Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4110 ggr
DEMNJA
0

Är detta ok?

Jag är verkligen laddad att ge lchf en andra chans men inser att jag måste ha ordentligt med tips för mig själv där det krisar och jag inte vet vad jag ska ta till. Har skrivit ner lite frukost/mellis och mysförslag men vet inte om allt är ok att äta? Så nu behöver jag era synande ögon!

Frukostförslag

Plockmat till exempel:

• Kokt ägg (med majonnäs)
• Räkor (med majonnäs)
• Parmaskinka
• Ost 28-31%
• Keso
• Rökt lax
• Fetaost
• Skinka (med philadelphiaost)
• Avocado
• Grönsaker (paprika, tomat, gurka)
• Korv (kryddkorv)

Halloumiost (baconinlindad)
Omelette med ost
Äggröra med bacon
Fil med lchf müsli och ev. kanel (linfrö, sesamfrö, solrosfrö osv)
Kesoröra
Gubbröra
Grekisk/turkisk yoghurt med hallon

Fredagsmys

Räkor med majonnäs
Avocado med räkor och äggröra
Mörk choklad 70-85%
Nötter (salta jordnötter, cashewnötter)
Loka/Ramlösa (Naturell eller med smak)

Har ni fler tips dessutom får ni gärna dela med er!

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

kaisakavat
0

I huvudsak låter det jättebra!

Äter du LCHF för att du vill gå ner i vikt, så kan det vara bra att vara försiktig med keso och youghurt/fil, samt att inte äta alltför mkt nötter. Jordnötter och cashew är inte de bästa heller om man tittar på fettsorter och de är rätt kolhydratrika. Några stycken av varje, kanske, men annars är mandel, valnötter, makadamia och paranötter lite bättre.

Ät fetare mejeriprodukter, creme fraish, grädde, m m och gärna ännu fetare ostar. Det brukar finnas gräddost från flera ysterier i butikerna, t ex boxholm (har många sorter med hög fetthalt).

Kryddade korvar kan vara bra, men se upp för hög kh-halt (mjöl, potatis, socker) samt glutamat om du är känslig/vill undvika det.

Lycka till!! Skrattande

DEMNJA
0

Tack för dina tips!

Jag vill lägga om till LCHF för att minska rejält i vikt, men jag vill tex inte utesluta mejeriprodukter till att börja med i alla fall.

Fil/yoghurt tänkte jag dock försöka äta sällan men vid tidiga jobbmornar känns det som ett smidigt alternativ mot att plocka fram diverse plockmat eller ställa sig och steka bacon.

Macadamianötter tycker jag faktiskt är godare än både jordnötter och cashew så det låter ju bara bra. Vill mest ha nånting att stoppa i munnen under fredagsmyset med familjen för att undvika att helgalna saker slinker ner!

Hur är det med bär? Har fått för mig att just hallon är ok? Medan blåbär tex är sämre?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

kaisakavat
0

Hallon är ok, blåbär är nästan lika ok, men för båda gäller förstås att hålla nere mängden. Som tur är behövs inte så mycket för att ge smakeffekt.

Du behöver inte utesluta mejeri alls om du inte vill.. Om det visar sig bli ett hinder för viktnedgång (vilket är vanligt), så får du ta dig en funderare. Välj fetare varianter, t ex turkisk youghurt istället för ofetare fil, eller blanda dem.

Jag lagar sällan mat till frukost, förutom att jag brygger kaffe. Istället käkar jag sånt som är tillagat sedan tidigare. Ofta kallskuret kött, eller kalla kokta ägg med majonnäs eller smör samt ibland en dutt kaviar. Imorse värmde jag en tallrik kycklinggryta. Kaffe med smör och grädde till.

Zepp
0

Det går väldigt fort att göra en äggröra i en wook.. i med kokosfett och lite hakat kött.. fräs en minut och knäck ett eller två ägg rör om voala.. frukost fortare än vad det tar att hälla upp filen!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

DEMNJA
0

Ja det är ju sant, men vill inte gärna ha i gång spisen när jag ska iväg. Då är den fortfarande varm när jag åker också blir jag nojjig Oskyldig Helgerna däremot är det lugnt :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Mooniq
0

Hej

Jag brukar varva mina frukostomeletter med sallad o tonfiskröra.

tonfiskröra= 1 burk tonfisk, 2 dl creme fraiche, 2-3 msk majonnäs, lite hackad purjo,2 kokta kalla tärnade ägg, ev lite cayennepeppar..

Lite olika sallad, gurka, paprika, (lite riven vitkål tar jag ibland) rädisor, tomat. På tallriken ligger det oftast mer tonfiskröra än grönsaker.

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

sylfida
0

#6 Tonfiskröra har blivit en favorit på morgonen för mig men jag gör en lite enklare variant. 1 brk tonfisk, 2 msk majonäs, 1 msk fransk senap (Dijon) 1 msk creme fraiche eller turkisk yoghurt och till det lite pressad citron o dill. Enkelt och supergott!

Skall testa din tonfiskröra en dag, låter jättegott!

Kramen/Sylfida