Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3361 ggr
Pasi
1

Nötkött på Willys

Vill slå ett slag på trumman för det goda brasilianska köttet (vakumförpackat) de har på Willys. Fantastiskt fin kvalitet…har köpt det 2 gånger och båda gångerna slagits av den fina doften (rå), möra konsistensen och fantastiska smaken. Helt fantastiskt nötkött! :) OBS jag jobbar inte där om ni nu trodde det. ;)

Mervi
0

Jag måste kolla, jag har inte Willys precis i närheten men det finns en affär i Helsingborg.

Iza_the_cat
1

Även den irlänska oxfärsen på Willys är kanon bra har gjort köttfärslimpa på den och sälla har jag fått så saftig köttfärslimpa

Gittan-Xyz
0

Är den irländska också naturbetes, som den brasilianska?

marsan-3
0

Men om vi även ska tänka på miljön- ska vi handla kött från Brasilien då? Jag bara undrar och jag handlar själv kött från Brasilien så jag kritiserar inte.

SvartKaffe
0

Marsan; Om du inte kan hitta svenskt gräskött i din butik och de inte vill ta hem det heller så tycker jag det brasilianska är det enda valet. Det smakar och beter sig som det skall.

Miljömässigt, här antar jag att du tänker på transporter, så skulle du inte ha några grönsaker att välja på mer än möjligen vitkål, rotfrukter och lite kruksallad så här års.

Vi borde också gå i princip nakna eftersom det inte finns mycket textila material som produceras i Sverige längre… Ok, nu överdrev jag en del, vi kan ju använda våra gamla kläder i tio år istället för att slänga en t-shirt för att man tröttnat på den…

Sorry om jag låter lite ilsk idag, ta det inte personligt. Blev "påhoppad" i affären av en "bekant" i förrgår för att jag inte köpte svenskt kött . Plus att jag har precis fått satt mig med min första kopp kaffe för dagen och borde kanske egenligen låta bli att skriva innan den kommit ner…Generad

marsan-3
0

Ja men som jag skrev så handlar jag ju själv på Willys OCH köper Brasilianskt kött men ville gärna höra vad ni andra säger om detta med miljön etc och kanske få en debatt… vi står inför fullbortad faktum- vi tär på vårt klot och nånstans måste vi börja förändra vårt sätt att leva. Fast det är nog offtopic- får starta nått forum för det istället för här Generad

Gittan-Xyz
0

Jag för min del tänker inte på miljön i mitt matval, tänker bara på att jag ska må bra och gå ner i vikt. Det är tillräckligt jobbigt att få ihop det ändå.

Tänker jag på något så är det de stackars djuren vi äter.

marsan-3
0

Jag menar att mat som man mår bra av är också ofta den mat som är lokalproducerad och framställd på naturlig väg. Äter man ägg från hönor som får gå i sin naturliga miljö så har de äggen hög halt av Omega 3. Så genom att tänka miljömedvetet som konsumenter så får vi också i oss det vi behöver utan att äta massor av tillskott iform av piller. Boken Naturlig Mat av Lars Wilsson belyser detta på ett mkt bra sätt. Jag har inte alls koll på dessa bitar för egen del men har någongång lyckats plocka den ekologiska mjölken i kyldisken…. men låångt ifrån alla gånger- för det mesta låter jag priset avgöra- eller innehållsförteckningen förstås.

Gittan-Xyz
0

Jag köper alltid ekologiskt när det finns men det beror på att jag vill ha så bra varor som möjligt.

Pasi
0

Jag tycker allt man ska välja närproducerat när det finns….men de gånger jag vill ha BRA nötkött, då finns inte närproducerat i min trakt. Jag tröstar mig med att det går åt mindre energi att transportera min köttbit än motsvarande mängd kalorier i form av grönsaker. Räcka ut tungan

hemul
0

Men allt sydamerikansk kött är väl inte "gräskött"? De går säkert på pampas och betar större delen av livet, men vad jag läst så slutgöds ofta kossorna med kraftfoder även där och då är det ju förstört, liksom. Men det är säkert bättre kött än våra ålderdomssvaga mjölkkor i varje fall.

Iza_the_cat
0

Här är det kassan som får bestämma

Jag ger hellre 39.90 för irlänsk nötfärs än 39.90 för Svensk fläskfärs

säger som det är

Gittan-Xyz
0

Tack för upplysningen, hemul! Jag fortsätter att köpa mitt svenska naturbeteskött och kommer inte att leta efter brasilianskt. Bra råvaror är det viktigaste för mig, pengarna struntar jag i för dem slänger jag ändå ut på något annat annars.

hemul
0

Jag köper också det sydamerikanska för det svenska har jag inte råd med. Jag köper även nyzeeändskt lamm fast jag är GMO-motståndare (de KAN ha fått GMO). Vad ska man göra? Man får kompromissa och göra så gott man kan.

Katarina2
0

Pasi:- Jag håller med dej!! Det torkade brasilianska köttet är underbart!!

hemul
0

Torkat? Var hittar man det?

Katarina2
0

Det heter Brajlovic….Kallrökt oxkött/lufttorkat.

Finns på Willy´s( i alla fall i Norrköping) och kostar 156:- kilot. Det säljs vaccumpackat i en stor(eller mindre) bitar som man sedan skär tunna skivor av och äter…istället för Parmaskinka…mycket godare och billigare!! Jag rekommenderar det varmt(jag jobbar inte heller på Willy´s)…Glad.

hemul
0

Ujujuj! Ligger det bland kött, korv eller snacks eller vardå? Räcka ut tungan

Jag tror det är nåt fel på min Willys fast den är stor. De andra pratar om goda ungerka korvar. Jag hittar bara Göl och såna där tunna ölkorvar.

Pasi
0

Måste jag hitta!!! Jag först, jag först, jag fööööörrrrssttt…..Räcka ut tungan

hemul
0

Håll dig borta från MIN Willys! Skrikandes

Pasi
0

Du är go, Hemul! Akta så jag inte äter upp dig istället! Räcka ut tungan

hemul
0

Nu ska vi inte bli ekivoka. Oskyldig

Katarina2
0

Hos oss ligger den på översta hyllan bland rökta HELA korvar….men det kan väl säkert vara olika..Flört.

hemul
0

Aha, den hyllan som fattas på min Willys alltså. Den med de ungerska korvarna? Vi har 3 Willys här i stan. Får väl göra en expedition till de andra och kolla.