Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4451 ggr
Effie
0

Bronsåldern

Jag håller på och läser en bok som heter Bronsåldersmordet. En tjock bok, om liv (och död) på bronsåldern, och om hur mycket man kan utläsa av skelett.

En uppgift som förvånade mig var att människor hellre svalt än åt mat som inte stämde med deras kultur. Var man bonde, så fiskade man inte. Funderar på om det finns alternativa förklaringar - men om det nu var sant, när kan vi ha börjat med det??

Läste också om blandningen av säd, malda nötter och inälvor typ lever, som fick stå och jäsa ett tag… Mycket nyttigt. Tänker inte pröva receptet (men med tanke på alla experimentglada Kifare, så ber jag bara: kom med en rapport!!) Glad

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Million
0

Kanske en alldeles för enkel förklaring, men folk bosatte sig väl på platser av en anledning, dvs att landskapstypen avgjorde. Var det t.ex. bra marker för boskap så var det boskapen som försörjde dem, och fanns det bra vatten för fiske så livnärde man sig på det. Så det kanske inte fanns så många alternativ?

Effie
0

Ett exempel jag minns ur boken var folk som bodde på Norges västkust och inte fiskade trots att de led av näringsbrist. Eller folk som bodde i samma område, och antingen var säljägare, eller bonde, utan att ha utbyte med varandra. Jag får kolla bättre i morgon.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Wildrat
0

#2 Puckon har alltid funnits. Eller så får man hoppas att det var okunskap som gjorde att de inte letade andra näringskällor när de svalt.

mazen
0

Tror att du är inne på rätt spår. För några år sedan såg jag ett program om vikingabosättning på grönland som försvann spårlöst, Det var en stor forskarsatsning och bosättningarna finns kvar. Om jag minns rätt blev teorin att man utarmade jorden så att de flesta svalt ihjäl. VARFÖR?? Teorin var Religion Att man inte fick äta mat som infödingarna (Inuiter) åt. Man hittade säkra tecken på att folk svalt ihjäl trots att havet innebar en stor matkasse. Det här var vikingar från Norge så viss liknelse finns trots att det är medeltid

Cojimar
0

#4 2022 (OT) Orsaken till att vikingarna övergav sina boplatser på Grönland på 1400-talet var inte främst en köldperiod som man tidigare trott utan extrem torka, kanske i förening med sociala faktorer hävdar av en amerikansk forskargrupp.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det har lenge vært et lite mysterium hvorfor de norrøne bosetterne plutselig forlot Grønland på 1400-tallet. Mange mener kulde var en avgjørende faktor, men nye bevis tyder på noe helt annet.
  • Redigerat 2022-04-05 09:45 av Cojimar
hemul
0

Fermenterat kött förekommer ju fortfarande. En del lufttorkade korvar t.ex. är syrade. Inte riktigt samma sak, men nästan.

Jag har nästan alltid en syrningskruka på gång, men syrad lever skulle jag inte våga mig på!

• Redigerat 2022-04-05 11:43 av hemul
hemul
0

Slog mig just att jag läst, om inte motsatsen så ivf nåt som inte stämmer med detta. Nämligen att byteshandel förekom tidigt. T.ex. att inlandsstammar böt till sig produkter från havet från dem som bodde vid det. Speciellt fiskrom var visst gångbart och reserverades för i första hand havande kvinnor. Hur sjutton man nu kan veta det!

Förresten ska nog vi också vara bra hungriga innan vi äter t.ex. spindlar och daggmask! Läste just en deckare där en person som spärrats in och lämnats att dö gjorde just det för att överleva. 😃