Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 35113 ggr
Catrin83
32

Kan man frysa omelett?

Hej,

någon som vet om man kan frysa omelett?

Catrin83
7

Formulerar om frågan. Är omelett okej att äta efter att den varit frusen?

Zepp
0

Beror mest på vad du stoppar i den.. och hur hade du tänkt värma den??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Catrin83
1

Kom precis på att vad jag tänkt mig är stekt ägg med bacon, alltså ingen omelett. Brukar steka ett par skivor bacon o sedan knäcka över 2 ägg. Hade tänkt ha med mig detta som lunch till jobbet o värma i micro. Har planer på att göra ett gäng och ha färdigt i frysen, hade dock känts bättre om man visste att det är helt okej smakmässigt efter upptining.

Zepp
0

Tror inte det blir något problem med smaken.. men med konsistensen.. ägg är ju rena vattenbomberna.. jag tror det separerar!

Föresten.. hur kommer man på att frysa något som går snabbare att göra än det tar tid att gå till frysen???

Catrin83
0

Bra fråga, känns bra att bara kunna mica en låda. Skall överväga din tanke, tar inte många minuter, behöver ju inte heller stå o titta på medan det steker.

Zepp
0

Jag gör min fukost oftast i en liten wook.. det är superenkelt och går snabbt!

Tar några skivor köttigt i cocosolja och fräser någon minut.. knäcker ett ägg eller två rätt i pannan.. rör om.. voala frukost snabbare än vad en micro klarar att värma något kallt!

Skall du ha med dig det till jobbet o värma det där föreslår jag att du lagar dubbla portioner på morgonen!

Minorca
0

Hej

Jag köper ofta bacon i 1½kg förpackning som jag lätt steker i ugnen, som jag sedan fryser i "buntar" som räcker i några dagar med smörpapper emellan.

Då har jag bacon som kan ätas direkt eller värmas lite

helvete
1

Jag har fryst diverse julmat under åren och använt till matlådor på jobbet. Dvs ugnsomelett med svampstuvning, köttbullar, skinkskivor, lax. Omeletten blir lite vattnig, med inte sämre i smaken.

ebet
0

Äggmuffins funkar bra att frysa tycker jag. Ägg ost o bacon.

Catrin83
0

Tack för era svar. Får nog se till att testa, trotts att det ligger ngt i dett Zepp skriver, att det inte tar särkilgt lång tid att tillaga.

Wildrat
0

Vill du inte göra det på morgonen så gör den kvällen innan och förvara i kylen…

Zepp
1

Kan tilläggas att jag är lite petig med att maten helst skall vara nylagad.. ofta vinner det rent smakmässigt och antagligen även näringsmässigt!

Ibland får jag för mig att folk lagar mycket mat o fryser in bara för att man skall göra så!?

Har en viss förståelse för dubbelarbetande småbarnsföräldrar.. men det verkar som om en del forsätter med samma rutiner även sedan barnen flyttat hemifrån!

Jag styckfryser då hellre färskvaror.. så kan man lägga fram det i kylen på kvällen eller tina det i micron strax innan man skall laga till det!

Och ägg är så himla praktiska att ha i sina förpackningar.. håller i flera veckor i rumstemperatur och i månader i kylen!

lopphunden
6

Kära Catrin 83. det går alldeles utmärkt att frysa omelett det gör jag jämt och hela tiden. Jag brukar göra en stor omelett och dela den i fyra bitar och äta en och frysa in resten, jag värmer upp den i micron på jobbet. Jag brukar göra min omelett så här.

Först steker jag bacon, sedan tar jag i champinjoner sedan rör jag ihop ägg och grädde efter smak och i med allt sedan strör jag över ost, och till slut så avslutar jag omeletten i ugnen då stiger den och blir oehört vacker, jag gör det i stekpannan alltihop.

Catrin83
0

Tack igen för svar, ni är för gulliga.Skrattande