Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4288 ggr
Pyrola
0

Tips och råd?

Hej!
Jag har den senaste tiden funderat över om det här med LCHF kan vara något för mig. Jag har inget medicinskt behov av att gå ned i vikt men jag har en hel del andra problem som kanske skulle bli mindre om jag drog ned på kolhydraterna och ökade på mängden fett i kosten.

Våren 2005 blev jag diagnosticerad med Depression efter att ha mått dåligt av och till i ungefär fyra år. Jag har gått på psykofarmaka av och till (mest till) sedan dess men är nu helt utan. De senaste 5-10 åren har jag haft ett onormalt stort sömnbehov och sover (om jag inte blir väckt) runt tolv timmar per natt och gärna lite på dagen också. Elva månader efter att ha fått en remiss har jag nu blivit kallad till neurofysiologen för att få en ordentlig genomgång av detta problem.

Utöver det har jag en odefinierad allergi som ger nästäppa och nysningar. Jag får gigantiska blodsockerdippar emellanåt, särskilt vid ansträngning.

Min fråga till er är nu: tror ni att jag skulle kunna vara hjälpt av LCHF?

Zepp
0

Kosten kan iallafall antagligen hjälpa dig med blodsockerdipparna!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

magma
0

Jag personligen tror att du skulle kunna bli hjälpt, men tror också att du troligtvis kommer få äta LCHF en längre tid innan du säkert kan avgöra det- alltså inget du kan prova ett par, tre veckor utan prövoperioden handlar snarare om månader.

Läs i gruppen till vänster som heter "Hälsovinster", jag har för mig att det finns inlägg där från personer med depressioner och utbrändhet som blivit hjälpta.

Välkommen hit och lycka till!

dufva
0

Hej och välkommen.

Jag tror också att du kan ha god hjälp av LCHF mot flera av de symptom du har.

Nästäppan kan bero på en basallergi mot gluten.

Depression kan förvärras av brist på fettsyror och d-vitamin

Blodsockerdipparna blir iaf ett minne blott efter några dagar.Glad

Kosten elliminerar faktiskt många tänkbara orsaker till dina besvär.

Det kan som sagt ta ett tag innan positiva resultat kommer och en del omställningsproblem kan det bli på vägen.

Men som sagt upplever de flesta av oss förbättringar med en hel räcka problem, så chansen är god att det blir så även för dig

Kör igång och prova vet ja! Skrattande

Pyrola
0

Tack!

Ja, jag misstänker att det kan vara en god idé att testa. Maken är inte fullt lika övertygad eftersom han är rädd att det här bara kommer att leda till ätstörningar (jag har ingen ätstörning nu, men en hjärna och ett tänk kring min kroppsform som skulle kunna utvecklas till en). Jag tänkte ta det försiktigt nu eftersom det kan vara dumt att mixtra under utredningen men sedan tänkte jag köra igång och testa!

Allergin är enligt läkarna mot katt men då jag inte själv upplever att mina symptom ändras vid närvaro/frånvaro av katt är jag skeptisk.

Fettskrämd har jag aldrig varit och vi äter så "rent" som möjligt redan (smör, grädde, högfettsmjölk, inga helfabrikat, få halvfabrikat) och jag äter bröd kanske en gång i veckan så att sakta utesluta resten av kolisarna borde inte vara svårt.

dufva
0

Du behöver inte utesluta kolisar.

Vi äter få kolhydrater men inte noll.

Välj och vraka gärna mellan grönsaker som växer ovan jordSkrattande

Glöm sen inte bort fettet och ta gärna tillskott av omega-3 och D-vitamin så är du på en god väg.

Pyrola
0

Fel formulering av mig :) Jag menade förstås dra ner på de kolhydratrika livsmedlen (pasta, ris, müsli mm).

sylfida
0

Vill bara önska lycka till!

Kramen