Förvirrad nybörjare?
Är en gammal jojobantare som kört viktväktarna säkert 15 gånger, fått återfall gång efter annan. Provade Atkins med gott resultat, men slutade för jag blev gravid. Eftersom jag nu efter jul (och hela januari) blivit beroende av kolhydrater igen så bestämde jag mig för "avgiftning" a la Atkins. Men hittade det här forumet och "hittade därmed hem" kändes det som.
Min fråga (hm, frågor) nu är, hur vet man hur många kalorier man bör äta per dag? Jmfr man Atkins och dr Dahlqvists metoder finns lite skillnader, någon som har erfarenhet av båda? Hållt på sen i måndags och bara gått ner 1.2 kg. (maken har tappat 2.2 på samma tid=avundsjuk), är det normalt eller har jag förstört kroppen med allt jojoåkande? käkade frukost för en timme sen, omelett på 2 ägg och standardmjölk (grädden slut) 4 skivor bacon och 4 skivor hårdost fet, the med standardmjölk, är nu hungrig igen. För lite fett?
Rörigt inlägg, hoppas ändå på svar…
Hej mrsAngel och välkommen hit!
Din viktminskning är helt normal och till och med väldigt bra. Det betyder att Din kropp svarar på förändringen direkt.
Att det gått fortare för Din man är bara att acceptera, det är tyvärr ofta så orättvist.
Vi pratar aldrig om generella mängder på det här forumet eftersom vi tycker att detta med individuell anpassning är viktigt. Det som är rätt för en, behöver inte vara rätt för en annan. Vi är olika, har olika bakgrund och tål olika mycket.
Om Du åt en i övrigt BRA frukost men ändå inte håller Dig mätt är svaret troligen det Du redan gissat, Du åt för lite fett.
Det är här testande börjar.
En bra idé i början kan vara att matregistrera i ett program som räknar ut hur man äter, så man har något att jämföra med.
Det finns ett gratisprogram på http://www.tikei.net som heter CalCounter. Testa!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen mrsAngel! Om du tappat 1,2 kg sedan måndags så funkar det ju bra. Kanske läge för mer fett om du redan är hungrig. Männen tappar kilon alltid fortare.
Jag har inte kört Atkins så jag kan inte jämföra. Men jag räknar inga kalorier utan ser till att fett% är hög och %för kolhydraterna låg.
Med den frukosten du ätit brukar jag hålla mig längre men jag tar extra smör till stekning av ägg och även till baconen.
Grattis till denna fantastiska viktminskning. Jag har gått ner 8 hg på tre veckor, normalt är väl ½ kg på en vecka (gick ner 1,1 kg första veckan men upp andra, så bli inte rädd om det drabbar dig också). Män brukar gå ner dubbelt så mycket. Dr Annika Dahlqvist rekommenderar max 1700 kalorier/dag för en kvinna.

Om jag var du skulle jag försöka komma under 20g kolhydrater per dag som Annika rekomenderar i sina kostråd. Om du inte går ner i vikt trots detta så får du börja skära ner ytterligare på kolhydrater genom att begränsa intag av ost, mjölk, och grönsaker etc. Alla är olika och Annikas råd är inte exakt samma som SSS eller Lidfeldt. Beroende på om man bantat mkt förut eller andra saker så är man olika känslig för kolhydrater… så man måste börja någonstans och sen trappa ner. Men du går ju ner i vikt och det är mer än vad jag gör!
hej igen och TACK för era snabba svar!
När jag körde Atkins åt jag runt 20 g kolhydrater om dagen och grädde varje dag, gick då raskt ner. Men kanske har kroppen segat till sig så som jag misskött den (jättenoga räkning points måndag till torsdag och för att sen totalt balla ur fredag till söndag. I flera veckor)
Skall fortsätta exprimentera! Käkar ni grönsaker? Frukt?
Hej och välkommen!
Vi brukar säga att grönsaker som växer ovan jord är OK ur kolhydratssynpunkt. Sedan finns det nog undantag där också.
Frukt tror jag de flesta utesluter, det verkar vara bättre att äta bär, tex hallon. Blanda dom i vispad grädde och ha som fredags/lördagsmys kanske?
Du får säkert fler svar av de som hållt på längre än jag.

MrsAngel, välkommen och grattis till din fina start!
Som sagts tidigare, alla äter vi lite olika här och du kan bara experimentera och hitta din egen väg.
Angående grönsaker så äter jag mest vitkål (gör gärna coleslaw, det är jättesmaskigt!), broccoli, purjolök och lök i mindre mängder. Men andra äter betydligt fler sorter och går ändå ner.
Om jag var du skulle jag inte bry mig så mycket om kalorierna, åtminstone inte till att börja med, utan se till att
1) hålla dig mätt och glad
2) hålla kolhydraterna nere på ett minimum (bestämmer du själv, men kanske under 15 g/dag är en rimlig nivå?)
Lycka till!
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Vill bara önska dig välkommen hit, mrsAngel! Själv har jag ingen erfarenhet av viktminskning, så det överlåter jag med varm hand till andra på detta forum. 
"still lost in space and time"
Hej mrsAngel och alla andra.
Jag har i dagarna tre, mest läst och läst och läst (inget blir gjort på jobbet), men hoppas bli mer synlig här på forumen framöver. Min bakgrund är väldigt lik din mrsA och jag har i stort sett brottats med samma frågor som du har.
T ex detta; hur mycket ska jag äta? Jag är hungrig hela tiden, men jag kan inte förmå mig till att äta mer än vad jag gjort dessa 3 dagar jag hållt på. Nu när allt är nytt och omställningen enorm, är det mycket att smälta. Det är jobbigt mentalt att handla och äta sådant som varit förbjudet i många år - nästan hela livet!
I vilket fall hade jag idag på morgonen minskat 1,8 kilo - men jag misstänker att det mesta av detta är vatten. Jag får springa på toaletten ideligen. Nu är det tacksamt, för vatten i kroppen är ju heller inte nyttigt att släpa runt på. Men tänk om det kommer ett bakslag och vågen helt plötsligt gått åt fel håll… kommer jag då våga fortsätta? Jag har provat mycket konstigt i viktminskningssyfte genom åren, men knappast något så udda som det här. Men om nu alla år av lightprodukter och olika typer av späkning inte gett tillräckligt resultat, så varför inte göra tvärtom?
Ni har gett mig hopp hälsar
Anne
Välkommen JustAnne!
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen JustAnne! hoppas du är modig nog att fortsätta.
Vällkommen! Grattis till att ha hittat ett superbra forum!! :-) Jag hade garanterat inte klarat av min viktminskning så bra utan detta underbara ställe. Hoppas du får lika stor nytta av det/oss!
Välkommen till forumet. Hoppas du kommer ha lika stor glädje av det som jag har. Har hållit på i snart en månad. Var också villrådig om mängden i början. Orkade inte äta på kvällen. Nu lyder regeln jag använder: Ät när du är hungrig. Sluta när du är mätt. Fast mättnaden brukar komma efter cirka 20 minuter så jag brukar tänka på det och ge en marginal. I början var jag mer hungrig än nu. Kanske är det en omställlning. Nu äter jag ungefär samma frukost som du och håller mig länge på den. Sen blir det middag enligt rekommendationerna. Men på kvällen blir det lite efter hur sugen jag är. En bit ost, lite grädde, en kycklingvinge eller så. Hur som helst lycka till. Vi är många som berikat VV här på forumet och är glada att hittat hit. Ser fram mot dina inlägg.
hej alla igen! håller med flera av er, vilket forum! och framför allt, vilket gensvar! vad glad jag blir!
justanne, vi verkar ha väldigt lika bakgrunder, om jag fattar rätt så började vi med detta tom samma dag!? håller med dig, det känns som om man syndar precis konstant! åt keso med vispad grädde och några mosade hallon till lunch (inte det bästa, jag vet) och jag njööööööööööööt. gud så gott.
till middagen gjorde jag en tacogratäng som jag hittade recept på här, mycket god förresten, och brassade på med mängder av smör i pannan…. viktväktarguden i himlen skulle tappat mer än en haka om hon/han såg det…. fniss.
nä, nu ska jag softa i soffan med bebis innan det är vaggsångsdags. tack för idag!

Välkommen du med, justanne! 
"still lost in space and time"
Tack alla gulliga.
Idag hade vågen stått still, kanske för att gårdagen inte var lika 100%ig som de tidigare 2 dagarna. Jag var nämnligen ute och åt på lunchen igår. Det blev thai-restaurang med buffe. Självklart höll jag mig till "tillåtna" grönsaker och det kött jag äter + att jag försökte få det mesta av såserna att rinna av sleven. När jag sedan tänkte kompensera med en rejäl klick grädde + lite färsk frukt till efterrätt, var den sötad och det var ju inte det bästa. Så - jag var lite skärrad när jag klev upp på vågen i morse, men överlevde :)).
Let the force be with us!