Painjunkie gör entré på LCHF.
Hallå där!
Tänkte bara presentera mig.
Är en tjej i 20-årsåldern med ca 25 kilos övervikt som är på väg neråt.
Jag går just nu på Cambrudgekuren, vilken jag vet är heligt förbannad av er alla här på forumet ;)
Men det är bara en övergångsperiod tills jag ska börja med LCHF.
Jag är otålig och vill se resultat snabbt, vilket jag gjort med CK, 11 kg på två månader säger väl sitt.
Men som sagt så är jag intresserad av att börja med LCHF efteråt.
Eftersom man får i sig mindre än 50 g kolisar på CK och alltså är i ketos, är det en ganska naturlig övergång till LCHF.
Det enda som kanske gör att kroppen slår bakut är ändringen från lågkalorikost till högkalori, men jag får väl vänja in mig lite långsamt i början.
Kanske jag till och med kan kombinera LCHF och CK?
Har tyvärr ingen innehållsförteckning på shakerna tillgänglig.
Låter det här vettigt?
Jag tänker fortsätta med CK tills jag når mitt delmål, dvs. ca 10 kg till, så kanske en månad, en och en halv nånting. Tills dess hänger jag här, samlar ihop recept och får tips och råd från er (hoppas jag).
Ha det fint!
PJ

Om jag hade varit dig skulle jag snabbt gått över till en kalorireducerad fakir i stället.. då får du iallafall alla essentiella näringsämnen din kropp behöver.. förutom C-vitamin och Folsyra.. som du kan ta som kosttillskott!!
Risken.. eller snarare det mest sanolika är att en stor del av den vikt du förlorar består av muskler!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det är svårt att veta hur man reagerar på övergång från svältdiet till att börja äta sig mätt på naturlig mat, för en del funkar det utmärkt och viktnedgången fortsätter, andras kroppar passar på att lägga på sig lite (främst muskler, men det ser inte vågen) när man börjar tillföra bra med näring igen. Men på lång sikt är naturlig mat det hälsosammaste valet, så om du skulle gå upp några kilo i början är det viktigt att inte ledsna och gå tillbaka till att äta massa kolhydrater igen. Lycka till.

Zepp: Jag får i mig alla näringsämnen jag behöver i nuläget med CK, och angående musklerna så upprätthålls muskelvävnaden tack vare ketonerna och CKs sammansättning. Jag tränar dessutom styrka tre gånger i veckan, så jag klarar mig nog ;)
Men tack i alla fall!
Wtn3: Ja, oavsett vilken mat jag väljer att äta så lägger jag på mig i början ändå. Det enda jag kan göra är att prova :)
Oftast är det mest vätska man går upp när man gått på pulverdiet.
Föga troligt att jag kommer ledsna när jag blir fri att äta ost och kött igen ;)
#3 Du kommer nog gå upp i muskelvikt snarare än vattenvikt om du går över till LCHF.

Hejsan!
Att kombinera CK och LCHF är lite som att kombinera vatten och eld.
Muskler både rivs och byggs med den här kombinationen
Du sliter onödigt på kroppen tycker jag.
Pulverdricka är ju inte gratis heller (sliter på plånboken också) så nog tycker jag det är bättre att lägga pengarna på riktig god mat istället.

Något jag har lärt mig sedan jag startade med LCHF är att ta reda på HUR olika kost påverkar kroppen och varför man ex vis snabbt går ner i vikt av vissa dieter men sedan lika snabbt går upp igen då "vanlig" mat äts.
Tror att det är oerhört viktigt att lära sig hur kroppen reagerar på vad vi stoppar i den och vad vi gör med den.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Dufva: Kan du utveckla vad du menar, jag förstår inte varför det skulle vara skadligt?
Jag förutsätter att du har gått på CK eller har varit konsulent eftersom du rimligtvis borde ha kunskap om det när du skriver som du gör.
JAUS: Ja, fortsätter jag träna och dessutom går över till LCHF så lär jag nog öka i muskelvikt, men det gör ju verkligen inget :P :)
Cacao: Ja, jag lär mig hela tiden. Grejen med CK är ju att få i sig få kcal och få kolisar vilket sätter en i ketos, vilket förhindrar att musklerna förbränns istället för fettet. Känns lite likt LCHF, förutom fettet då.
----------------------------
Bara ett tillägg: snälla ni som säger till mig att hoppa av CK, jag har redan skrivit att jag ska gå över till LCHF efter CK om några veckor, så det är faktiskt ingen idé att skriva att jag borde gå över nu istället. Ni får tycka att jag är hur knäpp som helst, men det är så jag har bestämt. Jag kan inte bara ändra planer sådär av olika skäl.
Och nej, det lär knappast förstöra min kropp på den lilla tiden.
Finns ju hur många människor som helst som gått på pulver som mår hur bra som helst.
Det är inte vad man gör under kuren som spelar roll, utan vad man gör efter.
Det är förresten inte en enda som säger välkommen, kul att du hittat hit, vad roligt att du är intresserad, hoppas det går bra för dig att börja med LCHF när du slutat med CK.
Känns ju som ett sympatiskt forum.
Ursäkta om jag verkar sur, men ärligt talat, kan inte folk acceptera att inte allt är svart eller vitt?
Visst är jag på ett nischat forum, men lite öppenhet har aldrig skadat.
#7 Att du får dessa reaktioner, beror på att dessa pulverkurer endast går ut på att lura av pengar från människor och många här tycker att de egentligen är helt onödiga.

JAUS: Var finns belägg för det? CK används ju till och med av sjukvården, man äter det tex. innan en magsäcksoperation.
Jag tycker inte det är så dyrt, 480 kr i veckan och då ingår konsultation och coachning. Jag äter för mycket mer annars.
Jag kan förstå er skepsis, men ta inte ut det på mig, håll det för er själva. Jag behöver inte bli räddad, bara hjälpt när jag ska börja med LCHF.

Vill du undvika att behöva försvara ditt ställningstagande mot folk som vill berätta för dig hur fel du har så råder jag dig att hålla dig passiv tills du går över till LCHF, och då ställa de frågor du undrar över. Jag håller dock med om att det är synd, är det något som någon som äter LCHF borde veta så är det hur frustrerande det är att försvara sig mot en oförstående omvärld, och många gråter ut över att andra är så oförstående, att sen då vara likadan själv mot andra som kanske vill tappa sin vikt genom svält och sen gå över till en mer hälsosam modell tycker jag är rätt mycket dubbelmoral, men det är nog inte mycket man kan göra åt saken.
#9 Inte särskilt många här är positiva till stympning av magsäcken heller. Det finns många sätt att gå ner på, få är bra dock.
Jag drog inte ner matmängden alls när jag gick över till LCHF, gick ner på 20 kilo på några månader med över 4000 kalorier om dagen i början.
#10 Det handlar väl om ärlighet? Tycker man att en metod är skit så ska man väl inte låtsas om att den är helt ok bara för att man inte ska uppfattas som otrevlig.
Välkommen hit! :)

Hej Painjunkie!
Jag är en "gammal" kurare som jojjat fram och tillbaka med CK innan jag gick över till LCHF för snart 3 veckor sedan. Innan jag bestämde mig för att byta så läste jag på och hörde mig för på olika forum ang LCHF, sen tog jag mig en riktig funderare om varför. När jag hade fattat mitt beslut så gick jag över på en dag från CK till LCHF, jag hade inga problem med det, utan körde på.
Precis som du tänkte jag att jag kanske kan göra nån egen variant och kombinera dessa två, så en dag när jag skulle iväg och visste att jag skulle sitta länge i bilen utan mat så kom jag att tänka på att ta med en bar från CK, när jag läste att en sån innehåller 23g kolhydrater(vilket är en fjärdedel av hela mitt dagsintag idag)så insåg jag att det blir nog inte bra att göra så. Jag har sedan jag började varit i ketos hela tiden.
Jag fördömer verkligen inte dig på nåt vis och önskar dig lycka till med vad du än beslutar dig att göra. Men om du går på CK varför vill du inte fortsätta med deras rekommendationer efter ren kur?

Visst, men då ska man inte gnälla när andra tycker att den metod man själv använder är skit… Därmed inte sagt att du eller någon annan i just denna tråd tillhör de som kritiserar andra metoder men blir sura när någon kritiserar deras, men jag har sett det på forumet flera gånger. Dubbelmoral kallas det.
#14 Klart man måste kunna debattera/diskutera saken det är ju en självklar del av demokratin.

JAUS: du svarade inte på min fråga. Och visst ska man vara ärlig, men man behöver inte alltid säga vad man tycker.
Solpuss: TACK! :)
Wroncan: tack för din input! menar du tallriksmodellen? Tja, varför inte om kolisar ger sånt sug och allt annat de för med sig? :)

JAUS: du svarade inte på min fråga. Och visst ska man vara ärlig, men man behöver inte alltid säga vad man tycker.
Solpuss: TACK! :)
Wroncan: tack för din input! menar du tallriksmodellen? Tja, varför inte om kolisar ger sånt sug och allt annat de för med sig? :)

Det negativa med CK är att det som så ofta med "snabbfixar" handlar om en kalorireducerad kost. Dvs du svälter dig ner i vikt på ett födoämne som psykiskt kanske inte heller är så trevligt att äta. Det man får i sig på en dygnsranson med CK är 473 kcal vilket är ren svält som påverkar kroppen negativt.
LCHF handlar för det mesta inte om någon kalorireducering alls förutom i vissa enstaka fall där endel personer (ofta de som jojobantat) behöver reducera sitt kaloriintag något för att få till en viktminskning.
Innehållsförteckningen på en påse CK är rent ut sagt skrämmande.. Inte en enda nyttighet alls så långt ögat når utan så gott som enbart konstgjorda processade ämnen.
Innehåll Cambridgekur:
* Avfettad torrmjölk
* Mjölkprotein
* Jordgubbspulver
* Mineralämnen: natriumcitrat, kaliumklorid, magnesiumoxid, ferrofumarat, kopparsulfat, zinkoxid, mangansulfat, natriumfluorid, natriummolybdat, kromklorid, kaliumjodid, natriumselenit
* Emulgeringsmedel: Lecitin
* Sojamjöl
* Förtjockningsmedel: Xanthangummi och Karragenan
* Aromämnen
* Färgämne: Rödbetsrött
* Vitaminer: L-askorbinsyra, nikotinamid, DL-alfa-tokoferol, retinylacetat, pyridoxinhydroklorid, tiaminhydroklorid, kalciumpantotenat, riboflavin, folacin, fyllokinon, kolekalciferol, D-biotin
* Sötningsmedel: Aspartam (innehåller en fenylalaninkälla)
Detta blir på 3 mål (som är det rekommenderade intaget)
473 kcal, 50,4g protein, 7,9g fett och hela 50,2 g kolhydrater
Enligt mig och LCHF-tänket så är proteinhalten endast tillräcklig för en person som vill ha en vikt på ca 50kg. Fetthalten är skrämmande liten för en vuxen människa och 50g kolhydrater på en dag är allt för mycket för de flesta som dagsintag för en LCHF kost. Dessutom så är kroppen i svält på endast 473 kcal så visst måste muskelmassan bli lidande på denna låga kcal halt samt relativt låg proteinhalt.
Säger absolut inte att du ska avsluta din påbörjade CK kur, du tror på den och vill fortsätta, helt ok det är ditt val som du redan gjort och bestämt dig för! Men det skulle vara kul att se när du nu startar med LCHF och läser på inom ämnet vad du i ett senare skede kommer att anse om just CK som metod och dess innehåll.
//Suss

Man får nog räkna med att på ett LCHF-forum så varnas det för CK och pushas för LCHF.. men jag tycker det räcker nu.. du verkar veta vad du gör och är du bara frisk så borde det inte vara farligt att svälta en kortare period.. antagligen så hände det en o annan gång under vår evolution oxå!!??
Och vad jag läst här tidigare så har en del av våra medlemmar gjort just som du börjat med CK för snabb viktreduktion för att sedan gå över till LCHF och lyckats hålla vikten!
Nu tycker jag vi går över till att diskutera hur man gör vid övergången.. erfarenheter, tips o tricks vore bra i fortsättningen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Välkommen painjunkie! 
Den härligt fientliga inställningen till alla avvikelser från sekten kommer du att få se mer av här, men det finns andra och betydligt trevligare sidor av KiF också. Hoppas du kommer att trivas här!

Ja varför tjafsa om olika metoder, det är ju bra att Trådskaparen hittat hit. Välkommen! För min egen del började det hela med att jag köpte boken Blodsockerblues av Paulun och han är ju inte omtyckt här heller. Utan den början att tänka på blodsockrets funktion hade jag inte hittat hit, det hade iaf tagit längre tid.
Ja så nu får alla skälla på mig också
HEJ OCH VÄLKOMMEN PAINJUNKIE! :-D
Jag började mitt "nya liv" i mitten av april 2009. Vägde då 103,5 kg. Kickstartade med 10 dagars nutrilett-kur vilket var ett MÅSTE för mig för att ens orka ändra om mina vanor.
Under de här 10 dagarna av pulvershakes slapp jag tänka på att äta mat, laga mat etc, vilket var otroligt viktigt för mig eftersom mycket av mitt liv gått ut just på mat innan. Gick ner 5,5kg på 10 dagar och fick verkligen kicken jag behövde. Gick över till LCHF och gick ner ytterligare 4,5kg under 7-8 veckor. Sen la jag av! Fråga mig inte varför. Tog ett break på 5 månader.
Hittade tillbaka till LCHF i slutet av november och till dagens datum (från april 2009) har jag gått ner 15 kg. För mig funkar det superbt.
Jag skiter fullständigt i om folk tycker att pulverdieter är skit för i ärlighetens namn, har jag torterat min kropp i 10 år tål den nog torra skitsubstanser i några veckor. Huvudsaken för mig var som sagt att börja gå ner i vikt, vilket jag gjorde.
Hoppas allt går bra! Ska bli kul att följa dig och se vad som händer. Tips: Blogga! Jag tycker det är ett väldigt bra medel att föra öppen dagbok så man kan få feedback och pränta ner svart på vitt hur det egentligen går för en. Mig hittar du på smalmedlchf.blogg.se om du vill kika in. :-)
Nu blev det ett långt inlägg, sorry. Men som sagt; VÄLKOMMEN!

#22 Jag läste och det låter positivt. Jag tänkte också på pulver först men vågade inte "svälta".
Har gått ner 8 kg sedan 11 jan med lchf och har mycket kvar, ca 50 kg, men det är en perfekt metod
#23: Jag har bulimi och andra ätstörningsbeteenden bakom mig, så för mig var inte svält i sig något skrämmande. Snarare tvärtom. Vilket LCHF turligt nog helt har raderat. Det är inget självändamål att gå runt och vara hungrig längre, har lärt mig att kroppen släpper på fettet ändå. Bara man är snäll mot den. :-)
Visst är det en perfekt metod. För första gången någonsin kan jag med handen på hjärtat säga att jag inte har bråttom längre. Det får ta den tid det tar. Ville gå ner snabbt och mycket till en början, men nu ser jag viktminskningen mer som en bonus med tanke på alla andra hälsofördelar jag upptäckt. Jag hade 34 kg att gå ner till en början, nu är det 19. Det rör på sig, sakta men säkert.

Svarade enbart på hur jag själv tänker ang pulver i allmänhet och cambridge i synnerhet.
En diskussion bör ju få innehålla argument från fler än en sida utan att det för den skull ska beskyllas för fientlighet eller sektvarnas för. Mkt trångsynt tänk enligt mig om det enbart får finnas glada tillrop och medhåll i en diskussion.
Jag har samlat fakta och jag argumenterar här mot pulverdieter med fakta.
Apropå viktnedgång och muskelförlust så står det att cambridgekuren tar 80% på fettet och 20% av muskelmassan när viktnedgång sker. Inte ok enligt mig iaf sedan är det självklart upp till var och en att själv välja sin väg till viktnedgång.
Man kan ju välja enkel diet även med LCHF ex vis äggmjölken som kan varieras smakmässigt och som det "går att leva på" utan någon annan kost. SSS fakir är också ett enkelt sätt om man vill kickstarta eller Atkins startperiod .Alternativen finns som sagt var.
//Suss
#25: Av exakt samma anledning som du (fler sidor än en) skrev jag om min positiva upplevelse av en snabb VLCD-kur. Eftersom jag inte hittat något inlägg ovan som inte var negativt inställd.
Sen förstår jag verkligen allas skepsis. Jag tycker inte heller att det är det bästa sättet att gå ner i vikt men tycker varken det gör till eller från om det handlar om några veckor.

Hej, Painjunkie! Alla sätt är bra utom de dåliga
. Om du kan bli av med din övervikt med CK och sedan kan stabilisera vikten med en bra kost (LCHF) så tycker jag att du gör rätt.
Risken, som jag ser det, är att du vräker i dig mat när du väl börjar äta igen och oavsett om du äter LCHF eller inte så lär du gå upp i vikt. Som normalviktig får man hålla lite koll på mängderna mat även med LCHF.
Lycka till!

Jag tror att precis vid övergången, de första två veckorna efter avslutad svältkur kanske, så kommer du nog gå upp lite i vikt. Kroppen kommer bli skitglad när den plötsligt får en massa mat och näring och fylla på lagrena. Dock så ska du inte ge upp om det händer, utan låta det vara ett långsiktigt mål att gå ner i vikt. Om du går upp lite, men fortsätter äta LCHF så kommer kilona att försvinna igen, fast på ett bättre sätt än när du kör VLCD!
Välkommen hit och lycka till!
Välkommen hit!
Som ny-nosare på LCHF rekommenderar jag att ud läser Vanliga frågor & svar ("fastnålad" högt upp i vänstra marginalen).
En fråga: varför bygger man muskler av ketoner som du skriver - eller rättare sagt, varför försvinner inte muskler när man är i ketos?? Någon klok som kan förklara vad som gäller??
Välkommen Painjunkie!
Jag körde nutrilett innan jag körde igång med lchf, hade inga problem alls med övergången utan tyckte det bara var trevligt med god mat igen. Vikten fortsatte nedåt för min del.
Väldigt många här inne har väl provat en del olika dieter och kurer, eller läst en hel del om andras resor. Så det är väl därför vissa är lite väl klara i sina åsikter.
Men det går nog bättre ju närmare lchf du kommer. 
Jag hade liknande tankar som dig, att jag ska köra pulver i några veckor till. Men så började jag surfa runt och kolla lite olika recept, då blev jag så sugen på mat att jag började lchf dagen efter. Mitt största problem (förutom att jag är så fet) är sockersuget, sköter jag maten så är det inga stora problem att hålla sig borta från läsk och godis.