Pofibrer och Fiberhusk
Jag undrar var man kan hitta ovanstående livsmedel?? Jag undrar också vidare hur mycket kolhydrater respektive livsmedel innehåller??
Jag börjar bli sugen på en macka och funderar på att baka något av alla dessa recept som finns här på sajten, men jag hittar inte rätt ingredienser i min butik (COOP).
Tacksam för tips på både brödrecept och inköpsställen!!

Hej!
jag har hittat både Pofiber och Fiberhusk på Hemköp ( jag bor i en förort till Stockholm) men innan dess köpte jag Husken på Hälsokosten.

Lembasbröd kan man baka utan både pofiber och fiberhusk, jag gör mina såhär:
3 ägg
3 msk majonnäs
3 dl riven ost med så låg kh-halt som möjligt
lite salt
Blanda detta med:
1 tsk bakpulver (kan uteslutas)
80 g skalade sesamfrön
30 g hela eller krossade linfrön
20 g vetekli eller kruskakli
Klicka ut på bakplåtspapper (jag får ut 9 st), strö ev. över lite vallmofrö och grädda på 225 grader tills de blir tekakebruna - tror det är ca 5-7 min. Låt svalna och frys in styckvis eller förvara luftigt, ej i plastpåse för då blir de svampiga.
Blir 1-1,5 g kh per bröd om man gör 9 st, beroende på hur mycket kh osten innehåller (1 om det är 0 kh, 1,5 om det är 4 som brukar vara maxvärdet).

Hej,
både pofiber och fiberhusk brukar finnas bland de vanliga baktillbehören (bakpulver mm) eller allternativt i det glutenfria sortimentet.
Lycka till!!
I min COOP-butik står de på den glutenfria hyllan :) Pones har blivit min standardfrukost! Snabbt och mkt gott :) Hoppas du hittar de!
Tack snälla ni för alla snabba svar!!
Jag ska försiktigt prova era förslag. Jag är lite orolig för att bli "beroende" av smörgåsar om jag börjar baka, men jag måste ju prova.
Jag har sett fiberhusk både på hemköp och på coop hum ica också om jag inte minns fel. Då har den stått på den avdelningen som någon annan sa där dom har glutenfria produkter och nutrilett o sån skit.
Ang att bli "beroende" så tror inte jag det är någon risk. Kanske vanliga mackor var ett problem för dig innan du började med lchf och du är nu rädd att det ska bli likadant nu? Så var det iaf för mig jag kunde verkligen frossa i mackor förut. Kunde nästan inte hejda mig själv ibland. Bara en till osv :) Men grejen är ju den att det är ju kolhydraterna som skapar detta beroende och det finns ju inte ii lchf bröd. Kan ta en macka lchf bröd och sedan känna mig nöjd. Det är mina teorier om det. Lycka till!

Använd inte för mycket Fiberhusk i bara. Jag råkade hälla på rätt mycket sist jag bakade och det är inte så kul att gå på toa sen, det blir lite stopp… 

På hyllan med glutenfria bakartiklar finns även något om heter FIBREX - ger volym och konsistens utan att ha mer än 5,5 gram kolhydrater /100gram.
Har använt det mycket när jag bakade glutenfritt och det är jättebra.

Upptäckte just att min lilla Vi-butik har båda delarna. Det hade jag inte en aaaaaaaaaaning om! (Tittar aldrig i glutenfria hyllan.)

Lembasbröd på pobiber ger en kanonbra pajdeg för matiga pajer.