På Ica?
Inte riktigt på stan direkt, men typ.
Finns det något man kan springa in på Ica och köpa som lunch/mellis som är okay? Hittat AXAs proteindrink men det är fruktsocker i den.
Behöver alternativ. Finns det något förutom att köpa skinkpaket eller burk fisk och öppna och äta?

Babybelost? Proscutti-skinka? Avocado?
Är man barbar
kan man köpa skivad lövbiff och kryddsmör, och äta rått i bitar. Servett rekommenderas.
Samt förstående vittnen…
Fabricati diem, pvnc!
Hej Miyu och välkommen hit - Du blev medlem 3999 tror jag… Jag brukar köpa korv eller ost på ICA. Ibland Lufttorkad skinka som jag lindar in vitlöksost i.
Numer pensionär i Nynäshamn
Den kör jag hellre på!
eller mamma brukar köpa lax…
Just det - jag köper färdigskivad kallrökt lax 100g…
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack! Damnit, hade jag fått en present vid 4000?
Hm, känns lite tamt med skinka och skivad ost för att man ska stå sig. Nötter finns ju på påse iof.
Hade lätt käkat rå blodpudding om det inte varit så mycket socker i..
Miyu nu har du missuppfattat det hela hehe :-)
Om du köper en burk med t.ex. Castello Färskost
och en 100 g med lufttorkad skinka/rostbiff/lax
så lovar jag dig att du står dig!
**Jäkligt mycket kalisar bara..
**
Mycket kohydrater i färskost och skinka…? Inte då! Eller menar du kalorier…? Om du menar kalorier är det inget du ska haka upp dig på.
Nej precis inom LCHF är det inga kalisar som räknas bara kOlisar :-)
Ja, kalisar = kalorier. Vet, men som föredetta GI:are och VLCD känns det läskigt.
Kolhydrater = kolisar :D
#10 Det där måste du försöka komma över, annars riskerar du att få i dig för lite mat är jag rädd… Äter du minimalt med kolhydrater behöver du inte bekymra dig om kalorier! Åt jag samma mängd kalorier i form av kolhydrater, som jag gör nu i form av kött och fett skulle jag garanterat gå upp i vikt (eller iaf stå stilla) men det gör jag inte nu - jag går ner trots ganska många kalorier!
japp kolisar = kolhydrater 
och precis som missaz säger det är bara att släppa den spärren annars blir det tufft!
Vad sägs om makril i tomatsås? lite osäker på om det är ok..
**Jo, har hört att det är okay. Tycker inte så mycket om det bara. Däremot är jag galen i vita bönor i tomatsås. Men det är väl rätt mycket kolisar i sådan burk?
**
*harklar sig*
behöver jag ens säga något mer :-)
#14 Ja, det är det! *ajabaja* 

Bönor 49 %, tomater 27 %, vatten, socker, salt, majsenamjöl, ättiksprit, kryddextrakt, örtextrakt.
Energi 312kJ/75kcal
Protein 4.7 g
Kolhydrat 0
Fett 0
Kolhydrater 13 <------ inte bra! Ska vara under 5g/100g
6 g varav socker 6 g
Fett 0
2 g varav spårämnen i form av mättade fetter
Fibrer 3.7 g
Natrium 0.5 g
hehe jag och missaz är heta idag!
makrill i tomatsås är bättre :P speciellt om man blandar med majonäs!
Finns det andra koserver eller dyl som är ok? Jag behöver också hjälp att hitta snabbt lunch alternativ. Tycker inte om skinka mm. Finns det ingen soppa?
Karro; Hehe, japp! 

**Köttsoppa? 5,5 protein och 1,5 kolisar per 100 g.
**
#23 Är nog tyvärr en hel massa glutamat i köttsoppa… 

Tonfisk i olja är ju också rätt OK. Även om det är fel sorts olja. Men det gäller ju även majonnäs.
Corned beef och liknande finns ju i konserv. 27% protein och 0,4% kh. Vet inte vad det innehåller för övrigt, dock, kanske en hel massa tillsatser, men som nödlösning?
**Well, låt oss säga såhär; Vad är det bästa isåfall? Säkert kort?
**
Jag brukar köpa skinka och boursinost (vitlök) och rulla in osten i skinkskivorna och äta med en Ramlösa. Mums!
Makrill i tomatsås!
Advocado med majonäs/mozarella
Som sagt lufttorkad skinka/rostbiff/lax med Castello (kärlek)
eller mina favoriter som är kanon
Bökelunders korvar! (ska försöka hitta länk eller nåt)
det är vad jag kan komma på så här på direkten
redigering! hittat länken :-) Bökelunder
Om jag behöver mat att äta på stan blir det oftast ölkorv, nåt kallt kött eller en bit ost. Det är minst kladdigt.
Har du sked eller nåt mde dig kan du ju ta creme fraiche.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tack!
hehe inga problem!
Kokta ägg och en tub majonnäs i väskan?
Här i Norrland har vi alltid en nyklubbad älg bak på skotern ifall vi blir småhungriga…
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Grillad kyckling funkar alltid! Hoppa över skinnet om du inte vill få i dig konstigheter (Enr, smakförstärkare, socker typ….) Glöm bara inte servett.. :)
Förutom skinka rullat runt miniostar så är mitt tips ICAs kryddade korvar. Inte alla, men t ex Bratwurst och Kabanoss, innehåller bara typ 2-3 kh per 100 g. Vatten till det.
Det kladdar inte just, det rör sig ju om lite torrare korvar, fast de inte är alltför magra. Läs på förpackningarna vilka som är bäst, så jag inte lurar dig…
Grillat kött/kyckling är ju supergott, men oftast kladdigt som sjutton att äta.

Jag har för mig att kalvsylta är rätt kh-snålt, fast jag minns inte innehållsförteckningen rätt upp och ned.
Fabricati diem, pvnc!
Tror kalvsyltan är rätt OK när det gäller just kh, köpte den för ett tag sen.
Dock innehåller den ofta glutamat. Detta upptäckte jag när jag typ en kvart efter måltiden blev vrålhungrig igen och misstänksamt läste innehållsförteckningen… 

Visst är glutamat inte världens trevligaste tillsats, men man får kolla med sin egen hälsa hur pass man måste undvika den (till skillnad från bör undvika)
Får man illa reaktioner ska man naturligtvis undvika produkter med glutamat. Får man inga reaktioner alls (utom att man tycker det smakar lite beige och kemiskt) spelar det mindre roll vad man gör vid enstaka tillfällen.
Fabricati diem, pvnc!
#38 Sant!

#39 Sorry att jag blev lite bitsk, det var inte dig personligen jag var ute efter, Kaisakavat.
Ibland blir diskussionen på forumet så… renlärig att jag får fullständiga motvallsutbrott. Om du sett Life of Brian misstänker jag att jag skulle vara Eric Idle's karaktär som hela tiden påpekar AND sistren så fort någon tilltalar The People's Liberation Front of Judea* med brethren.
*tror jag att det var, alltså. Om det inte var någon av utbrytargrupperna
Fabricati diem, pvnc!

#40 Mmmmmmmmm. Life of Brian. Vilken guld-rulle! Monty Pyton. Vilket gäng! Me like!!
Äter inte lever eller andra inälvor, usch och tvi.
En tub majonäs känns också lite motbjudande. Brukar köpa en burk naturell kesella. Grillad kyckling är ju underbart gott, men den är så enorm. Känns som den kommer ligga och morra i väskan (mitt jobb har inget kylskåp)
Jag brukar ha ganska bra koll på planeringen, så det är inte så ofta jag står utan något ätbart.
Senast gjorde jag så att jag gick in på coop och köpte en ölkorv (kollade så det inte var glutamat i den, tog annars den med minst kolhydrater) och ett paket 3dl ekologisk vispgrädde. Sedan gick jag till ett litet cafe brevid och beställde en stor kopp kaffe. Jag drack upp halva muggen med kaffe, öppnade min vispgrädde och hällda tills det blev fullt. Sedan drack jag ur halva muggen igen, hälde på resten av vispgrädden, och drack upp alltihop. Samtidigt så tog jag en tugga av ölkorven lite då och då.
Det stod jag mig på i ett par timmar utan problem, och dessutom var det rätt gott med så mycket grädde i kaffet. Hade jag varit extra hungrig hade jag nog tagit två ölkorvar.
En "tvåa" grädde räcker för att hålla sig mätt i många timmar!
Tvåor med grädde börjar försvinna. Har letet men inte hittat här i stan…
keso är en jättebra bas att blanda och rixa med. Skiva i någon god och bra, gärna kryddig, korv + lite majonäs. Eller ta fetaost-keson till kallrökt lax. Keso+tonfisk+majonäs är också gott. ..eller keso, rökt kött, senap och majonäs - mums. =)
Hmm, är majonnäs bra eller dåligt enligt lchf? Vissa äter det, vissa tycker inte det är bra.
På Livsmedelsverkets hemsida står det i alla fall att 80% majonnäs har 1,5g kolhydrater (per 100g?). Fettfri majonnäs har hela 18,8
Jisses, och det har jag levt med i flera år; fettfri majonnäs.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Ostskivor med keso inrullat i och lite örtsalt, mummms! Annars brukar jag ta med mig kokta ägg överallt och tonfiskburkar kan man alltid göra mycket kul med. Annars så blir det ibland rostbiff med lite potatissallad (kan hitta potatissallad som innehåller 6g kh, beror på hur strikt man är)

Glömde favoriten, babybel ostar är ju hur praktiskt som helst :) En gång köpte jag nötrulle och hade pepparrotsvisp i mitten och rullade ihop, fick mycket frågande blickar på jobbet men det skiter jag fullständigt i :)
Synd att det inte finns klara kokta ägg, det vore ju det ultimata.

#1 Skivad rostbiff borde ju funka att gnaga på till nåt fett… om man inte känner sig så barbarisk just den dagen.

Jag köper ibland färdig kall rostbiff eller god skinka, trots att det är helt jäkla omöjligt att hitta någon som varken innehåller socker eller glutamat - en del innehåller bara det ena eller det andra, så då får man själv bestämma vilket som är pest och vilket som är kolera…
Annars har gräddtermosen varit min bästa vän den här sommaren när jag åkt runt mycket!
Ridderheims Gårdsskinka är osötad.
#53 Så här ser innehållsförteckningen ut för deras rökta gårdsskinka:
Ingredienser:
Skinka (svinekjött), vatten, salt med konserveringsmedel E250, förtjockningsmedel: E407, stabiliseringsmedel: (E450, E451, E452,) antioxidationsmedel: (E301, E331), smakförstärkare: E621, hydrolyserat veg. protein (majs), arom, kryddextrakt (peppar).
Det är mer att jag undrar varför de ens brydde sig om att ta bort sockret.

Hmm varför förtjokningsmedel i skinka överhuvudtaget??
Kanske för att det hade varit skinksoppa i annars? De ökade vattenmängderna gör oxå att det behövs alla dess kemikalier för att det inte skall hårskna och för att påminna om skinka i smaken.. 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#55 Det är skräpmat, men de räknar kallt med att "inget socker"-flaggan skall hjälpa att sälja, och det gör det ju. Läsa innehållsförteckningar kan man göra på färdigförpackad mat, men sånt som ligger i charken är det väl få av oss som efterfrågar det i detalj?

Det vore väl en jättebra idé om alla började gå fram till den manuella charken, om affären har en sån, och fråga efter charkprodukter utan vare sig socker eller glutamat, eller andra konstigheter (beroende på vad man själv tycker är viktigt). Jag har redan börjat om någon i personalen går förbi när jag står och läser på det kallskurna. Men hittills har de mest konstaterat att "nä, det är så".

#57 Kolla efter en del av den utländska soltorkade skinkan, typ proscutti, serrano osv. Inte alla, men en del märken innehåller bara kött & salt.
Charkpersonalen på de stormarknader jag frekventerar oftast har börjat ducka ut på lagret när de ser mig komma ångande med beslutsam 
Det hjälper om man blandar ett artigt tilltal och ett leende med attityden "Jag varken äter eller köper skräp, varför försöker ni lura på mig sånt? Ser jag korkad ut, eller?"
Fabricati diem, pvnc!

#58 Bra tips, hade glömt den torkade skinkan. Kanske för att jag har ätit den till förbannelse på sommarens alla picknickar och resor och badutflykter och allehanda matsäckar och ärligt talat börjar bli lite less på den?
#57 Jag gjorde det, på Bilhälls Mölndals Bro, och fick svaret att "Jajamän, det finns EN sådan skinka. Men bara rökt." Och gott smakade den. Jag blev så paff att jag glömde vad den heter. Men det finns alltså.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag var i Berlin för några dagar sedan och från hotellets frukostmatsal snodde jag med mig några portionsförpackningar smör varje morgon. Nästa gång jag åt någon fettsnål mat så hade jag ju mitt smör. Extra kul när folk tittar, ha ha.
Annars om jag blir hungrig på stan är nog min favorit vispgrädde. Slinka in i en affär och köpa en liten förpackning och sen på fiket be om en dubbel espresso och sen klunka i minst en deciliter. Jag håller mig mätt och belåten i många timmar, oftast fram till kvällsmat utan lunch, på en sådan kopp. Min frukost här hemma brukar oftast också bara bestå av kaffe och rikligt med vispgrädde. Men det är kanske mest för att jag är för lat och inte orkar laga till något.
Före min LCHF-tid åt jag inte heller ofta frukost, även lunchen kunde det bli sisådär med. Ofta åt jag dagens första mål efter jobbet, vid fem-tiden. Dagens andra mål brukade därför komma ca kl 6, det tredje vid 7, det fjärde vid 8 osv. Dagarna gick alltså utan hunger och kvällarna ständig hunger. Nu äter jag egentligen på ett liknande vis, alltså bara när jag är hungrig. Det betyder ett mål före kl 13 och ett mål före kl 20. Mer fett, mindre kolhydrater och minus ca 20 kg på 4,5 månader.
#47, Majonnäs anses vara sämre än fetter från animaliska källor eftersom det är gjort av vegetabiliska fetter, vilka har för mycket omega 6 och dessutom härsknar fetterna lättare. Men det är oftast gjort på rapsolja vilket ändå är relativt snällt, så vill man ha med majonnäs i kosten så är det inte så farligt. Men man kanske inte ska ha det som huvudkälla för fett. LCHF kost som innehåller majonnäs är ändå bättre än vad 99% av den svenska befolkningen äter.
Majonnäs som har kolhydrater kan man slänga, majonnäs ska inte ha några kolhydrater i sig om det är gjort på riktigt sätt. Sedan om det finns majonnäs gjort på riktigt sätt att köpa i affären eller om man är tvungen att göra det själv vet jag inte. Det är inte särskilt svårt att göra det själv, så det kan man lika gärna göra tycker jag.

Såg i nästa veckas reklamblad att det skulle bli extrapris på Axas proteindryck. Jag kunde inte minnas att jag hört talas om den förut, och tyckte det var en märklig tillverkare av protein. Var bara tvungen att leta lite… och jodå:
"AXA Protein+ innehåller 25 gram protein och 36 gram kolhydrater – en bra grund för den som normaltränar. Du som hårdtränar behöver dock mer kolhydrater så komplettera gärna med till exempel bröd, russin eller frukt."
Borde det inte heta kolhydratdryck, med lite tillagt protein?

En sak man kan köpa på ICA (eller annan mataffär) är grillade kycklingklubbor eller andra kycklingdelar. Det är en komplett måltid som man äter med händerna utan verktyg. Det går även att äta när man kör bil utan problem.
Kronfågels grillkyckling är numera utan E621 så den är bra.

Äta kycklingklubbor när man kör bil? Spännande. Ge fan i det är du snäll.
Det händer att jag gör det. Med 10 mil en väg till/från jobbet kan det ibland vara ett måste.
Ölkorv är det bästa jag har hittat i panik-mat-väg! Det är en del tjafs i såklart, men en halv kolhydrat per korv väger upp för min del. Inget kladd. :)
Äggmjölk + kaffe i termos funkar ju fint att ha med sig annars.
En bit brieost, ev. med lite nötter till. Efter en timme i fickan är osten i perfekt kondition.