Råd o tips...tack snälla
Jag har alltid ätit väldigt strikt fettsnålt och low carb. massa frukt och grönsaker, bara fett från fet fisk, kött, nötter, avokado. Tränat mycket. Alltid kännt mig trött och har i flera år haft magroblem bl a ibs och en annan tarm-motorik rubbning som gör att tarmen inte jobbar som den ska. Ibland inte alls, ibland för snabbt. Ger mig mycket makramp och ibland får vi akut åka till sjukhuset för att få mer smärtlindring. Läkarna ger ju bara piller. Inga tips.
Alltså så tänkte jag efter att läst att många med magproblem blivit hjälpta av denna kost att detta måste prövas. För mig känns det jättekonstigt att äta så mycket fett. Känner mig flottig. Har använt grädde ganska mycket och smör.
I går tex till frukost, 10% turkisk yoghurt med kokosflingor, cashew, mandel, solrosfrö, linfö, kanel, lite blåbar. Några skivor ost.
Lunch, omelett med tonfisk i olja och grädde och ost.
Middag kycklingfile med gorgonzola grädde och mos av brocolli med grädde.
Mellanmål, nötter o ost. Är detta ok? Äter ju små mängder iom att jag har problem med magen. Har inte kommit upp i en normalstor portion än efter mitt senaste maganfall då jag gick ner 6 kg. Fick dropp och näringsdrycker innan. Nu när jag äter lite igen har jag gått upp 3 kg. Vill ju inte bli smalare, inte heller fetare utan ha en stabil vikt utan magproblem. oj, vad mycket jag skrev…Tacksam för tips!
Först, det räcker med ett inlägg i en kategori. Allihop syns på samma ställe…
När det gäller maten ser det ok ut fast frukosten kan ev behöva ändras. Har du liknande problem som jag kan det bli lite väl mycket frön och fibrer med det du äter men funkar det så är det bara att fortsätta. När du orkar äta lite mer kan du lägga till ett ägg eller två på morgonen så bli det ännu bättre.
En grej bara, oljan som används till tonfisken är oftast inte särskilt bra. Köp tonfisk i vatten istället och häll på egen olja av bra kvalitet (kallpressad rapsolja, macademiaolja eller kanske kokosfett).
Tack för påpekandet ang att inlägget synns på fler ställen. Är ny här och vet inte hur det går till! Sorry!
Tack för tipsen!

Hmm.. fettsnål lowcarb och tränar en massa.. hur går det till.. det blir ju en massa protein då i så fall.. var får du energin ifrån???
Altså lowcarb är alltid hög fettandel.. man ersätter energin från kolisarna med energi från fett samt äter normalt med protein.. minst 1 gram per dag och kilo!!
Man äter inte en massa fett.. rent volymmässigt man väljer i stället fetare matvaror.. är inte rädd för att steka i smör.. och använder grädde/CF i såser!
Om du ätit "massa frukt o grönsaker" så har du nog iallafall ätit highcarb såvida du inte ätit highprotein!??
High fat innebär bara att fettet skall vara en hög andel av ditt energibehov.. inte blir det såå mycket på tallriken!
"Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Åt MASSA protein, kyckling, kött, fisk med ångkokta grönsaker eller ungsbakade rotfrukter. Aldrig såser. Rent som fitnessbranschen kallar det. Även tillskott med proteinpulver.
Alltid low fat, kesella minikeso, lättmjölk osv.
Sött för mig var massa frukt, fruktsallader, nötter tex.
Men iom att magen sagt ifrån kan det ju inte varit bra.
Denna diet och Gi med quinoa bönor osv är det jag levt på.
Alltså ska LCHF dieten nu prövas eftersom det andra INTE funkar. Hoppas hoppas.
Tack

Jag skulle ta din tonfiskomelett som frukost istället och skippa yoghurt med frön. Sen skulle jag välja tonfisk i vatten istället för olja, och istället tillföra mer smör, för oljan som tonfisken ligger i är ofta solrosolja, vilket är typ den onyttigaste fettkällan som finns, möjligen efter transfett.
Har hittat tonfisk i olivolja. ABBAS. Men väldigt dyr. Smartare köpa i vatten och hälla olja eller smör på! Tack! =)

Hej och välkommen!
Med dina magproblem skulle jag föreslå att du undviker fibrer i möjligaste mån. Håller med Wtn3 där.
Räkna med att du kan få några veckor av omställningsbesvär men för de allra flesta är det väl värt det.
Lycka till!

Alltså det där med rädslan för fett tror jag emanerar ur att det har ett högt energivärde.. och så drar man en massa konstiga slutsatser ur det!!??
Spelar väl ingen roll var energin kommer från om man bara ser det ur kalorisynpunkt??
Om man däremot börjar titta på hur olika macronutrienter påverkar kroppen så ser man att kalorier bara är en faktor av flera!
Frukt är i stort sett godis som hänger från en gren.. mest socker o vatten.. frukt är lika nyttigt som läsk i stort sett.. kanske lite mer c-vitamin!
Grönsaker är mest vitaminer o vatten o ynka lite socker!
Protein är i första hand byggstenar i kroppen, för muskler, hormoner, enzymer o sånt.. det protein som byts ut i kroppen kan användas som energi.. men det är onödigt att äta mer än nödvändigt.. och iomed att tränar flitigt behöver du mer än inaktiva bantare!!
Fett är oxå byggstenar men även kroppens främsta energikälla, man måste äta fett för att bränna fett.. så länge man håller uppe sina blodsockernivåer så bränns inte mycket fett.. det lagras i stället!
Eftersom du mest har problem med magen så börja med att ta bort de mest svårsmälta med mycket fibrer.. mycket tyder på att högt fiberintag är roten till eller förvärrar IBS!!
Tänkte på det också, för mig funkar inte vissa grönsaker heller. Spenat gillar inte min mage alls, potatis (inte LCHF men har förekommit) gillar inte magen heller. Vetemjöl är en annan bov och naturligtvis inte för mycket fibrer. Jag tål lite fibrer bara jag håller mig från vete. Sen beror det ju på hur dina problem är, om de är av den hårda eller lösa sorten. Mycket ost kan ge hård mage, mycket kokosfett kan ge lös mage, fast på mig tycker jag att den ger hårdare…
Har mer problem med hård mage tyvärr…
Måste prova mig fram gällande grönsakerna. Äter bara de som växer ovan jord nu. Broccoli verkar fungera. Tar en sak i taget.
Måste bara få¨fart på magen…känns inte som jag tömmer ordentligt.

He he.. då skall du prova maxdosen kokosfett.. det brukar leda till att man om någon timme måste rusa..!
låter ju bra =) Ska prova. Vd menar du med maxdosen?
Hittade just på en litet mellanmål sötsugsknep tror jag. 1 msk keso, 1 msk turkisk 10% yoghurt och kokosflingor. Tog bort min abstinens efter sött.
Tack allihop för era tips!
Är jättetacksam!

Maxdosen har väl ingen nivå uppåt.. vi har en medlem som prövade rätt mycket.. han fick sitta på muggen hela natten! 
Vet inte om jag tror det är en bra ide att vräka på kokosfett utan invänjning om man har ibs dock… med tanke på att en helt del med "vanliga" magar får ont och illamående etc. om de tar för mycket innan de är vana - låter som det skulle vara ett experiement som kan sluta på akuten
Kan ju steka i kokosfett. Räknas kokosflingor också in, kokosmjölk?
till viss del, men då får du lägre koncentration av det som är nyttigt i kokosen(fettsyrorna) och som gör nyttan och mer av kolhydrater och fibrer