Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4777 ggr
vegetarian
0

Stenåldersdiet

Kan ngn förklara det här med stenåldersdiet för mig?

Är det när man äter som Ayla och Jondalar i mina favoritböcker (Grottbjörnensfolk,Hästarnasdal,osv) :O)?

Vildkött, fisk, ägg, skaldjur, grönsaker/rotfrukter, rötter, bär, frukt, nötter, endast dricka vatten?

Amiechan
0

Det finns väl två falanger av stenåldersdiet. De som är fettskrämda och de som inte är fettskrämda ;-) De fettskrämda (Cordain) äter som din beskrivning, de fettälskande konstaterar att frukten är himla avlad på sedan dess och innehöll inte så mycket socker förr, likadant med rotfrukter, och tar det lugnt med dem.

Annars kan man väl säga att din beskrivning funkar bra. :) 

Om man läser "Nionde grottan" får man dock intrycket av att de skulle ha ätit rätt mycket säd (otroligt) och druckit ganska mycket alkohol (tja, varför inte? Människor är som de är…)

Amiechan
0

En sak som stenålderskostare brukar vara bra på är att undvika tillsatser ;-) Vi är flera här på sajten som säger att vi äter stenålderskost (tex jag, Pasi, Vargalyster), högfetts då såklart :)

Pasi
0

…och Saiva, Dufva, Hemul (?)….Glad

vegetarian
0

Ni äter alltså inte mejeriprodukter?

Amiechan
0

Tror de flesta högfettsstenålderskostare (puh vilket ord!) äter mejeriprodukter enligt principen "mejeriprodukter kom lååångt innan säd" och "det är billigt fett".

Jag tror inte att mejeriprodukter i sig är farligt, men att de bör behandlas bra mycket bättre än de gör. Pastörisering och homogenisering är ingen bra idé tex. Sen tror jag inte att man bör basera sin kost på mejeriprodukter utan de får vara ett lyxigt tillskott.

Margareta
0

Jag äter nog som ni - fast jag visste inte innan att det heter så… har aldrig hunnit till stenålderskostläsning eftersom jag läser så mycket annat…. just nu bara om fettsyrornas sammansättning…

Numer pensionär i Nynäshamn

vegetarian
0

Intressant! Nu har jag beställt boken STENÅLDERSDIET av Cordain. Känns som min melodi minus köttet då.

vegetarian
1

Eller STENÅLDERSKOST….

Amiechan
0

Tja, jag hamnade i lc-facket genom att börja läsa om stenålderskost (fast jag föredrar namnet "människoföda" :P), så mycket handlar det nog om vilken utgångspunkt man har när man börjar lära sig om sin kost och hälsa. Eller allra först började jag läsa om BARF och sen människoföda och sen fastnade jag här ;-)

vegetarian
0

Jag BARFAR min hund…..

Margareta
0

Jag skulle vilja BARFA mina katter, men de vägrar… jag har testat flera gånger. De är redan tunna så jag kan inte tvinga dem genom att låta dem matvägra…

Pasi
0

Att naturlig mjölk i sig, inte är farligt, kan man väl se på Samburu som verkar ha utmärkt hälsa trots att deras kost baseras på riktigt fet mjölk. Somali och masajerna dricker väl oxå mjölk i viss utsträckning utan synliga skador.
Men jag tror det är bättre att basera kosten på naturlig föda - läs fett kött o grönt.

vixen
0

Jag kör något mittemellan högfettpaleo och lågfettpaleo, det vill säga medelfettpaleo (lagom är bäst? ;) )

Anser att man på en kost som är bäst lämpad för en inte skall utveckla några som helst brister, och kosttillskott skall därmed vara överflödiga. Därmed ställer jag mig tveksam till LCHF, då många tycks utveckla magnesiumbrist.

dufva
0

vixen

Någon egentlig långsiktig magnesiumbrist behöver det inte bli

Men när man kastar sig in i den här kosten med hull och hår så
bildas det snabbt ketonkroppar som blir kroppens nya energidepå

I den processen gör sig kroppen av med överflödig vätska snabbt och det är då många känner av sendrag mm som kan hänföras till magnesiumbrist

Efter ett tag ställer kroppen om sig och snarare bevarar mineraler istället 

Att ta ett tillskott av mineraler (och D-vitamin) är nåt som alla bör avväga att göra inte minst på dessa breddgrader med lite sol

Här löper vi ju stor risk att drabbas av benskörhet

vixen
0

Dufva: Det har du helt rätt i.

tessie
0

Vad ar barfar. Jag var till veterinären med min hund för en åkomma.

Hon påpekade att hunden vägde för mycket (1 kg). Ville sälja

dietmat (torrfoder) som dignar av kolhydrater. Har redan börjat med

att bara ge kött och fisk.

Är det detta som kanske kallas för barfar.

Amiechan
0

BARF betyder "Bones And Raw Food". Det kan vara bra att läsa på lite också :) Jag kan inget om hundar, men katter behöver få tillräckligt med ben för att få i sig allt de behöver :) Fisk ska man inte ge för mycket eftersom det hindrar upptaget av vissa näringsämnen (hos katter, som sagt, vet inget om hundar :)).

Vargalyster
0

Vegetarian: Gå dock för guds skull inte på cordains fettsnack. Det finns absolut inga vetenskapliga eller historiska bevis för att det han säger är sant. Jag mådde skit av hans diet… den pajade tarmen på mig (bokstavligen). Ska man äta så mycket fibrer som han säger måste man äta fett för annars skadar man sitt inre. Köp massa kokosolja för att motverka det om du inte vill äta kött eller grädde.

Apropå massajer: Lever inte de på typ endast mjölk, blod och kött? Nån grönsak här och där kanske slinker ner men annars är det väl det som de lever på? Såg på tribe häromveckan på tv där stamman Buma som är herdar ENBART levde på mjölk och blod när de var ute i fält och vallade sina djur.

Apropå mjölk. Vore kul om fler testade kefir här. JAg fick hem mina gryn för några dagar sedan och gjort flera satser redan på arlas gammaldags mjölk. JÄttegott! Kommer att få opastöriserad getmjölk om någon månad mä.

Margareta
0

vixen:

Jag har varit "magnesiumberoende" ända sen jag 1993 upptäckte att det hjlper otroligt bra mot foglossningar (jag känner många som kan verifiera det, bla barnmorskor som rekommenderar det i sin kontakt med blivande mammor).

Den rekommenderade dosen (tysk dietist som lärde min svägerska) är 400mg.

Sen jag började med LCHF äter jag mindre mängder magnesium och det är i perioder efter slarv med fetterna ELLER kolhydraterna som jag får kramp igen. När jag äter som jag borde (LCHF) dvs ca 20-3-77 eller 18-3-79 (någonstans där) behöver jag heller inte magnesium.

Häromdagen spånade vi några stycken om det kan vara så att det går åt mer magnseium när kroppen börjar renovera sig efter att man varit fettskrämd länge (?) eftersom MÅNGA tycks behöva tillskottet just i början av LCHF…???

Piltson
0

Stenåldersmaten behandlas i Kunskapskanalen kl. 22.00 i kväll. Tro inte nödvändigtvis på allt som dom säger.

5barnsmamma
0

Tillägg till ovanstående och som ren information. Jag började äta magnesiumtillskott långt innan jag började äta LCHF för att slippa min migrän.Fick ett tips om att migräniker behöver mer magnesium och började med detta. Det blev bättre om än inte helt bra.Min son som också fått denna åkomma äter också magnesium varje dag.MEN nu till poängen med LCHF kost och magnesium har varken han eller jag anfall! (jag har syndat en dag i jul och fick ett anfall som efterskickat) men annars är det fritt.