Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5762 ggr
[ngupa]
0

Njursvikt/problem

om man som människa/djur har detta, kan det bero på felaktig kost från starten i livet?

verkar inte som denna problematik går att avhjälpa med lchf, då man menar på att proteinet ska minskas….

jag tänker på katter, de är ju proteinätare av stora mått och utfodras ju med ganska stora mängder kolisar…

grunnar just över min katt om han har fått detta? Gråter

Sindri
0

Har du en kastrerad hankatt? De brukar få problem med njurarna på gamla dar.

Kan rekommendera Mjau på burk som jag har hört funkar bra på katter med diabetes som de ju också får av kolhydrater.

[ngupa]
0

Probelmet nu verkar vara att han kappt äter. jag införskaffade just Mjau, men han bara slickar i sig pytte lite. Han lever mest på vatten just nu Gråter

han är kastrerad och är 8,5 år. tycker inte det är så himla gammalt väl?

lizaohman
0

tja, grannens katt är MINST 24 år (han var vuxen när han kom till dem för 24 år sedan, stod på bron en dag bara), så visst borde din kisse ha många år kvar. Det är svårt att lära en katt äta annat foder än den är van vid, man måste liksom lära dem variation från början. Rå kycklinglever kan vara ett tips, liksom tonfisk.

nr-9
0

Han kanske har fått diabetes, det är inte så ovanligt bland katter nuförtiden tyvärr Gråter

Gå till en veterinär och undersök den lille

[ngupa]
0

jag lutar mer åt en njursjukdom och antagligen är det PKD (ärftligt), men veterinär ska kontaktas och kissen ska undersökas.

Kajsa1971
0

Det tar tid innan de äter annat än kattmat. Misströsta inte för det. Men om han dricker och kissar mycket måste du ju så klart kolla så att han inte har någon inflammation eller så. Lyft honom och känn på vikten ofta. Om han blir väldigt lätt är han uttorkat och då måste då åka in akut. Vänta inte ens en timme.

Min gamla mise har lärt sig att äta rå nötfärs, makrill på burk (sköljer av tomatsåsen, annars slickar hon bara i sig den och lämnar fisken), tonfisk på burk och stekt sill. Men det tog ett tag. Vart tredje eller vart fjärde mål får hon burkmat.

[ngupa]
0

Han har gått ner i vikt med 1 kg, han har aldrig varit överviktig.

problemet är att han inte äter alls, men dricker iaf. Nu får han tonfisk vilket han brukar hiva ner… men inte nu. Han har över tid ätit mindre och mindre för att nu inte äta knappt nått.

ja vi får se imorgon vad veterinären säger.

[ngupa]
0

Han är nu avlivad Gråter, han led av kronisk njursvikt. Precis som jag misstänkte…

Tisdag
0

Beklagar sorgen Ngupa.

Katter får ju ofta inte i sig tillräkligt med vätska pga torrfoder. Jag tror på att ge dem vätskerik mat som burkmat eller ännu hellre "vanlig" mat.

[ngupa]
0

Det var garanterat PKD. Rynkar på näsan dvs ärftlig, han fick ändå ett långt liv eftersom många insjuknar före 7 års ålder.

Sedan är nog barf bäst, som du säger vanlig mat för katter.

fast han var en mästare på att dricka dock Cool

Kajsa1971
0

Usch, så tråkigt. Jag beklagar sorgen!!!

lizaohman
0

Åh, så trist, ngupa! Låt dig inte avskräckas från att ta ett nytt husdjur, de är ju en sån glädje!

[ngupa]
0

Tack alla! Glad

#12 Hur visste du att jag känner så Förvånad.

familjen vill gärna ha en ny kisse framöver, men jag tvekar, just för att jag inte vill uppleva denna sorg igen Gråter men jag ska lägga dina ord på minnet Glad

Kyss

lizaohman
0

Jag har själv mist några husdjur och tänker alltid ALDRIG mer, för man vill inte utsätta sig för sorgen Gråter men när man väl fått ett nytt husdjur så märker man ju att kärlek och glädje kan komma i många förpackningar Skrattande