Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2462 ggr
Sotlugg
0

Gulan i ägget

Jag brukar alltid köpa ekologiska ägg till min frukost som vanligen blir scrambled eggs med diverse tillbehör. Men igår var det slut på de ekologiska så jag tog ett paket där det stod stämplat frigående. Till min förvåning blev inte min äggrätt lika gul som vanligt utan nästan vit. Min fråga till alla kunniga är om färgen på gulan betyder något särskilt? Har de små hönorna fått annat foder då?  Eller blir gulan blekare när hönorna är ledsna i sina hemska boningar? Eller är förmågan till gul gula olika i olika hönsfamiljer?

DaMum
0

Jag tror det har med kosten att göra. Hönskosten alltså.

dufva
0

Jag har ibland haft förmånen att köpa ägg från höns som fått gå fritt utomhus och visst är gulan från dom mycket gulare, nästan brandgul.

Självklart måste ju äggen från dom vara nyttigare och innehålla fler och bättre näringsämnen

Exakt vilket ämne som påverkar färgen vet jag inte..

Marylojs
0

Jag vet inte varför, men jag märker enorm skillnad. Brukar köpa riktiga lantägg från höns som jag vet har det superbra av en bonde mamma och pappa känner, och det är stor skillnad på färgen på dem äggen och de jag blir tvungen att köpa när jag inte varit hemma och hälsat på på ett tag.

hemul
0

Jag köper också ägg från höns som går ute och pickar. Färgen på deras gulor varierar enormt mycket mer än på butiksägg. De här hönsen flyttas till ett nytt ställe när de "betat av" det gamla så jag tror skillnaden i färg beror på vad de har pickat i sig.

Vargalyster
0

Generellt har jag fått höra att ju gulare äggen är ju nyttigare är dem.

Min mor och flickvän får förövrigt blåmärken på benen av lidlägg. Rätt intressant… de försvinner alltid så fort de går tillbaka till ekologiska ägg igen.

Pasi
0

Vargalyster - Du får inte bli så våldsam varje gång de köper Lidl-ägg! ;)

Airam1
0

Jag vill också minnas att färgen på gulan handlar om vilket kost hönan fått. Svaret finns kanske att läsa här. Själv hinner jag inte precis nu.

odezza
0

Min granne, bonde, som har lite höns, som brukar få gå fritt, utom på våren då dom annars förstör rabbaterna, gav mig ett par ägg en dag då jag råkade gå förbi. Dom utfodrar dom med köpt hönsfoder, konventionellt. När hönsen inte får gå fritt går dom i en gammaldags hönsgård och pickar, där växer det lite brännnässlor och annat…

Deras äggula var alldeles ljusgul! Så jag tror absolut att det i första hand har med fodret att göra… men självklart borde alla höns få gå fritt…

"still lost in space and time"

Sotlugg
0

Tack för alla svar. Har haft knas med min internetuppkoppling några dar. Skönt att vara tillbaka. Man blir beroende av ert sällskap. Hur som helst så verkar gulans färg bero på kosten, men det blir nog ekologiska ägg som vanligt för mig utom när det är nödlägen och man bara måste ha ägg.