Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 6198 ggr
donbernardo
0

Tips för att få i sej lever. Hemlagad Leverpastej

Halloj.

Fick en tanke att jag ville få i mej lever på ett lite lättare sätt, eller inte jag egentligen utan min flickvän, som inte kan få i sej min fantastiska Lever "Anglais". Själv är det något av en favvo. Brukar bli en gång i veckan.

Härom veckan tänkte jag att jag skulle fixa en leverrätt som är lättare att få i sej för min flickvän och tillagad hemma med lite schyssta råvaror. Resutatet blev faktisk riktigt bra, över förväntan. Kom på mej själv att inte bara smaka av smeten, stod istället o grävde med sked.

Jag gick o köpte kycklinglever, bacon, lite lök, smör och grädde. Kommer inte ihåg mängderna riktigt men ska försöka.

Kyckling och/eller kalv-ungnötslever. ca 400-500 g

Finstrimlad Bacon 1-2 pkt

Lite finhackad charlottenlök

Grädde (mängd se nedan)

ca 200g rumstempereat Smör (snåla inte, kan nog ta i mer ändå) :)

salt och peppar

Kan givetvis smaksättas med cognac, rödvin, madeira(kanske inte så bra ur LCHF-synpkt), tryffel eller vad man nu vill.

Bryn Levern med löken och baconet. Slå över grädde så det täcker ca 1/2 - 2/3 av levern. Låt koka tills grädden kokat ner och blivit en lite tjockare sås. Tilsätt 2-3 äggulor under omrörning. Håll över i en matberedare/mixer. Mixa och samtidigt tillsätt de rumstempererade smöret tills man får en tjock smet(notera att den blir ännu tjockare när den är kall). smaka av med salt o peppar o ev lite annan smaksättning. Kyl ner.

Frys in i mindre delar och ta ut efter behov. Fantastiskt gott att lägga på köttbiten, ungefär som kryddsmör. har testat att frysa in och det går utmärkt. Ett bra sätt som jag ser det att ändå få i sej av alla nyttigheter som ändå finns i lever.

Bara ett litet mattips.

Mvh

/Bernhard

LenaK63
0

Det måste jag pröva! Har också svårt att få i mig lever. Eller så kan jag inte tillaga den. När min mamma gjorde någon leverrätt var den jättegod. Men på den tiden var inte mitt främsta intresse matlagning och idag kan jag inte fråga henne.

Hur är det med näringsvärdet kycklinglever vs. kalvlever/nötlever? Någon som vet?

Botte
0

Jag skär den i små bitar och äter med mycket smör,

gott i gott gott Glad

donbernardo
0

Näringsinnehåll:

Kycklinglever

http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_371

Nötlever

http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_363

Kalvlever

http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_358

Innehåller ju en del kolisar i framförallt nöt- och kalvlever men så mycket viktiga andra ämnen så detta förbiser jag en gång i veckan. Tror de är speciellt viktigt att få i sej detta om man håller en lite striktare LCHF-diet.

Ang Lever "Anglais" brukar jag skiva helst kalvlevern i halvcentimeter tjocka skivor, steka på dom utan panering. Strimlad bacon o kapris som jag häller över levern på tallriken med skirat smör. En klick gräddfil neutraliserar smaken en aning för den känsliga. Det gäller att ha levern lite rosa i mitten så man inte steker den för länge. Inte för hög värme heller då den bränner lätt.

För att lättare få till vettiga skivor brukar jag skiva den mer som man skivar gravlax, dvs på snedden fast lite tjockare skivor förståss.

Ha en fin dag.

/Bernhard

Tisdag
0

Har du provat att lägga levern i grädde eller mjölk innan? Smaken blir mildare, så kanske även din flickvän skulle gilla det.

donbernardo
0

Ett bra tips men min erfarenhet är nog att det är lite överskattat, speciellt när det gäller kalv- och ungnötslever.

Som föredetta kock är jag medveten och brukade göra det, speciellt viktigt när det kommer till äldre djur (nötlever) eller njure som ska tillagas. Har dock slutat med att lägga levern i mjölk när jag lagar till mej själv. Men när jag lagar till andra som är lite känsliga brukar jag göra det, för säkerhets skull :)

[annalinnea]
0

jag har för första gången i mitt tjugoåriga liv gått och handlat en förapackning med kycklinglever! Vuxenpoäng eller?

Jag tänker i alla fall testa pastejreceptet i lite mindre skala när jag har avslutat min gräddfria vecka….:D

Susanne123
0

Här finns ett recept på Margarethas hemmalagade levermousse, mycket god! Tungan ute

Själv brukar jag smaksätta med tex sardeller och kapris, eller chili och vitlök. Till det även gärna en skvätt cognac eller liknande…

marialan
0

Jag har blivit helt beroende av Margarethas levermousse! Känns bra när man får i sig lite extra av nyttigheter och det är ju dessutom så lätt att ta med till jobb. Skulle vilja ha ännu fler leverrecept nu!Tungan ute