Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2759 ggr
VelvetP
0

Min mat

Nu har jag lagt in min mat för dagen i Minmat. Hur ser det ut? Jag kan inte kopiera in mitt resultat direkt från sidan utan får skriva ner det själv. Är det något jag bör ändra på? Tacksam för lite hjälp…

Energi kcal 1448,20              Energi kJ 6062,40

Protein 61,34                       Fiber 2,77

Kolhydrater 23,05                 Vatten 507,71

Kolhydrater 6%

Protein 17%

Fett 77%

Jag är 164 cm lång och väger 60 kilo.

magma
0

Rent generellt ser det väl bra ut tycker jag, men det är väldigt svårt att svara på om det ser bra ut för dig eller ej.

Äter du LCHF för att gå ned i vikt? Eller för att bli frisk från någon sjukdom, t.ex IBS? Eller för att du vill uppnå bättre resultat av hård träning? Är du frisk, vilken ålder på ett ungefär, är du tidigare "obantad"? Hur länge har du ätit LCHF?

Vilka svar man får på en sådan fråga beror ju helt och hållet på vad man som individ vill uppnå och vad man har för bakgrund när det gäller ålder, tidigare livsstil med bantning, kanske man haft eller har ätstörningar, man kanske har någon form av sjukdom osv.

Kanske du kan ge oss lite mer "kött på benen"? Flört

VelvetP
0

Tack för ditt svar, jättesnällt.

Jag vägde ca 55-57 kg när jag startade med lchf och det är närmare 1,5 år sedan. Anledningen var att jag har diabetes typ 1 och har kunnat sänka mina doser väldigt mycket. Tyvärr har jag gått upp i vikt av kosten. 60 kg är inte jättemycket, men jag känner mig inte "hemma" i dessa extrakilon, märker av dem väldigt mycket. Så det känns trist.

Mitt Hba1c har sjunkit från runt 5,5 - 6% ner till runt 5% och det är ju bra. Mitt totalkolesterol dock, har stigit från 4,2 i flera år till 10,2 efter tiden med lchf.

Skulle gärna vilja tappa lite i vikt, men kilona sitter som berget. Därför tänkte jag titta över vad jag egentligen äter, men tycker att det är svårt att veta vad jag ska ändra på. Är orolig över kolesterolet också och vet inte om jag borde skära ner på fettet trots allt…

Wtn3
0

Totalkolesterolet säger egentligen ingenting alls, saker som apo-kvot och hur mycket HDL är mycket mer tillförlitligt, om du inte gjort så kolla Kostdoktorns snabbskola i kolesterol

magma
0

Jag vet att många säger att det kan vara svårt att ta de där enstaka "trivselkilona"- själv har jag aldrig haft nöjet att bara ha några få kilon till övers, så jag har ingen egen erfarenhet av det.Tungan ute 

Om du vill ned några kilon och det verkar sitta hårt åt, då är ju alternativet då att dra ned lite på kolhydraterna. Du åt i exemplet drygt 23 gram, och det är antagligen i överkant om du har gått upp sista året på LCHF och legat på den nivån.

Frågan är dock om du kan tänka dig att ligga på en sänkt kolhydratnivå på lång sikt? Om inte, så kommer dessa 2-3 kilon gissningsvis komma tillbaka när du ökar på kolhydraterna igen. Du får fundera på hur du vill göra, om de där kilona är värda ett striktare kolhydratintag för flera år framöver eller ej.

Ett alternativ är att du tränar dig till en starkare och smidigare kropp, och lägger ned extra mycket tid och energi på träning. Simning, styrketräning och powerwalks är den typen av träning jag personligen tycker är bra för att forma kroppen och ge den en bra hållning. Fast du kanske redan tränar mycket, det vet jag ju inget om.