sukrin
Någon som testat sukrin? Jag vet inte om jag vågar lita på att det är 100% naturligt.
Smakar det riktigt? T.ex. smaken av aspartam slår ju igenom det mesta och smakar enligt mig riktigt illa!
När jag läser om sukrin får jag liksom känslan av att det är en genväg till godis… jag har precis fått mitt blodsocker i balans och har ingen lust att äventyra det men det låter ju bra lockande med ett socker som inte är socker och som dessutom verkar ok för kroppen!
Ja, det är 100% naturligt, det är jästsvampar som jäser fram sukrin av vanligt socker. Finns naturligt i bl.a. svamp och melon.
Ok! Tack för svaret.
Vet du om det säljs i matvarubutikerna eller är det något som man måste beställa?
Nätet om man inte bor i Stockholm.

Jag har provat det i bakverk - och jag tycker att det har en bismak, men ingen som jag frågat har märkt något. Vet ju inte om de inte vågar säga något.
#4 Har du provat att minska mängden?
Tycker Sukrin blir lite knepigt i bakverk som man gräddar i ugnen, blir lätt intensivt söt och "kall" smak - lite på samma sätt som rent fruktsocker om man smakat på det. Om man serverar det man bakat med rejält med vispgrädde mildras det dock :P
Fick inte denna effekt dock när jag hade lite i en ostkaka som ju gick i ugnen, men då är det ju betydligt mindre mängder än sockerkaks eller småkaksliknande kreationer - så att minska på mängden om det ska in i ugnen är nog en bra idé

Jag har använt Sukrin och tycker att det ger en lätt brännande smak.
Jag har också testat sukrin, både vanlig och sukrinmelis, men jag gillar inte alls bismaken
Smakar lite metalliskt, kallt…och då har jag ändå gjort efter recept.
Tack för era svar… jag får väl helt enkelt testa och se vad jag tycker!

Jag har upptäckt att man inte kan söta efter "sötheten". Står det ex 1 dl socker så kan man inte kompensera för sukrinets lägre söthetsgrad genom att stoppa i ex 1, 25 dl sukrin för då blir det en bismak. Men jag tycker att det funkar bra om man håller sig enligt den vanliga sockermängden eller lite lägre.
Ett tips är att mala sukrinet först om man har mkt fett i. Gjorde ischoklad i julas och då ville sukrinet inte smälta i cocosfettet/chokladen. Efter det har jag börjat mala det i en avlagd elektrisk kaffekvarn så det blir som florsocker och det har funkat utmärkt, ex i schokladmousse.
Själv använder jag sukrin ganska mycket, påverkar inte mitt sötsug alls faktiskt, men det där är nog väldigt individuellt.
Tycker att det där med smaken beror på vad man har det i, i viss bakning känns det som att det bränner lite i munnen, det är ju lite läskigt…
Sukrin finns förresten att köpa på nätet t.ex. mindresocker.com eller lowcarbshop.se.
I glass använder jag hälften så mycket sukrin jämfört med mängden socker som det står i receptet det blir lagom sött.