Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4667 ggr
zafta
0

Kalorier :)

Hej

Undrar om ni räknar kalorier alls…eller räknas bara kolhydraterna?

/Zafta

Aniara4
0

Under de perioder jag registrerar får jag ju kalorierna automatiskt i Minmat, och jag brukar hålla koll så att jag inte äter för lite. Under 2000 kcal/dag har jag nämligen märkt att jag mår dåligt av, blir apatisk och frusen och hängig.

Någon övre gräns har jag inte, utan är jag hungrig så äter jag. Däremot försöker jag att inte stoppa i mig så jag blir proppmätt, finns ingen anledning!

sockret
0

ja, det som spelar roll för viktbalans är väl egentligen hur mycket kalorier man får i sig (energi in, energi ut).

MEN: grejen med lchf är väl att man inte behöver räkna så noga manuellt, eftersom att kroppen lätt känner av mängden själv med den här kosten.

Men om man har bråttom att gå ner/ eller om man trots allt går upp i vikt av kosten, kanske det är värt att räkna kalorier?

Aniara4
0

Nja, det intressanta är ju inte hur mycket energi som går in genom munnen, utan hur mycket av den som tas upp i tarmen, och framför allt hur mycket som lagras in i fettceller eller används upp. Det är insulinet som gör att energi lagras som fett, och förhindrar att fettlagren används som energi, så det viktiga är att hålla nere insulinet genom att hålla nere blodsockret.

Läs gärna tråden "Vanliga frågor och svar"!

Aniara4
0

Dubbelpost, inte mitt fel! Rynkar på näsan

[godisboll]
0

Jag räknar kalorier i perioder, eftersom jag måste gå upp rätt många kilon i vikt för att bli normalviktig. Försöker ligga på minst 2000 kcal per dag, gärna 2500.

lizaohman
0

Bra att du postade ditt inlägg 2 gånger Aniara4 ;) eftersom det är en väldigt viktig skillnad mellan konventionell bantning (läs "svält") och LCHF som är en hormonreglerande kost.

Bra exempel som Sten Sture Skaldeman brukar dra: elda upp ett vedträ, så frigörs mycket energi (= kalorier) men inte tusan kan du tillgodogöra dig den energin. Summa summarum - kalorier är ett energimått som är väldigt trubbigt och används helst för att kontrollera att du inte fått i dig för LITE näring. Många rasar i vikt fast de äter 3000 kalorier. Sedan måste man förstås se till att man inte överäter. Därför ska man sluta äta när man är nöjd. Inte mätt, bara nöjd. Och inte äta igen förrän man varit hungrig en stund. Brasklapp: i början kan det vara tjall på signalsystemet hungrig/mätt, och då är det bra att registrera i minmat.net så man ser att man fått i sig det man ska. Illamående är oftast ett tecken på att man är hungrig, innan signalsystemet fungerar som det ska.

Tredje gången gillt Aniara4: Läs gärna tråden "Vanliga frågor och svar"! Kan inte heller upprepas nog många gånger. Den är fastnålad högst upp i vänstra marginalen.

Aniara4
0

Det var inte jag som postade mitt inlägg två gånger, jag tryckte bara på knappen en gång, så det så! Märkte faktiskt inte ens att det blev något problem.

Kalle-B
0

Räknade kalorier i början. Inte nu längre.

Men jag försöker faktiskt att ha koll på "matmängden". Äta tills jag är mätt håller inte till 100%, det vill gärna bli lite småätning av mandel o annat gott. Speciellt när man motionerat. Jag tycker också det är sundare för både miljö och privatekonomi att inte överdriva mängden mat man stoppar i sig. Finns ingen mening med att stoppa i sig en massa energi som man inte behöver. Energirikt men små mängder är mitt motto. (Som jag iofs inte alltid klarar att hålla..)

PerH
0

In och Ut

Puffar för in inlägg hos Matfrisk blogg.

"Energi är energi oavsett var den kommer ifrån. Typ."

Wtn3
0

Jag för matdagbok, men jag har ingen övre gräns på hur många kalorier jag får äta, jag äter så många som behövs för att vara mätt. Jag antecknar vad jag äter mest för att kolla att proteinmängden ligger lagom.

chilisalsa
0

För dom allra flesta som har hållit på ett tag behövs det inte räknas alls, då de normala mättnadssignalerna återgår till vad dom borde vara, dvs icke störda…

För oss Nördar är det en annan sak möjligen Glad

Vi vill t.ex veta hur energi IN påverkar energi UT, beroende på vad vi äter, och mycket fler andra faktorer… hur påverkar det olika saker som muskeluppbyggnad fettminskng/tillväxt etc.  Men vi är ett konstigt folk !Skrattande

Medarbeterare på Kost

yalla
0

Förstår inte varför godisboll går på lchf om bollen vill bli tjockare. Är det inte vettigare då att addera frukt, grönt och stärkelse (pasta, ris, bröd?)

Enligt den bok jag läste om GI, för väldigt längesedan, hävdade man med bestämdhet att kalorierna inte spelade någon som helst roll. För att bevisa detta käkade författaren upp en smörbytta till frukost…och menade att det inte betydde någonting. För mycket fett kan man aldrig få i sig om man inte äter socker.

Är detta fel?

Wtn3
0

LCHF-kost är -viktnormaliserande-, är man underviktig som godisboll är så går man upp i vikt när man äter sig mätt på naturlig mat. Visst kan man gå upp genom att äta massa pasta också, men äter man skräp vi inte är byggda för blir man inte bara fet utan också sjuk. Detta är kan inte sägas för många gånger, LCHF är ingen snabbkur för att bli normalviktig så att man sen kan återgå till att äta massa socker och stärkelse igen, utan det är ett sätt att återgå till naturligt ätande och genom det få optimal hälsa, en positiv bieffekt av det är att man också får sin normalvikt.

[godisboll]
0

yalla: Jag har kronisk ledvärk och ADHD som den här kosten hjälpt mig med (så mycket att jag kunnat sluta medicinera mot ADHD), så jag äter den inte för att gå upp i vikt, utan för att må bra, framför allt mentalt =)!

Andina
0

Det finns andra besvär man kan få av frukt, grönt och stärkelse - pasta ris och framförallt sädesprodukter som bröd.

Många som övergår till lchf gör det inte för att gå ner i vikt utan för att uppnå andra hälsovinster - och för att 'viktnormalisera upp sig' vilket lchf också är en bra metod för.

Edit: Ser att flera andra hann emellan - så detta inlägg blev ju lite onödigt… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Million
0

godisboll: intressant! Får man fråga vilken medicin du åt och vilka problem du haft pga ADHD?

[godisboll]
0

Jag tog maxdos Ritalin, men har tidigare även tagit Concerta. Utöver att jag slutat med Ritalin har jag minskat mitt intag av Stesolid, Stilnoct och Propavan.

Först och främst har jag behövt Ritalin pga svårigheter att slappna av. Jag var på helspänn dygnet runt och fick därav också svår muskelvärk samt kronisk huvudvärk, tinnitus och sömnsvårigheter. I perioder har jag medicinerat med ett tiotal preparat för att öht orka med att leva.

Million
0

Tack för svaret! Låter lite likt min sambo.. som tyvärr inte vill äta LCHF.

zafta
0

Tack alla vänliga för svar Glad

Hoppas ni alla får en toppendag!

/Zafta