Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7148 ggr
Walnewra
1

Fyllningar - "Pannkaksdieten"

Nu vill jag allt att ni som e lika "tokiga" i dessa pannkakor (se tråd Pannkaksdieten) som jag är…

Hur äter ni dom?? Alltså fyller ni dem me nået gottigt? Vad i så fall.. dela med er!! Flört

Jag har testat…med en fyllning av…Strimlad skinka, halva cocktail tomater och en rejäl klick majonäs…-slurrrppsss- -drägglar-

Och ja…självklart..stuvade champinjoner…-mums-

Förlåt Sassa om jag tjuvar lite av din tråd…Men jag vill ha fler fina förslag på hur man kan äta pannkisarna!! -drägglar- Flört

P.S kunde inte bestämma mig i vilken kategori denna fick hamna under….D.S :))

sassa74
0

Det är HELT ok! Jag vill oxå ha mer tips!

Min favvo är taco-färs med riven ost uppepå och så guacamole och lite stark tomatsås… åh vad det är underbart!

Smält 70% choklad med lite smör o grädde och hackade hasselnötter är supergott oxå! Lite 'nutella-varning'…

Andina
0

Min absoluta favorit: "Fusk-blinis"!!!
Blinier har varit min största favorit i matväg sedan jag var mycket liten. Det är en vanlig rysk anrättning - men trots att jag delvis har ryskt blod i mig, har jag aldrig fått denna rätt serverad i min barndom. Första gången jag smakade på en äkta 'blinis" var när jag var ca 17-18 år.

Sedan dess har jag gjort Fusk-blini'er med hjälp av "pannkaks-smet". Här ett recept på Blinis.

Med hjälp av sassa74:s recept kan jag äntligen äta min absoluta favorit bland favoriter! ;)
Med rom, gräddfil/crême fraiche och hackad lök.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Walnewra
0

Blinis såg allt smarriga ut!! TystFlört 

Ska nog ta och svepa ihop några gottingar i morrn te frukost!!! -mums, mums-

Medlem
0

Tack ska ni ha! Bokmärker!

spadermadam
0

#2 Men det är ju både bovetemjöl och vetemjöl i de där blinierna. Eller gör ni på nåt annat vis med bara Husk?

Andina
0

#5 - Spadermadam - Kolla här: Pannkaksdieten - det är fyllningar till 'pannkaksbasen' som TS efterfrågar.

Smör, ägg, gräddel/mjölk o/e vatten, fiberhusk. Och "fyllning".

Då slipper vi mjöl av vilket slag som helst.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[ngupa]
0

#1 tack för nutellavarnignen… denna ska dottern få käka ;)

[ngupa]
0

tacokryddor, har ni hittat några bra utan massa skit i?

funderar, kan man blanda egen, av vilka kryddor då tro?

asaml
0

Taco-smaken får du med spiskummin, chilli, vitlök o paprikapulver! Mått efter tycke o smak.

mazen
0

Brukar låna grundrecept på kryddmix härifrån

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

TACOKRYDDA: Chilipepparblandning, paprika, spiskummin, lök, vitlök, havssalt, oregano, majsmjöl.

ANVÄNDNING:
Till köttfärs. Tag ca 1 msk krydda till 400 g köttfärs.

Majsmjöl kan man byta till nötmjöleller nåt liknande, mängder får man prova sej fram

Walnewra
0

ngupa…jag har hittat detta receptet på tacokrydda nån gång här på forumet..och den är jättegod…

Tacokryddblandning

4msk Chilipulver

2msk Spiskummin

2msk Torkad lök eller lökpulver

1msk Paprika

2tsk Koriander

1tsk Vitlökspulver

½tsk Peppar

½tsk Timjan

½tsk Kanel

spadermadam
0

#6 Jo det har jag förstått men i inlägg nr #2 så länkar du till ett recept på Blinis med vetemjöl och bovetemjöl.

Jag tänkte kanske att det finns ett alternativt recept på dem med bara husk och skulle gärna vilja ha det i så fall.Glad

Andina
0

Ah… nej, det var mest "toppingen" som jag ville visa på.

"Fuskblini'er" gjorda av pannkaksrecept i tråden "Pannkaksdieten" (se länk i inlägg #6) - med rom, cf och lök ovanpå…

Kanske kunde jag ha varit lite tydligare… sorry.

[ngupa]
0

#11 SUPER! jätte tack!

sassa74
0

Lidl har en sockerfri tacomixkrydda!

Pasi
0

Hm, när jag gör mitt chilipulver så använder jag typ samma ingredienser som i tacokryddorna ovan (inget chilipulver i chilipulvret såklart - och mer paprikapulver…men det är egentligen enda skillnaden).
Men det låter som onödigt jobb att först blanda chilipulver och sedan blanda chilipulver av chilipulvret. Som att göra isvatten av isvatten, vatten och is - mycket smartare att dricka det redan gjorda isvattnet.Skrattande

mazen
0

Det är nog inte sockret främst utan E621 Mononatriumglutamat som ofta används i kryddblandningar man bör akta sej för

Walnewra
0

Pasi, man köper ju fäääärdig chilipulver!!! Utan massa konstiga ämnen i -douh- Flört

rikpe190
0

Använde receptet från "pannkaksdiet"-tråden och fick 2 tjocka pannkakor. Till de stekte jag lite stekfläsk och champinjoner med lite CF, kryddat med sartpeppar.

Denna röran klickade jag på pankakorna och rullade ihop till crêpes och toppade med riven cheddar.

Och herrejösses vad otroligt gott det blev!!!!

Pasi
0

#18 Ja … hehe … men det konstiga är att man blandar det köpta chilipulvret med egengjort chilipulver, och då kallas det plötsligt Tacokrydda.Flört

Ta-Co
0

#11 Det var en intressant kryddblandning, kanel och timjan i, det hade jag aldrig kunnat gissa men den här blandningen ska jag testa Glad Tack för receptet!

Walnewra
0

Pasi…visserligen!!! Så egentligen skulle jag kunna använda det färdigblandade chilipulvret egentligen då? Men det luktar ju inte ens i närheten av "vanlig" tacokrydda…Eller så e din chilipulver något alldeles underbart gott Flört Så du får nog ta och döpa om ditt chilipulver te tacokrydda!! Så det så! Skrattande

Maerion
0

Jag gjorde min första sats idag och är helt frälst. Såå goda.

Till lunch blev det pankisar fyllda med tonfiskröra och nu till kaffet tog jag en, bredde på osaltat smör och strödde på kanel och lite Sukrin. Till kvällen blir det pankisar ala enchiladas med salsa och guacamole.

Mojjan73
0

Idag testade jag detta och säger bara: muuums. Huvudrätt: stekt kycklingfilé med jordnötssås och till efterrätt pannkaka med vispadgrädde och några hallon. Måltiden kändes komplett och perfekt. =) Kan tänka mig att göra pannkakorna i plättlagg och servera som förrätt med räkor, cf, lite rom och hackad rödlök.

Banon
0

Ostgratinerade crêpes fyllda med köttfärssås ska det bli ikväll! Jag fyller och viker ihop dem efter hand redan i pannan, så blir det riktig snabbmat dessutom. Yummi!

Walnewra
0

Vill ha fleeer fyllningar tack!!! Flört

-knuffar uppåt tråden-

[ngupa]
0

varför inte steka finhackat vitkål med köttfärs, lite salt och peppar…. och rulla in i pannkakorna. Lite ala vårrulle.

alma98
0

Hmmmm rulla in säger ni… alltså mina plättar som är otroligt goda med hallon och grädde, blir små!! alltså som en handflata ung, och därigenom för små för att fylla.

Provade att göra en större plätta i stekpannan men den gick inte att hantera. Har ni några tipps eller ider för nog vore det kanon gott och få dit lite mat fyllning Tungan ute

Maerion
0

Mina blev inte heller så stora och jag rullade dem inte utan vek dem bara dubbla över fyllningen. Gick jättebra.

Endtyme
0

#28 Mina är också jättesvåra att hantera om jag stekt dem för kort tid. Jag får till "vanlig" pannkaksstorlek, men bara om jag går efter regeln att det är dags att vända dem när stekspaden lätt glider in under dem istället för att hela pannkakan skrynklar ihop sig pannan. Glad

Jag gjorde en kall fyllning idag med finhackad röd paprika, gräslök, pepparsalami och keso. Nu åt jag dem till middag, men det måste ju vara perfekt att ha med sig i lunchlådan. Glad (Jag gjorde det som en variant på lappröra, men originalet måste ju funka utmärkt det med - rökt renstek, paprika, rödlök och creme fraiche.)

[ngupa]
0

#30 precis, tålamodet prövas  med denna rätt….Flört

[Russinflarn]
0

Använde dessa goda pannkisar som taco- tortillabröd idag. Mumma! Och det bästa är att det blev fem pannkakor varav bara två gick åt till middagen, så nu har jag till frukost i morgon också. Dock ingen köttfärs kvar från middagen, så jag får se vad det blir för fyllning/pålägg då. Kanske på med ost, rökt skinka (givetvis bregott) lite oregano och så vika ihop och micra så man får som en liten varm macka? Ooooh, nu blev jag lite sugen… Tungan ute

#30 o 31: Sannerligen tålamodsprövande! Jag stod nog i minst en timme med mina fem pannkakor! Då kanske jag väntade liiite för länge, men jag ville ändå vara på den säkra sidan när jag vände dem - de må ju vara hela för att kunna agera tacobröd liksom. Jag löste korsord undertiden, så det vart som nästan lite mysigt ändå. :)

[ngupa]
0

#32  Cool

glöm inte gott folk att testa  stekt grovrivet vitkål och köttfärs…. vi hade det igår och det vart jätte gott. Oskyldig

sassa74
0

Crème bonjourost med kantarellsmak och rökt kalkon var suuuupergott!

Trollpyret
0

Kyckling- och curryröran som jag har skrivit om i originaltråden är min favorit hittills när det gäller lite mer matiga fyllningar. Av de "sötare" varianterna är min favorit creme fraiche blandad med vaniljpulver, hallon och passionsfrukt. Underbart gott!

painjunkie
0

Jag hittar inte den där pannkakstråden när ja söker, kanske någon kan vara så söt och länka?

Ta-Co
0

Här är länken! Glad

Har ätit dessa nästan varje kväll nu, mums! De är så goda

painjunkie
0

tack Ta-Co! (haha!!)

linn47
0

För er som inte får till en lagom "mindre" pannkaka - testa med ett extra ägg i smeten. Det funkade för mig. Jag steker dem på svag värme (6:an av 9) ca 2 minuter/sida. För att få ut smeten ordentligt i pannan så rystar jag pannan så det fyller ut pannan.

ovkyhn
0

Jag tar 2 ägg 2 msk grädde ca 1 dl vatten och 1 msk husk kör detta i bulliten , låter smeten stå minst 15 min och steker sen i kokosfett dom blir frasiga och smakar som vanliga pankakor till och med gubben sa de, det blir 8 pannkakor.

[ngupa]
0

#39 exakt så gör jag. + en äggula extra ;) och vatten istället för mjölk/grädde