Roarkish Resetråd
Jag ska ut på en business trip under hela februari och tänkte att jag skulle göra något så olikt mig som att ha en tråd här. Syftet är att hålla mig på LCHF banan så gott det går. Kommentarer är välkomna givetvis.
Jag ska till London, Sydney och San Jose, Costa Rica.
Mitt mål är att behålla min vikt under resan. Jag har gått ner 20 kg det senaste året, och skulle vara mycket nöjd om jag kan behålla matchvikten tills jag kommer hem. Det kommer bli en kolhydrat här och en kolhydrat där men jag hoppas inte att det går överstyr.
Om någon känner till bra LCHF restauranger i någon av städerna jag ska till så mottages tips tacksamt.

Det låter som en intressant resa, lycka till! Jag var på en marockansk restaurang i London som hade väldigt gott kött och trevlig personal, och när jag bad att få maten utan potatis frågade de glatt och självklart om jag ville ha sallad till istället. Ska försöka komma på vad den hette och var den låg…

Där var den! La Roche, 40 St Martin's Lane. Mitt emot Duke of York-teatern.
Edit: Det verkar som om den kanske inte finns kvar? Synd i så fall.

Om du gillar indisk mat och kan tänka dig att kompromissa med kolhydraterna kan jag annars varmt rekommendera Tamarind. Maten och servicen lever upp till Michelin-stjärnan, men de har glömt den obligatoriska lyxkrogs-stroppigheten. Till söndag lunch har de en avsmakningsmeny som man inte blir ruinerad av, och med 2 för 1-erbjudandet blir det nästan löjligt billigt.
Jag ska kolla upp den, Aniara. Tack för tipset.
En restaurang jag ska besöka i London några gånger är Capetown Fish Market. Dom har utmärkt mat och en meny där man kan plocka ihop det man vill ha. Man kan t ex byta ut potatis mot en sallad. De har den bästa bläckfisken jag har ätit och bra service. Jag misstänker att såsen innehåller lite kolhydrater men den är värd att ätas ändå. Den är väldigt smakrik och man behöver inte mycket. Även om den innehåller kolhydrater så är det inte för mycket p g a den begränsade mängden.
Jag kommer även ihåg att om man vägde 138 kg så var det tufft att få plats i deras bås… Borde gå enklare nu när 20 kg av dessa är borta. Det kommer nog motivera mig lite när dessertmenyn med en väldigt god Chokladmousse kommer fram. Jag vill ju inte fastna i båset.
Tamarind vet jag precis var den ligger. Nu är ju kosten kolhydratsrik men det borde finnas några saker som är helt ok.
Vad trevligt med en resetråd. Jag har inga tips men önskar trevlig resa och hoppas att Du berättar lite om vädret och annat också. Det brukar gå bra med vikten när man reser, det är nästan bara då jag går ner fast man tycker att man äter (och dricker) mer än vanligt.
Kolhydrats galore var det i SAS Lounge på Landvetter. Det enda som var ok var rostbiff med någon senapssås som jag åt lite av.
I övrigt så hade någon varit på ICA och inhandlat till buffen i deras lounge. Chips, Ballerina, bröd etc. Någon hade sedan öppnat förpackningarna och lagt det i brödkorgar. Klass!
På flyget var det en kyckling med örtkryddor som var helt ok för SAS flygmat. Jag måste dock ifrågasätta vad poängen är med att servera en halv dl grönsaker med tre räkor ovanpå. Jag blev inte mätt utan nästan hungrig av att äta upp den.
Room servicen har en del saker man kan äta. Caesar Chicken Salad till förrätt och Grilled Sea Bass till huvudrätt. Helt ok.
I övrigt är London som vanligt. Överbefolkat och höga priser.
Jag kanske börjar komma i kontakt med mitt vegetariska jag under denna resan. Jag har hittills bytt ut kolhydratstinna tillbehör mot sallader. Grekisk sallad och Caesar sallad har det blivit hittills. Helt ok faktiskt. Har aldrig tyckt om sallader i någon form direkt. Ingenting blir helvegetariskt. Det skulle göra mig deprimerad. Äter kyckling, fisk eller någon sorts kött varje måltid.
Äter mer kolhydrater än vanligt eftersom jag äter mer grönsaker och är inte så noga med med att undvika såser och dressing. Är dock fortfarande i ketos efter drygt två dagars ätande på detta sättet så jag verkar vara ganska kolhydratstålig.
Många har kommenterat på min viktnedgång och faktumet att man ser friskare ut. Detta varar ända tills man nämner hur man brukar äta 100% mättat fett i form av kokosfett dagligen. Då kommer varningarna om högt kolesterol och blockerade kranskärl. :)
Ska se om jag kan hitta en våg någon dag och kontrollera att inte vikten sticker iväg.

Pret a Porter! ett kanon cafe som finns i var och varannan hörna. ekologiskt gott och lchf vänligt!!!! Finns mest i London men även i Paris.
Pret a Porter har jag inte sett någon men ska titta noga när jag är ute. Hittade däremot Goodmans Steakhouse idag och det var superbt. Vilken ribeye! Absolut högsta klass. Den slog sig in på topp 3 listan för bästa kött jag har ätit.
Jag gillar också hur det enda som serveras på tallriken är en maffig köttbit, ingenting annat. Pommes frites eller sallad får man på sidan.
Lyckas nog hitta dit en gång till innan lördag kväll då jag reser härifrån.

Var ligger Goodmans Steakhouse! Kan vara bra att veta när jag ska till London i maj. De två senaste vändorna smet jag runt hörnet från möteshotellet och åt flera gånger på American Steakhouse (korsningen Victoria St och Buckingham Palace Rd), det var bra priser och ätbar kvalitet. Inte så LCHF-vänligt på så sätt att de verkade tycka det var lite konstigt att inte vilja ha tillbehören till köttet, men det är ju faktiskt ingen som tvingar en att äta upp dem. Och senaste gången gick det alldeles utmärkt att få en köttbit med sallad och ett par paket riktigt smör.
#9, menar du inte Pret a Manger? Deras mackor är såå goda…
Pret a Manger känner jag till väl och de har några bra produkter. Deras mat är alltid färsk och av bra kvalitet.
Angående Goodmans så ligger det på Maddox St, en tvärgata till Regent St nära Oxford Circus. Du kommer inte att bli besviken om du provar den.
Dom hade en lunchmeny som hade väldigt rimliga priser för centrala London. Två rätter för £15 och tre rätter för £18. Om du inte har något emot att betala £30 för en köttbit så rekommenderar jag deras största rib-eye på 450gr.
Precis landat i Sydney efter en väldigt lång flygresa med Virgin. Deras Upper Class är helt ok och jag gillar deras kundservice.
Maten var ok på första flighten till Hong Kong, och de bytte ut kolhydrater mot annat. Den andra flighten till Sydney så var maten inte alls lika bra. Tråkigare val och inte alla lika god. Det blev lite för mycket kolhydrater och jag är på vippen att trilla ur ketos märkte jag när jag kom till hotellet.
Eftersom jag har kök i detta hotellet så handlade jag lite mat och hittade bra ställen på en gång. Ett par biffar, kycklingar och liknande blev det. De har också grädde med 52% fetthalt.
Är här till mitten av nästa vecka då det blir en lika lång resa till. Borde inte vara några problem att hålla kosten tills dess i alla fall.
25 grader ungefär och lite regn. Luftfuktigheten känns som om den är på runt 300%. Svettigt värre är det.

Hur märker du om du håller på att trilla ur ketos?
#15 Antingen genom att testa med ketos-stickor eller så får man känna efter i munsmak och urinlukt (för de som blivit bekanta med att hoppa in och ut från ketos).
F.ö spännande med resor. Lycka till, Roarkish!
#15 Jag använder ketos stickor, som #16 säger.

Jättespännande att läsa din reseberättelse Roarkish! Härligt att se att det verkar gå att hålla kosten hyffsat ändå. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
30-35 grader i Sydney hela denna veckan. Det blev ett litet avsteg igar, men ingen storre skada, tror jag.
En Lite Beer, en portion lokringar, lite sas till biffen och lite friterad blackfisk blev det. Imorse var jag fortfarande i ketos, vilket var forvanande.
I ovrigt ar detta ett ganska bra lagkolhydratsland. Iofs finns det en massa lagfettsprodukter, men australiska kott- och fiskdiskar ar underbara. Typ 20-30 hyllmeter med enbart kott, fagel och seafood av bra kvalitet. Har hittat flera stycken sadana.
Det finns ocksa mycket sausages (som de brittiska) med lagt kolhydratsinnehall. Jag hade problem att hitta det i England, men har finns det manga med 1-4gr kolhydrater.
Jag trodde inte att det gick att hitta for fet gradde, men det lyckades jag med. Jag tror att fetthalten var 57%. Konsistensen var som creme fraiche. Den loste inte upp sig i kaffet utan la sig som ett lager fett ovanpa kaffet. Jag har nu nedgraderat till den vanliga double double cream som ligger pa 48-52% fett.
Sa hittills gar allt bra… halva resan kvar drygt.
Wow underbart att få tag på grädde med över 50% fett. Här i Tyskland kan man inte få tag på 40 procentig grädde 
Australien verkar vara schnitzlarnas hemland. Det finns alla möjliga sorters schnitzlar både i köttdiskar och resturanger. Fläsk, kyckling, kalv osv. Man blir ju lite deppig över att lite smulor kan göra maten onyttig, för schnitzel är gott.
Vanan att servera allting med pommes frites tog dom med sig från England på fångbåtarna. Iofs inget problem att be dem byta ut dem mot en sallad, men det är roligt varje gång typ lasagne serveras med pommes frites…
En dag kvar här innan det bär iväg till centralamerika via USA.

Vilken spännande tråd! Undrar om man kan be om schnitzel utan panering. Har varit på en schnitzelrestaurang i Leipzig (Schnitzel Culture) där detta är möjligt enligt menyn. Lite halvt OT, men ett bra tips för schnitzelälskare. 
Jag trodde att poängen med schnitzel var just paneringen, så jag hade inte tänkt tanken på att fråga om man kan få det utan paneringen. Då blir det väl helt enkelt en tunn skiva av det kött man nu beställer schnitzeln av? :)
Jag har också lärt mig att entrecote eller ribeye som det heter på engelska heter varken det ena eller det andra i Australien. Det heter Scotch Fillet Steak här.
Det har blivit ungefär 8 sådana denna veckan.
Lamm finns det också massor av, både i mataffärer och restauranger.
Kängurukött är en absolut favorit. Det har jag ätit ett antal gånger förut. Ett mycket smakrikt kött som rekommenderas. Jag stekte upp en rejäl sådan bit häromdagen och det finns även i många restauranger.
Krokodil prövade jag förra gången jag var i Australien, men det var verkligen ingen höjdare. Som slemmig, smaklös kyckling.
Av någon anledning så har jag haft kolhydratssug de senaste dagarna. Var väldigt nära att ta en kolhydratskväll, men lyckades stå emot. Har en 24hrs flight framför mig och vill inte känna mig uppblåst på planet vilket hjälpte mig att stå emot. Brukar inte ha detta problemet alls. Jag misstänker att det kan ha att göra med att jag har ätit mer kolhydrater än normalt med mer grönsaker och inte varit noga med att undvika såser och dressingar. Jag är precis på gränsen mellan ketos och nonketos enligt Ketostix. Är nöjd med viljestyrkan idag.
Australiska hjärtstiftelsen har en fin reklamsnutt på TV här. En person som antagligen inte är en läkare (eftersom han inte identifieras som en) försöker se ut som en läkare och har ett stetoskop runt halsen.
Han säger att om man ger sitt barn två små smörpaket om dagen så blir det över 700 paket på ett år. Sedan kommer det en grafik som visar hur mättat fett stoppar upp deras blodflöde i artärerna.
Detta följs av en rekommendation att äta margarin istället för smör eftersom det innehåller hälften så mycket mättat fett.
Det hela avslutas med att man ska besöka deras hemsida för mer info om "healthy eating".
Jag har just kommit hem från en härlig resa i bl a filipinerna där fanns det helt underbart fläsk! På boracay i en snabbmatrestaurant åt jag grillat BBQ fläsk två skivor fett och gott för ca 11:-. I en affär i puerto prinsesa hittade jag fläsksvålar, knapriga, luftiga lite kryddiga supergoda, de luktade ingenting (de här hemma luktar ju peck!!).
Det har ingenting med den här resan att göra men kan kanske vara ett tips till någon annan resenär!
Hur länge var du i Filipinerna och fanns det fler bra LCHF alternativ där värt att berätta om?
BBQ är ju väldigt populärt här också, men det är ju avskyvärt mycket kolhydrater i allt som är BBQ marinerat. Det bästa jag hittade var kängurukött som var BBQ och innehöll 4gr per 100gr.
Jag var i Filipinerna ca två veckor. Visst var det säkert socker i marinaden men fläsket var underbart, fett och gott. Grytor på gris och grönsaker, jordnötsåsgrytor fanns det men så klart i asien ris till allt, det kom ofta automatiskt utan att jag beställde. Men fläsksvålarna är de jag minns bäst underbara! De odlar cashewnötter så det fanns också i vissa maträtter.
Jag är nyfiken på saker så på en hongkong krog i Puert Prinsesa provade jag sauterad sjögurka, spännande men inget jag gör om!
För övrigt gillade jag Filipinerna kommer jag dit flera gånger satsar jag på El Nido på Palawan.
Hade för mycket att göra och för mycket datorproblem på hotellet för att uppdatera tråden från Costa Rica. För att göra en lång historia kort så gick det hela bra. De sista dagarna var det dock så många måltider på icke vänliga restauranger och jag hade undvikit kolhydrater över förväntan att jag åt ganska liberalt. Har nu gjort så i 4 dagar och har inte gått upp ett gram under min resa.
Vikten ligger på samma som när jag åkte. Eftersom jag normalt går upp 2-3kg när jag äter kolhydrater så är jag hoppfull om att jag faktiskt kommer se en viktminskning om några dagar.
Imorgon ska kolhydraterna ner till max 20 gram om dagen igen.
Har rest 48500km.
Resan slut, tråden slut, allting gott.