Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5618 ggr
Dossan
0

Mjölkmage

Har ni här koll på vad man kan äta av mejeriprodukter om man misttänker att man svullnar av mjök t.ex. Är det OK med smör, ost, gräddfil eller måste man utesluta allt?

[Pennylane1]
0

smör verkar funka för de flesta, ost för vissa, fil kanske också… du får nog testa själv… alla är olika!

Wildrat
0

Det bästa är väl att sluta med allt (utom möjligtvis smör) en vecka och sen testa en produkt i taget och se hur man reagerar…

Zepp
0

Jag är Laktosintollerant och har märkt att jag tål mer mejeriprodukter än förut effter kostomläggningen!

Självklart dricker jag alldrig mjölk, det har jag alldrig gjort så det blir lite svårt att börja med det på gamla dar!

Fast det finns de som menar att man kan höja sin Laktazproduktion genom att sakta öka sin mejerikonsumtion!?

Föresten så finns det Laktaztabletter att köpa.. på Apoteket tror jag.. kanske du skulle testa detta för o se om det gör skillnad?

"Laktosintolerans eller överkänslighet mot laktos (mjölksocker) orsakas av relativ brist på enzymet laktas och är ett normaltillstånd för en majoritet av världens vuxna befolkning. Detta enzym bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos. Vid enzymbrist bryts laktosen istället ner av tarmbakterier, vilket leder till buksmärtor, gasbildning och diarré.

Det händer att laktosintolerans förväxlas med riktig mjölkallergi, vilket är felaktigt. Överkänslighet för laktos är ingen allergi, eftersom det inte bildas några antikroppar i blodet mot laktos."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Dossan
0

OK Tack för tipsen. Om man tar laktastabletter hjälper de mot uppsvälldhet då? Skall läsa på alla länkar du skickat med Zepp.

Zepp
0

Tanken med att ta Laktastabletterna är att du får reda på om det är Laktosintollerans som är orsak till de besvär du har!!

Om du är Laktos intollerant så får du liksom jag annpassa kosten därefter.. det är inget svårt alls för vuxna finns det ingen anledning att halsa en massa mjölk och de flesta andra mejerier är det så lite laktos i eller så finns de som laktosfria!

Är det däremot mjölkproteinallergi du har problem med så är det betidligt knepigare.. men du får man sällan uppblåst mage!???

Dossan
1

Zepp vilka mejeriprodukter kan du äta utan problem, och hur beter sig din mjölkmage om du får i dig något som den inte funkar bra på? När jag tänker på att min LCHF kost hittills har bestått av mestadels mjölk, grädde, smör, ost cream fraich o.sv. och skall försöka byta ut allt det tryter min fantasi lite. Gör för tillfället en äggröra utan mjölk med lite tomatkross, salt och peppar till frukost, som är väldigt gott och mättande och tror att magen har sjunkit ihop lite (känslan). Magen är dessutom lugnare efter en sådan frukost. Igår åt vi princesstårta på kvällen och det var tydligen inget min mage blev så glad över, tror att jag även är känslig för gluten, då jag blir gasig och körig i magen så fort det åker ner någon typ av vetemjöl baserad mat.

Zepp
0

Egentligen är det bara mjölk jag avstår ifrån, har ju alldrig druckit det så det blir inte ens av att jag provar!

De gånger jag har druckit mjölk när jag var mindre fick jag en fruktansvärd kolikliknande smärta, magen var som en ballong som man trodde skulle spricka!

Det är altså gaser som bildas när bakterierna kalasar på laktosen du inte kan spjälka.

Annars så går det åt mest smör följt av grädde och ost, ibland CF till maten eller youghurtsåser, ibland vispad grädde med bär men lika ofta ihop med Turkisk youghurt!

Ett tag i början med LCHF körde jag Laktosfria grejer, då jag ökade intaget, men det visade sig att det inte gjorde någon skillnad med den lilla laktosen som finns i vanliga fullfeta produkter!

Som sagt det finns teorier om att man kan öka sin laktasproduktion om man sakta ökar sitt intag av mejeriprodukter.

Dossan
0

Tack Zepp för info. Verkar som det inte skall vara problem med smör och grädde och syrade produkter om jag fattat det hela rätt. Har bara stekt äggröra i smör sedan lördags och upplever att magen börjar sjunka ihop om du förstår vad jhag menar, är betydligt lugnare nu, så jag testar vidare.

keja01
0

Naturell yoghurt (surare) håller lite lägre laktoshalt än mildare syrade mjölkprodukter.

Dossan
0

Är det Laktosen som är den verkliga boven i mjölkprodukterna och som orsakar problem, eller är det något annat i som kan busa med magen?

kricko1
0

Laktos är väl den vanligaste orsaken till att vuxna människor blir oroliga, bullriga, uppsvällda och tom. lösa i magen om de intar för mycket mjölkprodukter.

Jag har varit laktosintolerant hela mitt vuxna liv och efter att jag tog till mig att DET faktiskt var mitt problem och mao. slutade dricka iskall lättmjölk (som jag ansåg måste vara en dryck gjord av gudar) till mat och mackor så rasade min tolerans ner i höjd med fotknölarna.

Förmodligen hade jag underhållit en viss liten laktasproduktion iom. mitt förhållandevis regelbundna intag av några dl lättmjölk så gott som dagligen. När den konsumtionen abröts så försvann all min tolerans för grädde, CF, all annan ost än långvarigt lagrad hårdost (brukar tolereras bäst av laktosintoleranta beroende på att laktosen bryts ner vid lagring) etc. etc. Även sparsamt intag renderade timmavisa kaotiska toalettbesök.

MEN… till min stora förvåning så har LCHF gjort att jag numera (efter nästan fyra månaders lchf-kost) aldrig köper låglaktos/laktosfria mejeriprodukter och jag märker inget som helst problem numera trots att jag äter mycket, mycket mer mjölkprodukter idag, än jag vågat under de sista tio åren sammantaget Glad

Dossan
0

Intresssant kricko1, hur kroppen verkar anpassa sig, kanske att en del tål mjölk bättre när det inte blandar ihop med mjölprodukter och andra kh-rika födoämnen och tvärtom.

kricko1
0

Jadu Dossan, ingen aning faktisk vad det kan bero på.. men ATT det verkar fungera för andra har jag läst här och för mig själv fungerar det absolut Glad

Något som jag ALDRIG skulle hade vågat tro/satsa på innan jag började med LCHF.

Jag hade ALLTID med mig "Lactrase"-tabletter i väskan för den händelse det inte skulle gå att undvika ens pyttelite mjölk i såser o.dyl, eller fanns ett laktosfritt alternativ. För att plötsligt stå i situationen att man inte var hemma när det sedan ville ut.. det var verkligen en mardrömsupplevelse Skrikandes

VH!/Kricko.

annica80
0

Väcker lite liv i denna tråden igen

Läkaren tog massa prover på mig för ett tag sen för att reda ut vad som felas med min mage. Dels gluten, dels laktos och socker osv. Inget vart det fel på, trots detta sväller magen emellanåt. Nu tror jag det kan bero på den stora delen kolisar som jag äter för att det vekar vara det enda sättet att överleva med min mage som den är nu (har inflammation i magen som har hållt i sig sedan i somras)

Ska snart gå över till LCHF helt snart men med varje försök har magen reagerat mkt dåligt.

tillbaka till ämnet. Kan man vara överkänslig ha "mjölkmage" utan att det visar det på laktosintolleransprov? precis som Zepp säger, så är det väl antikroppar man räknar iom prov och överkänslighet är väl just bara överkänslig?

tack om nån ville lyssna på mitt svammel och ännu tacksammare om nån orkar svara!