majonnäs?
hej alla ni härliga informatörer :)
läser dagligen alla inlägg även om jag oftast inte har tid att själv göra några inlägg…men tackar för all hjälp man får här!
En liten fråga…jag äter ganska mycket majonnäs…främst till frukost när jag tar det till mina ägg…nu funderar jag lite över nyttigheten i detta…jag äter den som är Findus Äkta majonnäs…har varken tid eller ork att göra egen ännu….vad är era reflektioner? kan detta "stoppa" ev. viktnedgång, dämpa hälsan m.m….ser att många har smör till sina ägg på morgonen istället…
Att jag inte äter köpemajonnäs så ofta är mer av andra skäl än viktminskning. Jag försöker minska på omega6-intaget och det är en hel del av det i oljan majonäsen är gjord av.
Jag tror inte det är så mkt kolhydrater att Du behöver vara orolig för vitkminskningen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag tror inte heller majonäs kan stoppa viktminskningen…orsak att avstå kan just vara för att begränsa intaget av fleromättat fett o speciellt omega6.
Är det Omega6 i olivolja?
Japp.. 8,41g/100g omega-6 och 0,67g/100g omega-3 enl. SLV:s databas.
Vilket nog betyder.. att använder man olivolja på daglig basis så bör man inte ta mer än ca 15g / dag (1-2 msk?) vilket blir 1-2g omega-6 om jag räknat rätt. Samtidigt bör man nog också se till att antingen äta fet fisk flera ggr / vecka eller ta omega-3 tillskott.
Ajdå, och jag som vräker olivolja över salladen. Inte för att jag tror att den är nyttig, för enligt Annika kan man ju inte tillgodogöra sig vegetabiliska fetter, utan därför att det är gott och så trodde jag inte det kunde skada. OK, tack för en av många fantastiska upplysningar, JohanW, nu ska jag ransonera!
Varsågod, Gittan :)
Kom ihåg att allt detta är teoretiska resonemang som utgår från vissa antaganden, tex. att högt intag av omega-6 faktiskt är dåligt, att omega-3 upptaget från vegetabilier inte fungerar så bra, osv osv.
Eventuellt behöver alla de faktorerna inte vara så viktiga när man kommer till kritan, men vi får nog inga definitiva svar de närmaste åren skulle jag tro..
I grunden kommer man väl tillbaka till att det alltid verkar säkrast med de rena, omodifierade råvarorna - i sånt format som de skulle ha kunnat använts för tusentals år sedan. Det exkluderar nog automatiskt spannmål, växtoljor osv i större mängder. Givetvis lär det dock inte vara nån större fara i att sätta lite guldkant på tillvaron ibland med sånt som kanske inte är helt naturligt men ändå gott!
Och då fick hon äntligen chansen att första gången på länge säga:
"Vi skall jaga elefanter, inte mygg"
Hepp, där satt den…
Klart att vi måste få göra Margareta glad också! ;)
????
Tror Margareta refererade till jakten på det perfekta fettet..
Elefanterna, som man definitivt bör jaga först, är väl att äta tillräckligt mycket fett och tillräckligt lite kolhydrater - men är man väl där får man nog gärna börja jaga mygg också, som tex. omega-3 / omega-6 balans, för det är svårt att sova när det surrar hela tiden ;)
Precis JohanW, Du tolkade mig EXAKT!!!
Det surrar förtvivlat mycket när elefanterna är borta, men medan de finns spelar det nog inte så stor roll….