Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 7029 ggr
Voltaire
0

Kokosolja - kemikalier?

Jag brukar aldrig smörja ansiktet eftersom jag får sveda och rinnande ögon av det i flera timmar, men häromdagen kom jag på att smörja mig med ekologisk kokosolja i lösvikt utan produktfakta, som jag köpt på hälsokost. Fick nästan omedelbart hemskt röda och svidande ögon hela dagen. Provade några dagar senare med Unilivers kokos, och problemen dök upp, men det tog längre tid (är den kanske renare?)

Så i går tog jag en ekologisk med smak (urtekram) och det händer ingenting.

- Vad tror ni denna reaktion beror på? Kan det vara ämnen från tankarna som man transporterar i? Vilka ämnen kan det vara, jag får ju samma reaktion av andra kosmetiska produkter. Inte roligt att äta kokosolja som ger såna reaktioner.

[akaron]
0

Har du provat att smörja in ditt ansikte en halvtimme till en timme innan duschen och då skölja av det? Och att inte smörja för nära ögonen?
Avnända det mer som en ansiktsmask, istället för att bara smörja och låta det vara.

marialan
0

Jag är visserligen inte allergisk mot kosmetika o dyl men har börjat med mer och mer naturlig/ekologisk kosmetik. Har upptäckt att kokosoljan är en "HG produkt" som bloggarna säger - dvs holy grail. En oumbärlig produkt som fungerar till många saker.

Själv använder jag Crearomes ekologiska med smak och doft. Skulle vara lättast att säga var jag inte använder den Glad.

Jag tar bort sminket på kvällen med den och sköljer sedan med lagom varmt vatten. Ibland tillsätter jag lite till eller ett kryddmått macadamiaolja. På morgonen tar jag på den som dagkräm. Läpparna mår bra av den och den har även hjälpt mot förkylningsutslag där. Den ska även kunna fungera som ögonfransförstärkare (de stärks och blir därför längre och tätare). Handkräm vet väl de flesta att den är fantastisk till.

En del har det även i nytvättat hår (liiiite). Eftersom jag färgar håret så undviker jag det då den har en förmåga att ta färg ur håret också!

Men så har jag sett att det faktiskt finns de som inte tål kokosolja i ansiktet! I länken nedan finns en bra sajt med både gratisprodukter man har hemma och kommersiella varor där ett stort antal personer recenserar. Kokosnötoljan utses till HG av de flesta men i länken har jag klickat på lägst rankning och då kan man läsa varför en del inte gillade eller tålde produkten. Hoppas det kan ge dig något svar. Såg bla någon som trodde det berodde på mjölksyran !?

make up alley

Voltaire
0

Jag ville egentligen bara säga att det verkar finnas något kemiskt ohälsosamt i billig kokosolja, och att man bör använda den ekologiska om man ska äta den. Nu tog jag ju en ekologisk variant, men den var ju inte bra, den i lösvikt alltså, utan produktfakta. Ska nu kolla crearom nästa gång.

hemul
0

Jag brukar också smörja mig med kokosolja. Jag använder kallpressad eko med smak. I början, eller om jag inte gjort det på ett tag, blev/blir huden röd. Dock inte så farligt och jag får inte röda och svidande ögon. Men jag är normalt inte känslig och får inte reaktioner av att äta kokosolja heller, inte ens i början eller om jag inte gjort det på länge.

Jag tror att du antingen helt enkelt vant dig vid tredje försöker, men kanske troligare att den raffinerade oljan inte innehåller det i kokosnöt som du är känslig mot. Alltså inte kemikalier utan något ämne i kokosnöten själv.

Zepp
0

Man vet alldrig vad man köper, om dom luras eller så.. men vi hade en låång diskution här!

Länk!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Voltaire
0

#4 Ja men det var ju den ekologiska med smak som jag inte reagerade mot. Alltså den oraffinerade.

hemul
0

Oj, jag läste fel. Ja, där sprack ju min teori. Ska bli intressant att höra om du fortsätter att tåla oljan med doft.