Atkins
Hej!
Jag går sista året på den naturvetenskapliga utbildningen. Det projketarbete som jag och två kompisar till har valt är att testa på olika dieter, för att sedan sammanställa och utvärdera.
Just nu håller vi på med atkins, är inne på min andra dag. Jag mår inte bra! Har huvudvärk, yrsel och känns som att det skavända sig i magen.
Kan det vara så för att jag håller på att ställa om kroppen. Eller är det en helt vanligmagsjuka på gång? (är aldrig sjuk!)
/Amanda
Det låter absolut som om det är omställningen det handlar om :) Eller så har du lyckats med konststycket att få både magsjuka och omställning samtidigt. Hoppas inte det! :)
Hur lång tid har du avsatt för ditt "kostexperiment"? Det hade ju varit tråkigt om du inte hann komma över omställningsfasen och komma in i fördelarna innan det var dags att utvärdera :)
Jag vet ju inte riktigt hur Atkins fungerar.Jag började med strikt LCHF-kost. Efter som jag inte tillät mig något socker eller sötningsmedel alls utan började min kostomläggning med en sockeravgiftnign så mådde jag väldigt dåligt i början. Det varade bara första veckan för mig och värsta dagen var nog dag 3. Men jag har hört om dem som mått dåligt lite längre också.
Men det är nog som det ska vara.
På BBC Prime går just nu ett program som jämför olika dieter över en lång period. Det går vardagar 19.30 tror jag det var.
Det som testas är viktväktarna, Atkins, pulverdiet och någon lågkalori+lågfettdiet som inkluderar motion. Deltagarna har kommit en bit på väg nu och de som minskat mest tror jag är de med Atkinsdieten. Det är intressant att se eftersom deltagarna tydligen inte fått välja diet själva utan blivit "tilldelade" en av sorterna. Och vissa klarar bara inte av att låta bli godis eller vin/sprit, trots övervakning av kameror.
Det låter som Amiechan säger som typisk omställning.
Man får helt enkelt abstinensbesvär eftersom socker/kolhydrater fungerar som en drog som man plötsligt skall avgiftas ifrån.
Numer pensionär i Nynäshamn

Atkins induktionsfas innebär max 20g kolhydrater om dagen, vilket ligger ungefär på vad vi (en del av oss) kör hela tiden.
Första veckan kan vara pest med just huvudvärk mm och det handlar om ren omställning. Kämpa på, om omställningen är så svår kan man säga att den behövs? :)
Faller in i kören- det låter som abstinensbesvär/omställningsbesvär, och en del i omställningen är ju att hjärnan blir rädd att du ska svälta ut den när inget socker kommer längre. *hjälp!* Jag upplevde det värst runt dag 3-4 men efter en vecka lättade det och efter ytterligare två veckor kände jag mig "lugn" både mentalt och fysiskt. Ingen inre skakighet längre, inget sug, bara ett stort lugn!
Ska ni utvärdera en lågkolhydrat/högfettskost så hoppas jag ni fortsätter mer än tre, fyra veckor för det är först då man börjar känna av alla fördelar med LCHF. Det tog t.ex nästan två månader innan jag kunde träna som vanligt igen, men därefter så har träningen gått bättre och jag har orkat mer än någonsin tidigare på kolhydrater. En annan aspekt är att LCHF är en kost där man i regel (det finns som alltid alla nivåer, en del äter relativt mycket kolhydrater, andra ligger runt 10 gram/dag) äter som i Atkins inställningsfas- punkt slut. Och kanske mer fett och mindre vegetabiliskt fett? Är inte så insatt i Atkins. Jag äter 10-15 gram kolhydrater/dag och har så gjort i 6 månader nu.
Glömde ju!!
För att lindra omställningsbesvären, så ÄT det som är tillåtet. Dvs stoppa i dig ost eller annat fett, så länge det inte är kolhydrater- fett och mättnad lindrar besvären. Och drick mycket vatten!

Tack så jättemycket för svaren!
Vi har tänkt att köra atkins två veckor, då vi läste att två veckor var det man minst borde köra induktionsfasen. Vi skulle gärna testa längre, men det är knapert med tid och det är ytterligare en diet att testa efter denna.
Jag är ledsen pralin, men då kommer du bara att få tråkiga resultat =/ Det är lite som att läsa franska i skolan i två veckor och sedan missa resan till rivieran…

Haha, okej, jag förstår. Tyvärr har vi lagt ner dieten.
Min anledning: Jag tappade aptiten helt och hållet och kände mig mycket svag. Det kändes alltid som det skulle vända sig i magen efter en måltid. Jag kunde inte koncentrera mig i skolan för fem öre och huvudvärken blev en vana. Sedan kändes det väldigt skumt att inte få äta någon frukt eller liknande efter ett jobbigt träningspass.
Jag skulle personligen aldrig kunna leva med att utesluta kolhydraterna, då det är mycket viktigt när jag tränar.
De är viktiga när du tränar bara därför att du är inställd på kolhydrater. När man går på fett istället behöver man inte varken fylla på glykogendepåerna före eller återställa dem efter träning. Praktiskt va? 
Men det var bra att ni la ner. Med så kort tidperspektiv skulle ni aldrig ha fått uppleva fördelarna ivf.

Tack så jättemycket för tipset!

oj, råkade skicka inlägget innan jag var klar..
iallafall, jag kände att jag var så pass dålig och därmed slutade jag. Koncentrationssvårigheter i skolan blir inge bra resultat sen till proven. Hade dessutom svårt matteprov på fredagen då hjärnan måste vara på topp.
Var det så här jobbigt för er första tiden också?
Kanske hade jag stått ut första tiden om jag verkligen ville för att jag behövde förlora vikt, då hade jag kanske varit motiverad.
pralin: det är jobbigt i början speciellt om man hoppar på det direkt från sockerträsket. Jag åt en kost som likade GI och när jag gick över till LCHF så gick det ganska smidigt. Men det tog ändå lite tid att fixa tex. styrketräningen i början. Idag blir jag aldrig trött, när jag styrketränar, eller om jag tar en långpromenad så känner jag hur orken bara ökar hela tiden. Det är en konstig känsla att man kan fortsätta att gå utan att bli trött. Hade inte jag haft problem med ryggen kunde jag gå en hel dag och ändå känna mig att jag orkar mer.

Det verkar som att den här kosten funkar superfint för vissa, vilket är jättebra :)
Jag tror nog att jag klarar GI bättre, då man får äta fibrer osv. Dock har jag svårt med godiset, men det får nog lösa sig.
Jag, en tjejkompis och tre grabbkompisar hade ett vad förut. Vi skulle avstå från ALLT som var onyttigt i en månad, dvs. chips, kakor, godis, glass, läsk m.m. Om man misslyckades var det en springrunda på stadens torg iförd endast underkläder.
Jag var den enda som klarade av vadet så jag hade himlans kul då mina kompisar fick göra detta. Tiden på dygnet då det skulle göras var dessutom preci s då krogarna i stan hade stängt, då det var som mest folk ute. Det var den andra april och svinkallt!
När jag ställs inför något hemsk så klarar jag verkligen av det, tror inte jag hade klarat det om det var något mindre farligt. ALDRIG i hela mitt liv att jag utför det där straffet. Ibland blir man stark. Den här månaden med endast nyttig mat resulterade till att tjag itne kände sötsug osv. Det var väldigt skönt, men såklart efter att månaden var slut åt man godis fast man iten riktigt var sugen, så vips var jag fast igen.

Vet inte riktigt vad emningen med mitt förr inlägg var, men ash. Haha.

Ett mycket intressant inlägg!
Det visar ju precis vad socker handlar om! Dessutom har du ju bevisat för dig själv att du är stark nog att fullfölja ett beslut när du väl har bestämt dig.
Jag blev också otroligt seg i skallen under omställningsfasen… men det gick över, nu känner jag mig mer skärpt än innan… även om andra inte uppfattar det så ibland…
Men det viktigaste är ju känslan!
Många har beskrivit liknande saker, att man blir aptitlös och illamående pga allt fett… men det brukar också gå över, och för att undvika dom problemen kan man ju göra en långsammare omställning, genom att utesluta vissa saker i taget och långsamt öka på fettet.
Det viktigaste är ju att du nu känner till den här kosten, så om du skulle få behov av den i framtiden så vet du ju vart du ska vända dig.
Om du vill läsa lite om vad mättat fett kan ha för effekter på hjärnan, läs gärna min artikel om mitt tillfrisknande från utbrändhet och Depression.
Lycka till med studierna! 
"still lost in space and time"
pralin: det var rolig läsning…
Jag skrev nyss ett långt inlägg till Dig om Jonas Colting och varför vi får abstinens om vi tvärt lägger bort kolhydraterna.
Tyvärr krånglar mitt bredband idag så det försvann…
Kortfattat så går man lättare "i väggen" på kolhydratkost eftersom de tar slut, man kan inte lagra hur mycket som helst. På fettladdning istället, kan kroppen stå ut längr emed hård träning. Colting har gjort "Svensk Klassiker" på 25 tim inkl transport mellan de olika orterna. Han laddar med fett istället för med kolhydrater.
Om man snabbt byter från kolhydrater till den kost många av oss äter här på sajten, får man abstinens, likt det du beskriver, så det är ingen bra idé att testa så kort tid.
Numer pensionär i Nynäshamn
Sötsug kan till viss del botas med extra tillskott av krom har jag läst nånstans. Om man nu vill komma ifrån sitt sötsug utan att lägga om alltför mycket kostmässigt.

Ja, jag har också hört det. Tror det finns såkallade kromtabletter på hälsokostaffären.
japp. Det funkade för mig. Nu behöver jag ju så klart inte tabletterna längre.

Äsch, det är väll helt enkelt att bara lägga ner. Kanske påverkar de där tabletterna en själv så man även "tror" att man är mindre sötsugen. Har säkert en verkan..
Har någon testat de där shotsen som den sure gamla professorn i TV gör reklam för - Proaim, tror jag att de heter. Undras hur mycket han får i provision?
Nja, jag uttryckte mig lite dumt. Jag hade inte sötsug, har aldrig haft. Däremot så mådde jag dåligt när blodsockret sjönk. Frös, dum i huvet, allmänt ämlig. Kromet jämnade alltså ut blodockret så att det tog längre tid innan jag var tvungen att äta. Sötsug kommer ju av lågt blodsokcer så….