Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 947 ggr
odezza
0

Annika D i ST

Nu har även Sundsvalls Tidning skrivit en artikel om att Annika Dahlqvist är föremål för en anmälan till Socialstyrelsen, pga sina kostråd.

Läs gärna även hennes eget inlägg om artikeln på hennes blogg, där framkommer sorgliga fakta angående en tidigare anmälan från en medicinskt ansvarig sköterka i Ö-vik, som nämns i artikeln.

"still lost in space and time"

Mervi
0

Det liknar riktig häxjakt detta. Men jag tror att de inte kan bevisa att kostråden till diabetikerna har försämrat deras hälsa, tvärtom.

Surra
0

Visst är det tragiskt, hon är ju från orten jag bor i och här råder delade meningar! (men inte från min sida)

Margareta
0

Sanslöst!

Var ligger bevisbördan undrar jag?

Hos Annika eller hos den som anmäler?

Vi som äter och mår bra får mailbomba dem och kräva en oberoende utredning!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

gammelmor
0

Så fruktansvärt jobbigt för Annika! Man kan undra vad drivkraften till förföljelsen är. En läkare som sätter patienternas hälsa framför sin egen bekvämlighet borde prisas i alla tonarter i stället. Kan vi göra något för att hjälpa henne, tror ni?

umbra55
0

Inte oväntat detta..

Jag är en luttrad fan.. Socialstyrelsen kommer säkerligen att döma till hennes nackdel, såvida de inte kan hävda att HON var behandlande läkare i mammans fall. (För det var väl det det gällde egentligen, va?)
Sen är frågan; får läkare göra andra behandlingar än av samhället  accepterat? De kan snöa in på den punkten enbart, det beror på hur anmälan är formulerad.
VI anser att Annika har rätt i sakfrågan, men tro inte att Socialstyrelsen kommer att behandla KOSTEN! De tar bara upp principen!.. Jag lovar..
De är mästare på att undvika konfrontationer..,,

Margareta
0

Demonstrera med plakat!!!

Det har jag aldrig gjort i hela mitt liv, men för den här sakens skulle kan jag lätt göra det om det skulle hjälpa.

gammelmor
0

Såg att SJ skall börja sälja billiga resor. Jag anser nog att Annika är värd både Stockholmsresa och även min debut som plakatbärare!

Hur verksamt är det? Samordnade kontakter med massmedia? Känner någon någon person med inflytande i frågan?

magma
0

Jag blir så trött och förbannad, allt på samma gång! Alltid denna evinnerliga stelbenthet och byråkrati… Skit samma om folk blir friskare och smalare och återfår sin hälsa genom LCHF- det står inte i Socialstyrelsens rekommendationer så hur rätt det än är så är det ändå fel… Typ. Stå på dig Annika!!! Vi är många som stöttar dig.

Tanten
0

Först tack för att ni förmedlar alla de här artiklarna.

Är också mer än villig att ta en Swebusresa till Stockholm och bära plakat. Någon gång skall vara den första. Det här är nog den bästa motivation jag kan finna.

I Norge kan hon vara säker på att få behålla sin leg men hon gör rätt som stannar och slåss för det hon tror på.Jag är full av beundran för hennes mod. Tänk om det fanns många fler som hon.

Hon var sin mammas läkare enligt någon artikel jag läste någonstans.Måtte hon inte få på pälsen för det också. Undrar ofta hur hennes patienter mår nu när hon inte tar hand om dem. Synd att de inte kan rapportera om vad som händer med dem nu.På en så litenort vågar de nog inte sätta sig upp mot dietister och dylika.

Sotlugg
0

Detta är fasansfull förföljelse i klass med när de dödade mannen som sa att jorden är rund. Jag tror att vi får samla oss till att skriva noga genomarbetade debattartiklar i media och försöka få in dom. Dessutom kontakta TV. Jag föreslår igen att vi bildar en arbetsgrupp som kan agera i den här frågan. För får hon en prickning av Socialstyrelsen eller ..hemska tanke … blir av med legitimationen. Då måste vi ställa upp!

ovkyhn
0

Jag kommer med stort plakat.

Undin
0

Till socialstyrelsen:

Hur gör man för att anmäla dietister som ger felaktiga råd?   Efter att ha pratat med Annika Dahlqvist i somras, har jag gått ner 18 kg och slutat med värktabletter för min fibro. Jag har levt tidigare på råd från dietisten Sofie Alexandersson, Mjölby VC, jag gick inte ner ett gram och gick ständigt på värktabletter. Så om man nu ska granska Annika Dahlqvist, så ska man nog granska alla dietister för hur kan en läkare på distans få mig att gå ner i vikt och hjälpa mig med min fibromyalgi värk när inte en lokal dietist kan.

Skickad till socialstyrelsen@socialstyrelsen.se 20070131

Undin
0

Ps Jag mailade DN om att de ska skriva om dem som följer Annikas råd och mår bra.

Mervi
0

Bra Undin!

ovkyhn
0

Jag har själv aldrig varit hos någon dietist så anmäla någon kan ja inte, men min fibro är oxå bra så nog håller ja på Annika D.

Bra jobbat Undin.

Pasi
0

Skitbra Undin!

Margareta
0

Häftigt Undin, det är civilkurage!!!

SvartKaffe
0

Om Annicas kostråd skall granskas så bör väl även Karlshamnsstudien anmälas och granskas? De förespråkar ju samma slags kost och har dessutom bevisat att den funkar bättre på diabetespatienter. Alltså jag fattar inte vad de håller på med…

odezza
0

Blir Annika av med legitimationen, så ses vi på barrikaderna! Jag har burit plakat förr, och för denna sak skulle jag inte tveka en sekund…

"still lost in space and time"

Margareta
0

Karlshamnsstudien är inte lika strikt i reduceringen av kolhydrater, om det nu spelar någon roll…

Mervi
0

Men det är samma metod, eller???

Amiechan
0

Visst är det samma metod Mervi! :)

Margareta
0

Jo det kan man säga att det är, men de gör det inom sjukhuset och de tar inte alls bort lika strikt som vi. Procentsatsen är högre än de 5% som Annika förespråkar.
Jag tror Jörgen Vesti Nielsen säger 20-25%, detta är BARA med avseende på blodsocker för diabetes2-patienter och har inget med viktminskning att göra TROR jag…

Jag hinner inte rota just nu men det finns en pdf-fil att läsa…

http://www.medikament.nu/PDF-filer/9-10-04/diabetes.pdf

Mervi
0

De kanske inte rekommenderar så mycket mättat fett heller. Jag skall läsa den vid ett tillfälle.

catlin
0

I Karlshamnsstudien pratas det om margarin

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Anna-Elsa
0

Nu har jag skrivet ett inlägg även i denna tidning, dom ska bara granska det först.  Känns bra att kunna ge något tillbaks till Annika, om så bara några rader.

Margareta
0

#25 Kanske för att Carlshamns margarinfabrik finns där… de vågar inte stöta sig politiskt för då blir det arbetslöshet…
VAD VET JAG?

SvartKaffe
0