Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4508 ggr
gila31
0

trööög mage..

jag å min tröga mage e just nu riktigt osams.. har kollat runt lite å provat lite olika lösningar men d e inget som direkt vill fungera å få de att flyta på normalt.. jag har dock två lösningar hemma som heter movicol och lactulos.. de sistnämda e precis va de heter en djävulsk mängd socker och den andra e oxå söt.. dom har funkat bra förut när jag inte åt lchf men pg av sockret så vågar jag inte ta varken som engångs dos eller underhålla.. vad tror ni?? vill ju inte crava efter en påse lösgodis efter en magkur.. de skulle kännas som en så stor förlust då jag totalt blivit av med monstret inuti mig vid namn sötsuget.

sylfida
0

Sten Sture Skaldeman skriver i sin bok att ännu mer fett kan hjälpa magen. Annars är linfrön ett alternativ. Även Husk kan hjälpa!

Lycka till

vinteralvan
0

Om du behöver läkemedelshjälp för magen så skulle jag råda dig att prova någon av sorterna och se om det söta triggar dig. Man tar väl inte så stor mängd? Annars brukar kokosfett hjälpa många.

gila31
0

tack så mkt, jag får väl prova den minst söta först då jag redan äter en klick smör på allt jag stoppar i mig mer elle mindre och linfrön va ett av de första alt jag tog till.. men psyliumfrön har jag dock inte testat, nån som vet effekten. läste på paketet i affären att de kunde ha god effekt på magen.. men jag köpte dom inte eftersom linfröna inte fungerat.. annars har jag väl kockosfettet kvar, har aldrig smakat de.. men jamenar..jag har ju vant mig vid alpro soya istället för mjölk i kaffet så varför inte kockosfett Skrattande

sylfida
0

Se bara till att det är det "riktiga" cocosfettet som finns i hälsokosten. Tex Cocosa, kan tyckas dyrt, men det bästa! Det "silvriga" i mataffärerna är inte lika rent o bra!

gila31
0

tack sylfida, de hade jag ingen aning om haha!! va i full flärd å gå till just ica å köpa den silvriga men då får jag avvakta lite då hälsokostn ligger betydligt längre bortFoten i munnen

sylfida
0

Du kan ju naturligtvis använda vilket du vill, men jag tycker att endast det bästa är gott nog åt oss LCHF'are…tihi

?Kramen?

berittis
0

Gila31. Jag använder Psylliumfrö för magen. Först smälter jag 1 tesked Cocosa Virgine i varmt vatten och sen lägger jag i 2 teskedar Psylliumfrön och låter dra ca 10 min (låt dra i 2 tim står det på påsen). Fröna sväller och i början tyckte jag det var lite svårt att få ner men med lite träning, så. Funkar bra men man måste komma ihåg att dricka vatten emellanåt annars hjälper det inte.

Sylfida. På vilket sätt är kokos i silverpaket dåligt? Vet du hur det tillverkas? Cocosa är ju rätt dyrt och jag sneglar på silverpaketen ibland, särskilt när det blir lite skralt i plånboken. Cocosa Virgine är ju gott och det har jag i te och kaffe men till stekning börjar jag luta åt silverpaketen. Obestämd 

Glad

kaisakavat
0

Jag käkar (dricker utblandat i vatten) dolomitpulver som innehåller magnesium och kalk, för att motverka tendens till muskelkramper.

Dolomitet har bieffekten att det sätter fart på magen lagom mkt.

Wtn3
0

Silverpaketet är inte gjort av lika fint kokos som det som finns på hälsokosten, men det är inte på något sätt dåligt, jag ser ingen anledning att betala typ fyrdubbla priset för cocosa, så jag kör bara med silverpaketet, helst det från Alba Dalby som finns på t ex Citygross så man slipper sponsra Unilever i onödan, men var och en gör sin egen bedömning.

berittis
0

Ok. tack Wtn3. GladSka kolla efter silverpaket som inte kommer från Unilever. Citygross finns inte ens i närheten där jag bor så jag får kolla runt på andra affärer. Misstänker starkt att det flesta butiker kör Unilevers.Skrikandes

sepersl
0

som engångslösning kan du använda microlax. Har ingen aning om vad det innehåller, men du sprutar upp det i rumpan - inom 10 minuter kommer det sedan ut igen med förstoppningen. Detta kan vara din kortsiktiga lösning.

Långsiktigt, kokosfett.

Detta är inte första gången jag läser om förstoppning. Tycker det är konstigt då min erfarenhet är precis tvärtom. Är varken hård eller lös, men definitivt lösare än tidigare.

Viktor-88
0

Uteslut mjölkprodukter, särskilt ost. Ett ämne, bundet till kaseinproteinet i mjölk kallas Casomorphine på engelska, vilket bidrar till förstoppning och till viss mån faktiskt beroendesymptom, ta inte mitt ord för det utan checka själv :)

beso02
0

Varför alpro soya istället för mjölk. Undrar eftersom jag tror att jag måste ta bort mjölk. Men kaffe och te utan mjölk är vidrigtSkrikandes

Aniara4
0

Magnesium och kokosfett.

(Och på ett sidospår så skulle jag aldrig steka i Cocosa, därtill är jag för ekonomisk, utan jag steker i silverpaketet och har Cocosa i kaffet.)

palmquist
0

Jag har en jättebesvärlig mage och den är anledningen till att började med LCHF. Men jag är inte direkt överviktig (men vill självklart gå ner några kg inför bikinisäsongen) och äter därför ganska mycket fett i maten, kokosfett i téet, LCHF-bröd bakat på linfrö, mycket vitkål m cf o majonnäs. Detta är säkert anledningen till att min mage är så mycket bättre.

Den har stejkat 1 gång o då tog jag en Dulcolax (recptfritt på Apoteket) och vips så var magen igån igen.

Så köp dig ett sort vitkålshuvud och ät Cole Slaw (eller vad det nu heter) varje dag.

sylfida
0

#14 Jag skulle heller aldrig steka i Cocosa (den gröna etiketten) håller med om att det blir alldeles för dyrt. Har ett annat cocosfett från Biofood till stekning. Det är ett kallpressat kokosfett som är luktfritt. Någon annan som använder det?

Kramen

gila31
0

tack för alla tipsen, nu har jag allafall olika varianter att prova å Palmquist apropå cleslaw så tänte jag på de senast igår för jag e lite smått less på blomkål ock broccoli för tillfället men hur får man till den bra å vad för mayonäs är godast för de e väl d man har i??

Beso02 jag gick över till alpro soya för att de e ju ganska lite fett och bra me socker i mjölk så då provade jag men för guds skull, första gången, fäään va de va äcklit men jag hade glömt å skaka den, då får man den lite skummig.. men d e en vane sak sen efter ett litet tag gick jag över till den röda alprosoya, den e för bak å matlagning men den innehåller nästan inga kolisar överhuvvetaget.. d e de jag går på.. e de nån som provat coccos mjölk i kaffe/the??

berittis
0

Var köper man Biofoods kallpressade kokosfett? Hälsokostaffären?

En del använder tydligen kokosfett som hudcreme, hur är det med kokosfett i silverpaket i det fallet? Eller bör man använda det dyrare, tro?

sylfida
0

Biofoods cocosfett finns hos hälsokosten. Det är billigare än Cocosa