Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4382 ggr
starhawk
0

OT:Vaniljstång

Det blir väl lite OT det här, dom flesta vet att man skall skrapa ur vaniljstången och koka den urskrapade stången tillsammans med dom små svarta fröna, sen slänger man stången. Men enligt vad jag läste är detta slöseri för stången innehåller smak för åtminstone en gång till. Rådet var att lägga den urskrapade stången i en burk och täcka den med socker. Sen får den ligga ett par dagar så att sockret kan dra ur smaken.

Jag testade detta när jag gjorde min första egna glass i den nyinköpta glassmaskinen, efter att ha värmt upp mjölk och vanilj i en kastrull stoppade jag ner den urskrapade stången i sin kryddburk och fyllde på med socker, underbart god glass förresten. Idag nästa försök, samma recept i stort sett men enbart sockret i kryddburken som smaksättning. Det luktade rejält vanilj redan när man öppnade burken, och glassen blev lika god den här gången.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Solpuss
0

Hoppsan! Vågar du skriva socker här? ;)

Jag lägger den urskrapade stången i grädde - smaskens i kaffet eller varm choklad på 95%ig choklad.

cnidaria
0

Ja så dyr som den är, så var det ett bra tips!

JAUS
0

Brukar smaksätta mitt sukrin med gamla vaniljstänger.

JAUS
0

Brukar smaksätta mitt sukrin med gamla vaniljstänger.

starhawk
0

#1: Så mycket socker är det inte frågan om, dessutom ingår socker i större mängd i receptet och det struntar man i, det här räcker så gott. Undrar hur bra smaken dras ur i grädde Obestämd dessutom kan man inte lagra grädde hur länge som helst. Stången i socker kan i princip ligga hur länge som helst

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JAUS
0

Jag använder en halv dl sukrin till 3 äggulor och 3 dl grädde och en vaniljstång, mycket bra resultat.

Solpuss
0

Jag har haft turen att hitta vaniljstänger för 15 kr/rör på Netto, så jag har råd att slösa lite. :)

Var visst otydlig innan - jag värmer grädden med stången i.