Solpuss igen
Hej igen! :)
Nu har jag ätit lchf i över ett år, och vill berätta om vad som hänt med mig/min kropp sedan starten.
Bakgrund:
När jag började äta lchf var jag inne i ett osunt ätbeteende (hetsåt en chipspåse och chokladkaka var och varannan kväll en kort tid) efter ett par år av viktminskning och träning.
Efter att ha fött och ammat tre barn var min matchvikt 94 kilo till mina 177 cm.
Med hjälp av netdoktor.se och deras övervikt-sajt, gick jag ner till 70 kilo på några månader.
Snygg och stark, med bra immunförsvar började jag träna, och gick snart upp några kilo muskler. So far, so good. Men…att leva på svältkost satte sina spår mentalt. Jag började förknippa hunger med något mycket positivt - att jag var hungrig betydde ju att jag krympte.
Så, plötsligt, satt jag där i soffan med min chipspåse igen och vägde ett par kilo över 80.
Bloggade på Passagen på den här tiden, och överst på deras lista låg dr Annikas blogg, och snart var jag inne här på kif och råpluggade.
Läste allt jag kunde finna om lchf, och så en dag slutade jag äta kolisar.
Start:
I början kollade jag ganska noggrant vad och när jag åt. Låg på ca 20 g kolh/dag.
På några veckor gick jag ner ett par, tre kilo, men framför allt försvann magen - midjemåttet krympte ganska rejält. :)
De första månaderna på lchf, fick jag tillbaka min mens (som uteblivit pga Cerazette, något jag var nöjd med…) och ansiktet fullt med acne. Inget vidare, men kosten och jag trivdes så bra ihop att jag fortsatte på inslagen bana.
Omgivningen har inte alltid varit förstående…värst har det varit för min mamma, som fortfarande är övertygad om att jag när som helst kommer att få hjärtsnörp.
Hälsovinster:
Det första positiva som hände min kropp, var att min tidigare känliga prutt-mage nu mådde finfint! Efter att ha varit familjen stor-fisare, släpper jag numera mig så sällan, att när det väl händer skrattar alla gott och minns svunna tider.
Sockermonstret i mig dog en snabb död, och jag tittar inte ens åt lösgodiset och chiospåsarna i affären längre.
Efter acne-perioden har jag nu mycket fin hy som aldrig torkar ut.
Min kropp är mer definierad och inte alls "lös". Jag har inte gått ner mer i vikt, utan ligger konstant runt 80 kilo. Antar att det är det min kropp vill väga.
När mina svåra perioder med Depression och ångest inträffar, upplever jag det lättare att komma ur dem.
Men den allra största vinsten för mig har jag alldeles nyss identifierat: Jag tänker inte på mat hela tiden!! Det kan gå dagar utan att jag tänker igenom vad jag har ätit, varför, hur mycket, eller när och vad jag ska äta nästa gång. Mitt förhållningssätt till mat känns numer helt normalt och sunt, och det är en JÄTTEVINST!! :)
Nog babblat - tack för att du läste.
*solkramar*

Tack för att du skrev. Solskenshistoria. =)
Bra historia, inte alls olik min. En vanlig följd av LCHF-ätande verkar vara att man får ett mer avslappnat förhållande till mat. Inga mättnadssmärtor efter överätning och inga hungerattacker eller skenande blodsocker.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Helios: :)
Raphanus: *skönt avslappnad kram*
Nu har jag en alla hjärtans-dag-tårta i ugnen. :P
Köttfärs med grädde, ägg, kryddor och smulad fetaost formad som ett hjärta, täckt med bacon.
Så roligt att du mår bra! Jag tycker också att jag blivit mindre matfixerad. Har viktväktat och deltagit i andra sorters viktminskningsprogram. Hela tiden får man inpräntat: tänk på mellanmålen , så inte blodsockret går ner!!!!!!! Alla mellanmål bara triggade mitt ätbegär- ju oftare mat detsto mer tänkte hjärnan på ännu mer mat.
Men blodsockret går inte alls i bottenLCHF kost. Det är så skönt att veta att det räcker med tre mål om dagen och för övrigt får man förbränna sitt eget fläsk. Det går att koppla bort tankar på mat. Och man slipper pricka av i listor vad man ätit. Detta gjorde mig helt hysteriskt matfixerad en gång i tiden.
Mmm…vet ju precis vad du menar.
Grattis till oss som hittat rätt! :)
Stort grattis solpuss! Din historia påminner om mig själv. Det känns skönt att få en bättre relation med mat. Nu förstår jag hur det ska vara - fett och glatt 
Härligt med alla positiva framgångar!
När jag läste att du skrev att du inte tänker på vad du äter om dagarna insåg jag att jag har slutat tänka på vad jag äter också! Jag har alltid varit så fixerad vid mat och det är en härlig känsla att inte behöva tänka på mat hela tiden.
Skönt när man har hittat rätt!
Grattis till framgången!!! 
Fett och glatt! Härligt motto. :)
I dag serverades äggakaka till skollunch. I min matlåda låg lyxvarianten: Ägg- och bacon-muffins. *yummy*
Sportlov = bacon och ägg till frukost eller lunch varje dag. :D
Har också sportlov och var och handlade med barnen. Det blev mycket salami och ägg! 
Mums!
Just nu två hela kycklingar och broccoli-blomkålsgratäng i ugnen. Hasselbackspotatis till kolhydratätarna i familjen.
Fuskar i mig ett par glas rödvin också. 

Tack för du delar med dig=) Alltid lika roligt att läsa när människor mår bra=)
Tack-kramar. :)
Härligt med sportlov! :)
I dag smuttar jag på ett glas single malt. I ugnen en plåt biffar, till dem en cole-slaw med rotselleri i.
Dagens lunch: tjälknöl från gårdagen i skivor med smör på, samt ett kokt ägg och kaffe med grädde.
*njuter vidare i livet*