Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6970 ggr
hockley
0

Hjärnblödning & LCHF

I början på året fick jag en svårare hjärnblödning, men turen var på min sida, varför jag inte fick något rörelsehinder eller talsvårigheter. Däremot har jag fortfarande svår huvudvärk, är extremt trött och svåra koncentrationssvårigheter.

Pga att jag inte får anstränga mig, kan jag inte gå och träna, utan den rörelse jag får är lååångsamma promenader och ibland känns det som att det enda jag kan göra är att äta och det har lett till att jag under nästan två månader ätit allt för mycket godis och fel slags mat och för varje dag som gått, så ha jag känt att jag mått allt sämre…så häromdagen fick jag nog och eftersom jag ätit enligt LCHF tidigare och mått bra, så startade jag med det igen.

Men är det en bra kombination när hjärnan läker?

Zepp
0

Är ett högt blodsocker bra för läkningen??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hockley
0

Nej, absolut inte.

Godiset är aldrig bra, men behöver man kolhydrater?

Iansmamma
0

LCHF ska ju ha en blodtryckssänkande effekt; det borde vara bra efter en hjärnblödning.

Wildrat
0

Nej, inte ens SLV säger att kolhydrater är nödvändiga (essensiella).

Zepp
0

Nej kolhydrater lär inte behövas annat än till att höja de små LDLpartiklarna som lätt blir glykoliserade och som tas om hand av macrofager som binder dessa i kärlväggen och därmed inleder början på Arteroskleros som i sin tur kan leda till att kärlen blir trånga och hårda, vilket kan leda till att de så småningom proppar igen eller brister!

Nu finns det olika former av hjärnblödning.. har du en aning om vilken du drabbades av.. ofta har det något latinskt namn!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnbl%C3%B6dning

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stroke

hockley
0

Subaraknoidalblödning

Zepp
0

Jo det var kanske självklart då de andra i princip uppstår utav våld.

Iallafall så behöver du ju äta näringsrik mat och leva sunt för övrigt så att dina kärl läker och om det var arteroskleros som orsakade det hela så får du se till att inga mer plack byggs upp!

hockley
0

Nej, det var ett kärl som brast mellan hjärnhinnorna, med största sannolikhet beroende på extrem stress under allt för lång tid.

hockley
0

Självklart är det inte bra med högt Blodtryck vare sig man har fått en hjärnblödning eller ej, eftersom det kan vara en orsak till blödningen…men så va det inte i mitt fall!

Zepp
0

Det förekommer ju även att vissa har medfödda defekter på blodådrorna.. försvagningar som kan brista!??

mariech
0

Anerysm tror jag , min mamma gick bort av det. Har hört att det kan vara ärftligt. Vet ni något om det?

lizaohman
0

HOCKLEY: huvvaligen, hoppas du har kunnat minska stressen nu då. Det kan faktiskt vara ytterst stressande att inte göra någonting också!!! Rekommenderar att du kollar ifall det finns någon yogaklass i närheten - det ska väl vara nog låångsamt. Lite plaskande i en vattenpöl i närheten kanske kan vara något? Själv har jag en promenadmaskin stående framför TV:n Skrattande

MARIECH: ja, försvagade blodkärl kan vara ärftligt, så det är bra att du äter LCHF så att kroppen får lite extra kolesterol att bygga och reparera med Flört

mariech
0

#12 Haha det är så jag känner, det känns rätt att käka lchf, lite skrämmande när folk väljer bort fettet o slammar igen kroppen med kolhydrater istället!

hockley
0

Det är rejält stressande att inte få och/eller kunna göra något…man får så mycket spring i benen, men jag har precis kommit igång med lite lättare träning och så tar jag promenader i vårsolen och då får man utlopp för lite av all den energi man har. Till detta har jag kommit igång med LCHF riktigt bra och första veckan visade på 2,9 kg…jepp jag vet att mycket är vatten. Men det jag är mest nöjd med är att det jobbiga suget är borta och bara det är värt mycket…så nu gäller det bara att se till att jag har mat hemma och har tänkt vad jag skall äta till nästa mål…men det funkar rätt bra, så jag har hopp om det går åt rätt håll nu. :)

lizaohman
0

Håller tummarna, hockley :)

hockley
0

#15 Tack! Skrattande