Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3762 ggr
Gumman
0

Recept med ägg?

Jag har letat bland recepten och finner att det saknas recept under rubriken "på ägg".

Visst kan man väl göra mera gott av ägg än att steka/koka dem?

Själv brukar jag gör omelett (2-3 ägg + en skvätt grädde)

Tillbehören varierar jag (hallon till frukost, t.ex. kyckling eller korv till lunch), men det känns lite som om jag har fastnat i samma hjulspår.

Vad gör ni med era ägg? Vad har ni för kryddor, tillbehör et.c.?

Gittan-Xyz
0

Ja, man blir verkligen trött på ägg (och även omelett) efter ett tag.

Tilda-T
0

Min frukostfavorit är skramlade ägg (äggröra)

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Surra
0

Jag gjordeomelett nu till lunch

Jag rörde ihop 2 ägg, grädde, riven ost, champinjoner och skinka + salt, peppar & paprika krydda. Stekte allt i smör, stekte bacon brevid och la på en klick creme fraice ovanpå som bröt av fint - supergott!

JohanW
0

Nu blev jag hungrig..!

Gumman
0

Skramlade ägg tycker jag lät roligt. *fniss*

Det är tydligen många som har brist på fantasi när det gäller att tillaga äggen, nog därför det inte finns någon "receptbank" på ägg…

Jag hade också lite ost i min lunchomelett idag (+ bratwurst) och det piffade ju verkligen till det, måste jag säga! Skall nog köra lite mer med "ostomelett" ett tag. Creme fraiche till lät spännande…. Tack för tipset!

Gumman
0

Allvarligt, vad gör ni med era ägg?Flört

Verkligen ingen mer som har några roliga ägg-recept???

Tilda-T
0

Vi äter ju upp dom!!! Oskyldig

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Surra
0

roliga äggrecept? Skrattande hihi, ja dem kanske inte växer på träd direkt. Jag tillhör skaran som älskar ägg men jag saknar kaviar det kan jag erkänna & är inte så förtjust i majonäs. Omelett kan du ju variera i evighet - det är bara fantasin som sätter gränser! (det lät kanske lite klychigt) Det var nån som skrev att hon hade det som pizzabotten! (naturell antar jag)

Jag kom på en god rätt, kokt blomkål m skirat smör + äggsås till! MUMS!

Mervi
0

Jag äter äggen kokta, mosade med smör. Eller så gör jag omelett av olika slag. Ostplättarna innehåller också ägg och jättegoda. Stekta ägg med bacon.

Jag använder ägg även i köttfärslådan och biffarna.

Surra
0

visst kan man ha dem i lasange också istället för plattorna?

mrsAngel
0

på tal om lasagne så gjorde jag en med hyvlad squash istället för pasta. perfekt!

mrsAngel
0

ursäkta igen. på tal om frukostar (ägg). har ni exempel på något annat än ägg och bacon??? är lite less på det.

Denna kommentar har tagits bort.
odezza
0

Hm, jag tror att jag har skrivit ner ett recept på "lasagne" någon gång, men kan tyvärr inte hitta det…

Hur som helst, jag gjorde lasagnen genom att lägga en köttfärssås i botten av en form (såsen kan man ju göra efter tycke och smak), knäckte några ägg ovanpå, petade sönder gulorna lite, sedan hällde jag på grädde, och överst ett lager riven ost. Som krydda (förutom det "vanliga") använde jag min egen franska dragon, som jag har sparat i frysen. Gräddade i 125 grader i ca 40 minuter. Det blev hur gott som helst! Räcka ut tungan

"still lost in space and time"

Gumman
0

Mums, nu blir jag ju nästan hungrig så här på kvällskvisten…

Lasagne med ägg skall jag prova. Gjorde fullkornslasagne till barnen häromdagen. Såg himla gott ut! Det där med att skiva squash, visade inte Skipper det häromsistens? Måste prova det med.

mrsAngel: I regel äter jag en omelett på 2 ägg och en skvätt grädde med tinade (frysta) hallon. Ibland slinker det ner ett par blåbär eller en jordgubbe också… Jag steker omeletten i en relativt liten panna alternativt i ett plättjärn. Jag gillar pannkakor och detta är det närmaste jag kan komma dem nu…Ledsen

anneli1964
0

Gör äggröra och  mosa isönder det helt med en gaffel och ha köttfärssås till *jättegott*

Karin20
0

Har skrivit om Italiensk Förrätt, finns bland recepten under Mat att laga hemma. Den innehåller jättefestligt ägg att bjuda på!

//Karin

oldwolfie
0

jag gör  pannkaka  på  ägg  o vispgrädde  så  slår  jag ihop dom lite  sakta  o steker,,,som en pannkaka  liiite  tjokare  än vanliga pannkakor  o  så  kan jag dela  den o  en ena halvan äter jag me  makrill  i  gräddfil  eller  nån annan matig fyllning  o den andra  halvan med  nån  liten matsked rårörda lingon me  stevia

de  blir  en riktigt  god middag

just  att  få  dom o se ut  o smaka  som pannkaka  stek i rikligt med smör  o en liiiiten gnutta salt

marsan-3
0

jag mosar kokta ägg med mkt smör till frukost varje morgon och det är rätt så gott. Annars kan man ju använda en omelett som pajbotten - tex Tacopaj som Airam har i sin blogg.

Airam1
0

Javisst, ägg som pajbotten funkar utmärkt. Recept här.

shintaida
0

Nu är jag konfys - har ofta sett att det sötas med en gnutta STEVIA. VAD ÄR Stevia för något? Var finns det i affären? Själv har jag canderel hemma - törs inte använda det // Shintaida

MegN
0

Kokta ägg, mosade med smör + persilja på. Mums.

Äggtoddy á la Meg: Smält 50-60g smör, rör ner en handfull äggulor och värm tills det tjocknar en liten aning. Ät sen med sked. Obs: normalsaltat smör gör äggtoddyn väldigt salt, själv tar jag hälften osaltat, hälften normalsaltat (enbart osaltat gör att det blir så smaklöst).

Kokta ägg kan man mosa/hacka och blanda med lite allt möjligt. Tonfisk + majonnäs t.ex.

#18: Tack för "pannkakstipset"! Det ska jag göra nästa gång mina barn tjatar till sig plättar/pannkakor! (Förra gången åt jag själv ett par pannkakor med smält ost i, och fick ett otroligt magknip efteråt…!).

Gumman
0

# 21: Stevia är "de gröna bladen från Steviaplantan med ursprung från Paraguay". Innehåller inga kolhydrater och är mycket sötare än socker.

TACK ALLA för fina ägg-tips!

Skam den som ger sig - jag visste väl att ni satt inne med en hel del!Flört

Lillianna
0

Vilken härlig blogg du hade idag Airam! Hoppas festen blev superkul och att du verkligen blev SEDD i din nya normala kropp! Grattis tjejen!!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

magma
0

#21: Titta på www.stevia.se om jag minns rätt, där kan man beställa Steviapulver