Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5325 ggr
sugen
0

gräddsås

Jag har ätit lchf i 6 månader. Jag tycker mycket om att göra gratänger i ugn med något kött eller fisk där jag häller över en smarrig gräddsås. Men mitt problem är att jag får sådant sug efter såsen. Det slutar ofta med att jag slevar i mig gräddsås med matsked och får aldrig nog.

Är det så illa att jag måste sluta helt med grädde? Jag ser inte hur jag ska få till någon god mat då. Jag vill inte bara äta en kött/fisk-bit och lite grönsaker. Ibland äter jag kryddsmör men tycker det är tråkigt och längtar bara efter gräddsås.

Kan tillägga att jag aldrig äter grädde i andra sammanhang än i matlagning. Inte i kaffet och aldrig vispad grädde

Jag har inte gott upp i vikt av detta men inte gått ner heller och jag har 20 kg övervikt

Mooniq
0

Hej på dig

Tyvärr är det så att mejerivaror kan vara stoppmarkörer av stora mått. jag kan inte äta mejerivaror för då går jag upp nästan omedelbart.. men jag har grädde/creme fraiche sås 1-2 gånger i månaden.. istället har jag kryddsmör, hemmagjord bearnaisesås, hollandaises sås.

Monica Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

raphanus
0

Grädde kan hos en del människor trigga igång ett sötsug, och om du själv känner att du inte kan vara utan sötsaker, skulle det kunna bero på grädden.

Om du kan hålla dig borta från sötsaker trots stor gräddkonsumtion, kan det dock vara så att den mängd kolhydrater som ändå finns i grädden ökar fettinlagringen hos dig. Jag tror säkert att du kan få till nästan lika goda såser med smör eller ghee. Om du verkligen vill gå ner i vikt lite, kanske det kan vara värt denna smakmässiga uppoffring. Även fettet i smör och ghee är utmärkta smaktransportörer, så det blir ju inte direkt osmakliga såser av sånt.

Lycka till vid spisen!

sugen
0

#2 Jag kan absolut hålla mig borta från fikabröd, godis frukt mm, men jag får ett sug efter grädde. Jag skulle uppskatta att jag äter ca 2 dl gräddsås till en porion kött/fisk innan jag känner mig nöjd. De kolhydrater jag äter kommer uteslutande från grädde och grönsaker, typ blomkål vitkål broccoli, ja och ägg då, om det nnu räknas, på minmat står det 0 kolisar på ägg

Mooniq
0

jag känner igen mig.. jag tokdricker mjölk om jag köper hem det.. o grädden har jag gärna i kaffet.. jag får göra äggmjölk istället och det funkar.. Skrattande

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

sugen
0

jag har kollat på recept på bea-sås men inte vågat mig på. Det verkar svårt. Jag är väl inte direkt nån mästerkock, men jag ska testa iaf

mazen
0

Prova det här, steg för steg med bilder

Beasås

Om du provar berätta gärna

JAUS
0

Kryddsmör är en bra ersättning, går att variera i oändlighet.

Sheena
0

Prova "fluffigt" kryddsmör oxå om du fixar CF iaf. Blanda halv-smält smör och CF + varfri smaksättning. Blir jätte gott!! Inte så smöörigt som kryddsmö men mättande eftersom det är mycket smör i. Smart!! Skrattande

nyborjare08
0

sugen, man kan göra bearnaisesås i matberedaren! Busenkelt, vinst varje gång (=skär sig aldrig) och man behöver inte hålla på med vattenbad.

Slå upp ett recept på bearnaisesås. Häll äggulorna i matberedaren, koka ihop vinäger, vatten, peppar, dragon, shalottenlök och persiljekvistar. Jag tar bara bort persiljekvistarna innan jag droppar/häller i vätskan plus lök och kryddor under mixning i äggulorna. Häll sen i det smälta smöret under mixning och lite persilja. Klart! Går förstås att göra lika med andra smörbaserade såser.