Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 5617 ggr
NowImagine
0

Äta ute i Linköping

Hej, väldigt ny till LCHF och till denna sidan så förlåt om jag upprepar en gammal fråga.. Vi bor untanför Linköping och åker in till stan då och då. Vi har ingen bil så vi måste ta tåg eller buss in och det tar tid, så om vi åker in så är vi oftast där hela dagen.. Jag undrade vad ni gör när ni är ute på stan i Linköping? Finns det några bra restauranger?

En till fråga, hur hantera ni det när ni är bort bjuden till någons hus.. speciellt någons hus some serverar mat med låg fett halter?? Eller om ni är bort bjuden till en fika eller ngt..

Känns lätt hanterligt när man är hemma, men ganska krångligt när man måste vara bland andra some inte äter sånt..

mikaelj
0

Krung Thai, ligger ganska nära stationen.

Wtn3
0

Jag tar en kebabsallad utan majs på valfritt kebabhak, det är acceptabel och god mat även om det säkert är lite potatismjöl inblandat i kebabköttet.

När jag är bortbjuden äter jag bara det jag vill ha, fast bara lagom då, serveras det fläskkotlett med potatis och mjölredd gräddsås tar jag bara ett par fläskkotletter, jag lassar inte på 5 extra för att kompensera kaloriförlusten av det andra jag inte äter, det skulle vara lite väl ofint tycker jag, men jag äter inte saker jag inte tål (potatis, mjöl) för att vara snäll, och det förväntar jag mig att de accepterar, de skulle väl knappast bli förnärmade om en laktosintolerant inte vill äta gräddtårta…

parsley
0

Hamburgerkedjan Maxi har low-carb burgare. Finns de i centrala Linköping också eller bara ute vid E4:an?

Annars är standardtipsen när man ska äta ute: Mehavd matsäck, kebab utan pommes och bröd, pizzafyllningen, kött eller fisk utan panering odyl grönsaker och förhoppningsvis en bra sås.

Hur man gör när man är bortbjuden beror lite på vem man är bjuden till. En del människor tycker det är helt OK med lite ovanliga matvanor, andra blir förolämpade och sura om man inte vill äta det som de serverar.

Det beror också lite på dig själv och hur känslig du är för kolhydrater. Jag kan t ex göra lite avsteg utan några större problem eftersom jag äter LCHF av hälsoskäl. Andra behöver äta betydligt striktare.

Du kan t ex äta dig mätt hemma, ta med lite egen mat t ex ost för säkerhets skull, äta det som bjuds, men avstå från ris, potatis, bröd och efterrätter. Att maten är fettsnål är inte så farligt i sig. Det är värre om den innehåller kolhydrater. Om någon bjuder på t ex pasta med grönsallad och mager sås, så kan du äta den magra såsen och salladen.