Sockerchock?
Både jag och min man har varit ganska strikta i det halvår vi kört LCHF.
Han är dock mindre kolhydrat/sockerkänslig än mig och har därför gjort några fler undantag som då bestått i någon hamburgare på McDonalds här och där, en öl varannan vecka och någon kakbit ibland.
Igår åt han dock på samma kväll en stor lyxsemla (ni vet modell riktigt stor semla med massor av mandelmassa) och drack sedan en öl.
2-3 timmar senare mådde han skitdåligt. Var yr och mådde illa och kunde knappt gå och höll på och svimma. Kan det vara någon slags socker/kolhydratchock? Han känner sig bättre nu idag på morgonen men vaknade med huvudvärk.
Någon som har erfarenhet?
(Själv åt jag rätt många hemmagjorda kolor på julafton, och jag kände då ingenting alls, och sedan dess har jag inte gjort några godis-avsteg)
Jag har kört LCHF i ett år och fyra månader och jag tål inte att göra avsteg. Provade att äta en pizza men blev "sjuk" med symtom som din man uppvisade. Smärre avsteg resulterar i huvudvärk och olustkänslor så jag mår bäst av min vardagslunk med LCHF. Min man däremot, som ätit LCHF drygt ett år, känner ingenting om han fuskar lite. Han äter också mindre strikt än vad jag gör.
Första gången jag åt bröd efter tre månader på strikt lchf så mådde jag väldigt illa! Tror magen blir väldigt ovan vid säden, fibrerna, eller vad det nu är..
Jag har varit med om det och vill inte må så dåligt flera gånger.
Jag har haft "återfall" under jul och halva januari, har precis kommit igång med LCHF igen för en sissådär 12 dagar sedan. Den här gången gick det mkt lättare (jmf med första gången, glupande hunger och huvudvär etc) och jag kom in i det hela väldigt fort. Har mått prima varenda dag.
Så igår så ballade jag ur och drack en massa likör (av alla grejer!?) samt åt ett par nävar chips. Och en halvtimme-timme senare var jag inte bara full som en alika (återigen: på LIKÖR? Har aldrig - någonsin - hänt innan) samt fick en FRUKTANSVÄRD huvudvärk. Fick lägga mig och sova en stund, sedan kändes det en smula bättre. I morse vaknade jag med samma hiskeliga huvudvärk, samt en glupande hunger - som jag inte upplevt under dessa dagar med LCHF. Jag trodde i min enfald att eftersom jag inte ätit LCHF så länge den här gången skulle det inte kännas så "farligt" med lite kh men ack så jag bedrog mig. Hua. Inte värt!
(Jag är inte särskilt lättpåverkad av alkohol i vanliga fall och blir extremt sällan bakis, så jag räknar kallt med att huvudvärken kom sig av socker- och kh(chips)chock.)
Inget större sug idag, tack o lov, utan har återgått till "rätt föda" utan större problem. Kanske ätit liiite mer, men inget sockersug iaf.
Innan jul kunde jag återfall (jag hetsäter, därav "återfall") någon gång nån helg, men då kände jag inte av något öht. Det har kommit den här gången. Ingen aning om varför. Alls. Fast jag tycker det är lite bra jag, då blir det ju ännu lite mer avskräckande att käka kolisar.
Jag vet inte, alla är vi ju olika. Men visst tror jag att man kan få socker- kolischock!
Jag brukar påminna om candidan, om man har svår hunger ( dvs suuug i tom mage-känslan) efter att ha ätit kolhydrater (tex banan, potatis, socker, vin..etc) Jag blev också aspackad av bara ett glas vin, till slut, i mina värsta stadier av candidaöverväxt. Var bakfull hur många dagar som helst. Jag är en hetsätare, pga av candida.
Ajdå, det lät ju inte bra. Inte bra alls, faktiskt. Tack för varningen, ska kolla upp candida lite mer.