Råd o tips...tack snälla
Jag har alltid ätit väldigt strikt fettsnålt och low carb. massa frukt och grönsaker, bara fett från fet fisk, kött, nötter, avokado. Tränat mycket. Alltid kännt mig trött och har i flera år haft magroblem bl a ibs och en annan tarm-motorik rubbning som gör att tarmen inte jobbar som den ska. Ibland inte alls, ibland för snabbt. Ger mig mycket makramp och ibland får vi akut åka till sjukhuset för att få mer smärtlindring. Läkarna ger ju bara piller. Inga tips.
Alltså så tänkte jag efter att läst att många med magproblem blivit hjälpta av denna kost att detta måste prövas. För mig känns det jättekonstigt att äta så mycket fett. Känner mig flottig. Har använt grädde ganska mycket och smör.
I går tex till frukost, 10% turkisk yoghurt med kokosflingor, cashew, mandel, solrosfrö, linfö, kanel, lite blåbar. Några skivor ost.
Lunch, omelett med tonfisk i olja och grädde och ost.
Middag kycklingfile med gorgonzola grädde och mos av brocolli med grädde.
Mellanmål, nötter o ost. Är detta ok? Äter ju små mängder iom att jag har problem med magen. Har inte kommit upp i en normalstor portion än efter mitt senaste maganfall då jag gick ner 6 kg. Fick dropp och näringsdrycker innan. Nu när jag äter lite igen har jag gått upp 3 kg. Vill ju inte bli smalare, inte heller fetare utan ha en stabil vikt utan magproblem. oj, vad mycket jag skrev…Tacksam för tips!
Först, det räcker med ett inlägg i en kategori. Allihop syns på samma ställe…
När det gäller maten ser det ok ut fast frukosten kan ev behöva ändras. Har du liknande problem som jag kan det bli lite väl mycket frön och fibrer med det du äter men funkar det så är det bara att fortsätta. När du orkar äta lite mer kan du lägga till ett ägg eller två på morgonen så bli det ännu bättre.
En grej bara, oljan som används till tonfisken är oftast inte särskilt bra. Köp tonfisk i vatten istället och häll på egen olja av bra kvalitet (kallpressad rapsolja, macademiaolja eller kanske kokosfett).