem i avloppet ivf så…
hemul: hoppsan! Jag undrar vad en hemulö är? Det låter som en enslig kobbe långt ut i skärgården…