Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 202 ggr
Chocolate
0

Eget bordsmargarin.

Just bordsmargarin är vi kanske inte stora konsumenter av men jag tar det på mina mandelbröd och jag vill dessutom att mina barn och min man ska ha ett bra alternativ där jag vet vad som finns i, så jag blandar mitt eget.

500g smör (som stått framme och mjuknat)

2,5 dl rapsolja

2,5 dl vatten

Lägger allt i en bunke och skär smöret i mindre bitar i vatten oljeblandningen. Jag blandar allt sedan med mixerstaven (min syster använder elvisp). Vattnet är svårast att få in men det går och håll gärna på en liten stund längre än när det sre färdigt ut så allt är väl blandat. Inget problem med hållbarheten (om någon undrar). Vi har dessuom vårat bordsmargarin i ett vackert keramik krus från frankrike, bara det gör att det ser ännu trevligare ut ;-).

SvartKaffe
0

Min gubbe har inget emot att äta smör på mackorna men tycker det är för hårt, även om det stått framme på bänken.

Sist köpte vi ekologiskt smör och jag tycker faktiskt det är bra mycket mjukare än det vanliga. Är det bara jag? Kan det skilja från paket till paket?

Gittan-Xyz
0

Nej, SvartKaffe, det är mycket mjukare, i alla fall innan man lagt upp det i en plastburk, för då tycker jag det blir lika hårt. Dr Annika rekommenderar oss att ha smöret i skafferiet, då blir det lagom.

Chocolate, går det lika bra med olivolja? Jag tycker rapsolja luktar bussavgaser och har lite svårt för det.

SvartKaffe
0

Gittan, jag har mitt i en klar glasburk med lock från Ikea som är precis lagom i storlek till det ekologiska paketet. Det blir inte hårt i den… kan det bli sån skillnad på glas och plastburk???

JohanW
0

Gittan, olivolja är nog bättre om man tycker om smaken. Det innehåller bara hälften så mycket omega-6 som rapsolja, och just den fettsyran brukar redan finnas i överskott i kosten..

Gittan-Xyz
0

Svartkaffe, jag ska testa bladburk. Det verkar ju vara skillnad! Tack för tipset!

Chocolate
0

Olivolja kan var gott om man bara byter ut 1 dl av oljan till olivolja men i mitt tycket blir det äclkigt att byta ut all.

Men jämför man mitt "hemmagjorda" bordsmargarin med bredgott som annars ska vara det bästa köpealternativet så är det mindre omega-6 i denna blandning.

Men vanligt smör är ju så klart bättre om man nu vill ha det, men mina barn hatat hårt smör på mackorna (och något skit margarin som tex. LÄTTA kommer inte över tröskeln ;-))

folke
0

Mandelbröd ??

Låter gott !  , recept ??    Skrattande

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

odezza
0

Jag gillar idén Glad Men kan man inte kalla det bordssmör istället? Flört Det finns ju inget margarin i det, bara smör, olja och vatten… Glad

Margarin klingar lite illa i mina öron, får lite taskiga associationer… Inte ens Bregott har ju margarin i namnet. Flört

"still lost in space and time"

Chocolate
0

Odezza!

Jo bordssmör är väl allt ett bättre namn (ett utmärkt namn), visste inte vad jag skulle skriva då vi hemma kallar det rätt och slätt för SMÖR, har alltid gjort fast det då inte är det. I vårt hem har smör, margarin, bordsmargarin gått under samma benämning. Även om vi har varit borta och de bara haft (äckligt) Lätt&Lagom så säger vi: -Skicka smöret ;-)

Chocolate
0

Folke! Mandelbröd blir en ny tråd ;-)

Denna kommentar har tagits bort.
JohanW
0

Nedan följer lite funderingar för den som är intresserad av det tekniska, och det kan med största säkerhet ignoreras av de flesta ;) 

Efter en kort analys.. så kan jag definitivt bekräfta det Chocolate säger:

Bregott = 2,41g omega-3 / 6,07g omega-6

Smör + rapsolja + vatten = 2,32g omega-3 / 4,33g omega-6

..men det ska även noteras att: 

Smör + olivolja + vatten = 0,31g omega-3 / 2,13g omega-6

Smör = 0,45g omega-3 / 1,13g omega-6 

Alltså, bregott är "värst" av de bra alternativen ovan. Det är bättre att blanda smör + rapsolja och vatten. Ännu bättre (om smaken fungerar för dig) är att blanda smör + olivolja + vatten. Allra bäst, så klart, är rent smör.

Nivån av omega-3 kan ju till viss del sägas balansera omega-6 någorlunda ovan, men det beror väldigt mycket på hur stor del av o-3 som man kan ta upp. Det från rapsolja och olivolja (växtriket) kan i stort sett vara "oanvändbart" - i allra bästa fall uppskattas det att man kan ta upp 20% av detta, eventuellt så lite som 0,5%. O-3 från smöret bör däremot vara lättare för kroppen att ta upp då det "förbehandlats" av kon som är expert på att hantera vegetarisk föda.

Nåja.. det var iaf ett intressant teoretiskt experiment, fundera vidare den som vill :)

Pasi
0

Johan W - Bra upplysning!:)

Chocolate
0

Det var en kul, lärorik och lättöverskådlig analys. Den tackar vi för!