Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2147 ggr
Surra
0

En vecka idag...

Min kropp känns lättare, men på vågen visar det +-0.

Är lite besviken att inget har hänt på vågen, men jag har ju inte gått upp heller.

En vanlig dag äter jag:

Frukost:3 ägg m mosat smör + te med en skvätt grädde

Lunch: halvt paket bacon, omelett på två ägg (stekt i smör) och lite grädde

Mellis: keso med vispgrädde + kanel alt ostbitar

middag: schweicherköttfärslimpa med cole slaw (vitkål, majonäs & creme fraiche 34%)

kvälls mål: te med lite grädde, salami & ost

Mitt sötsug är lågt så länge jag proppar i mig nåt av detta!

Kommentarer tack! bra eller dåligt ang kosten/vikt?

/Sara

Glowing
0

Tycker det ser bra ut. Påminner väldigt mycket om vad jag äter i alla fall!

Margareta
0

Det ser bra ut och kan mycket väl fungera, men att din kropp inte vant sig ännu. Fortsätt Du så!

OM det trots allt inte skulle fungera kan Du skriva in det du äter en dag i CalCounter och se hur många kolhydrater det blir. Vispgrädde innehåller 3g/100g och även cremed fraiche.

Personligen tror jag de fungerar bara Du ger kroppen en chans. En del har lång startsträcka innan kroppen "fattar" att detta inte är tillfälligt

Numer pensionär i Nynäshamn

Surra
0

jag funderarpå detta med grädden & creme fraichen - om det är så bra egentligen om man vill minska i vikt? hmm

Jag skriver in allt jag äter i cal counter och landar på 4-5 % kolhydrater per dag…

Jag tillhör nog dom som har lång startsträcka, men det känns som attt jag har tappat vatten med det är inget som syns.

Lägger till att jag ej kan motionera (som jag annars gör), sjukskriven för diskbråck.

Ändringar, tilläggg eller andra förslag - ni proffs?!

Du som nyss börjat som jag, hur går det med vikt/kosten

Mervi
0

Jag tycker också att det ser bra ut, kör likadant åtminstone en vecka till. Kroppen behöver lite tid. Lycka till!

Margareta
0

Jag tror att det kan fungera med grädde och creme fraiche, frågan är bara att hitta mängden.

Vad bra att Du använder CalCounter så här i början.
Titta hur många GRAM kolhydrater Du får i Dig istället för procent. Jag tror det kan vara en enklare siffra att hålla koll på framöver, för då behöver Du inte bry dig om det andra alls.
Hur mycket äter du då, om Du räknar gram kolhydrater per dag?

Surra
0

Bra funktion detta med att skriva upp i CalCounter, jag gick tillbaka och kollade kolhydraterna.

sedan jag började skriva upp är det 9-11 g per dag - bra el dåligt? vad ska jag sikta in mig på?

Tack för tipset, du har rätt det är ju kolhydraterna som räknas och ska ej titta så mycket på %

Amiechan
0

Oj! Det är ju verkligen stenhårt :) Grymt vad duktig du är Surra :)

Surra
0

Tack Amiechan! det värmde!Glad

dannil
0

Hej Surra!

Jag tycker att du är skitduktig. Du håller en riktigt strikt LCHF- kost.

Kan info att jag själv vägt mig efter en vecka, viktminskning -0,2 kg vilket är lite men jag har en spec.avancerar våg på jobb och den visade -1,1 kg kroppsfett. Alltså en omfördelning. Troligen är det så med dig men att du inte kunnat få det bekräftat med din våg. Fortsätt jobb, du gör helt rätt.

Margareta
0

Som sagt Surra… allt under 20g kolhydrater per dag är JÄTTEBRA!!! Det är vad vi kallar strikt LC-kost.
Du behöver inte skära mer, absolut att Du skall avvakta…

mezza
0

Jag började gå ner i vikt när jag började äta extra smör.

Men det kanske bara var nybörjar tur.

Jag ärter smör och pålägg till frukost.

kött och extra smör till lunch

smör och pålägg igen på em.

kött el fisk och smör i gen på kvällen

Däremellan Te med eller utan smör eller kokos fett.

Medvetet bryr jag mig inte om mängden den varierar ganska mycket från dag till dag märker jag.

Jo joag äter också valnötter och mörk choklad men det är mängd begränsat.

Surra
0

tack för att du delade med dig, det kanske är ovanan med att äta smör som gör att det blir inte så mycket av det för mig?

Hmm, i smält form är det gott men det är ju så hårt att bre på nån ostbit och så, det går inte som med bregott direkt och det ska väl inte äta.

Ska prova mer smör, mindre mejeri…om en vecka, ska ge detta en chans!

Mervi
0

Surra: använd osthyveln till smöret med.Flört

Pasi
0

Vadå, osthyvel? Man har väl kniv!? ;)

odezza
0

Klart man har kniv, Pasi… men har du aldrig provat osthyveln till smöret? ;)

"still lost in space and time"

Mervi
0

När jag brer mackor till mina barnbarn när de är hos oss, tar jag alltid osthyveln, de små liven tycker det är festligt och mackorna smakar gott med massa smör. Jag försöker feta till deras mat, de är vegetarianer men äter mjölk och ägg-produkter så jag försöker stoppa sådant i dem istället för pasta annat skräp.

Pasi
0

odezza - självklart! Men det var på den fettskrämda tiden. ;)

Surra
0

Hurra, vågen visade -0,5 kg idag! så det verkar gå åt rätt håll!

Mervi
0

Grattis Surra!Glad

odezza
0

#17 Pasi… ehum, man kan hyvla så många skivor man vill… ;) ;)   Och välja det verktyg som passar bäst för tillfället ;) ;)

"still lost in space and time"