Kostnad?
Jag hade tänkt börja med LCHF efter julen och undrar därför om det är mycket dyrare att äta enligt LCHF än vanlig mat. Ni kommer väl ihåg ungefär hur mycket pengar ni lade ut per månad på mat innan ni började med denna metoden och kan sedan jämnföra med hur det ser ut i dagsläget. Det hade varit jätte bra om ni kunnat framföra det här eftersom jag är inte rik som ett troll direkt :) Tack på förhand !

Det beror ju på vad du åt innan.. lever man på nudlar, macaroner med ketchup.. så är nog LCHF betydligt dyrare!
För mig går det på ett ut.. eftersom jag äter ungefär som förut, men slopat alla skrimande kolhydrattillbehör på tallriken.. och jag har alldrig varit någon mack o fling-mäniska!
Annars så är julen den bästa tiden att börja med LCHF.. nästan bara en massa fet mat!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
jag tycker inte det blivir dyrare efter som jag inte köper en massa godis, kakor och frukt mm längre
och om man passar på då det är billig mat och fryser in så blir det inte så dyrt.

Jag bytte i praktiken bara ut brödet och pastan mot smör och grädde. Priset hamnade på precis samma summa.
Tänk på att det inte är en högproteinkost. Det kan bli lite dyrare om man tidigare levt till stora delar på pasta. Annars samma eller billigare.
För mig har det blivit betydligt billigare.

För mig är det ungefär samma, mindre dyr frukt men mer dyrt kött. Äter för ca 70 kr/dag.

Man blir mätt på en mindre mängd man dessutom. Så absolut inte dyrare an tidigare men allt är ju relativt. Finns ju de som äter fint nötkött flera dagar i veckan och då skenar nog matkostnaden iväg rätt snabbt.
Lite OT kanske men vi har också märkt att man absolut inte tål alkohol på samma sätt som tidigare så ett eller 2 glas vin eller en 4á whiskey blir numera en "mindre fylla" Hahaha så den delen är betydligt billigare numera ;)
/Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Som Mikaelj så riktigt påpekar så äter vi inte mer kött.. däremot äter vi fetare kött.. vi ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. varesig mer eller mindre.. ofta mindre faktist efter ett tag!
Fett är billig energi!

Jag äter definitivt mer kött, eftersom jag åt alldeles för lite kött och protein tidigare. Jag var extremt fattig och hade en matbudget på 500-1000:-/månad. Det brukade bli en matsked köttfärssås ovanpå pastahögen…
Som tur är sammanföll min övergång till LCHF med att min ekonomi förbättrades, och nu ligger min matbudget på ungefär 2000:-/månad. Men då är jag också en sån där som äter finkött flera gånger i veckan! (Häromdan köpte jag ryggbiff för 99:-/kilot i lokalbutiken, det var fint
)
Det beror väl mycket på vad man äter, både förr och nu. Man kan leva på ägg och billig fläskfärs eller kyckling.
Billigare att steka i ister eller kokosfett från ICA än i smör, t.ex. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag är definitivt inte rik som ett troll jag heller =) Men precis som med annan kost, så är det en upptäcksfärd att sätta igång. I början kostade det mer, eftersom jag inte visste riktigt hur jag skulle göra.
Men det kostar definitivt inte mer här. Min budget har inte förändrats, och jag har exakt samma summa att handla mat för varje månad, ibland mindre. Men det fungerar ändå.
Godis, frukt, snabbmat, bröd, ja det finns massor som inte handlas hem här numer. Jag gör storkok, jagar extrapriser osv. Så här är det inte dyrare. Kort datum-disken i affären, kollar jag alltid in nuför tiden.
Det behöver inte bli dyrare, eftersom man är mätt längre. Vi har även släppt på mat-tiderna här, eftersom vi helt enkelt inte är hungriga lika ofta.
Som i alla dessa trådar så verkar alla ha samma utgifter eller mindre. Jag måste påpeka att mina matkostnader har gått upp rejält. De måste iofs inte göra det, och man kan hålla en budget. Jag finner mig själv dock köpa mer skaldjur, mörat kött och liknande. Jag har iofs alltid uppskattat sådan mat, men nu när den billiga bukfyllan är borta så blir det mer delikatesser.
Ett exempel är att förr så älskade jag potatisgratäng så om jag gjorde det och en köttbit så tog jag en hyfsad köttbit och mycket gratäng. Nu köper jag mycket fint kött, som file eller den nya favoriten, kalventrecote, eller liknande och tar två bitar av det tillsammans med lite grönsaker.
Det är den konsekvensen LCHF har haft för mig. Jag äter mycket finare mat som kostar mycket mer även om jag äter mycket mindre. När jag nyligen handlade kolhydrater så hade jag en halv vagn som kostade ca 600kr. När jag själv handlar den mängden hamnar jag runt 1500kr.
Säga vad man vill om bukfylla, men billigt är det.

Vitkål brukar ligga runt 5 kr/kg, ibland nere i 2 kr/kg där jag handlar. Grönkålen såldes för 12.90 kr/kg förra veckan. Purjo och blomkål brukar heller inte vara dyrt så här års. Den färska sillen kostade 29 kr/kg. Fryst filead ca 40 kr/kg. Ägg ca. 20 kr/kg.
Jämför med kg-priset på bröd och bullar!
Jag tycker matkostnaderna blivit billigare. Men ibland unnar jag mig en lyxig köttbit. Förra veckan köpte jag ett kilo lammfilé för 170 kronor, skitdyr är den ja men den brukar jag inte varje dag. Till helgen ska det bli stekt lammfilé kryddad med färsk rosmarin och smörkokt broccoli.

I mitt fall, betydligt billigare!
Okej, tack så hemskt mycket för alla fina svar och detta är då något jag tänker testa på, ligger lite oönskad vikt som jag vill ha bort samt bättre hälsa är aldrig fel =)
hej Danneheterjag
Jag sparar ca 1500 kr / månad. Tidigare la jag ut enorma pengar på godis, glass, läsk, hamburgare, pizza och frukt…
Jag äter mycket ägg - gärna omeletter med olika tilltugg …
Mitt kött köper jag från ekoslaktbutik 1 gång i månaden ca 1000 kr/ månad. Det är en lyx som jag unnar mig. Sen köper jag gärna lokalodlat när det gäller grönsaker.
Men kollar man extrapriser och om man kan köpa ägg o grönsaker lokalt så blir det inte dyrt..
När det gäller mejerivaror så köper jag smör, och ibland grädde o creme fraiche, eftersom jag står still viktmässigt av mejerivaror. Jag gör egen majonnäs, aioli, bea-sås, hollandaisesås, och kryddsmör,,
I början äter man lika stora portioner som innan LCHF men ganska snart inser man att man blir mätt på mindre - mycket mindre. Jag äter 2-3 gånger per dag och jag kanske äter 1/4 av vad jag tidigare stoppade i mig. Då har man råd att "unna" sig lite dyrare mat eftersom det blir mindre portioner.
Önskar dig lycka till med kostomläggningen
Monica
Till kaffe gör jag iordning äggmjölk som jag använder som mjölkersättning.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Eftersom mitt mål är att äta bra mat så har mina matkostnader ökat betydligt. Köper nästan enbart ekologiska produkter och det är jättedyrt. Och ekologisk kyckling eller nötfärs är aldrig på extrapris…
Intressant att läsa, Mooniq =)
Men det verkar som om de flesta spenderar samma om inte mindre pengar per månad om de använder sig utav LCHF metoden än vanliga måltider ( förutom om de unnar sig något gott varannan vecka ). Bor som sagt hemma och mina föräldrar verkar skeptiska till att detta fungerar eller oroar sig att det blir alltför dyrt. Min far har diabetes samt min mor fibromyalgi och detta oroar jag mig något stort över. Dock vill de inte ändra kosten och om jag nu vill äta enligt LCHF så anser de att jag ska spendera pengar ur egen ficka för att kunna göra så. Kommer dock att ta ett ordentligt snack med dessa och påpeka att LCHF botat flera folk med diabetes samt en del med fibromyalgi och detta lär antagligen locka en del =) Så får jag hoppas att jag och min bror äntligen får äta enligt LCHF och förlora några kilon ! Tack så mycket för svaren, alltid kul att läsa =)

För mig har lchf definitivt blivit billigare! 
Potatis, ris och pasta är billig mat ja, men jag åt tidigare väldigt MYCKET av detta. En vanlig middag kunde jag ta om portionen både två och ibland tre gånger.
Dessutom åt jag väldigt mycket mackor under dagen och då gick det åt mycket pålägg varje dag. Jag höll mig inte mätt och behövde äta ofta. Och vi ska inte snacka om all dyr frukt jag smällde i mig!
Jag drack dessutom mycket mjölk, mycket saft, mycket läsk etc. Godis, choklad, chips, ostbågar åt jag också varje helg och ibland mitt i veckan.
Nu äter jag endast två gånger per dag (lunch och kvällsmat) och inga mellanmål oftast. Skulle jag någon enstaka gång behöva ett mellanmål blir det bara några skivor ost eller kanske ett kokt ägg.
OBS! Att jag bara äter två gånger per dag innebär inte att jag "svälter" mig. Dessa två måltider uppfyller mycket väl mitt behov av fett, proteiner, etc och jag är helt enkelt inte hungrig oftare. 
Danneheterjag,
Skaffa en bok de kan bläddra i, t ex någon av Lars-Erik Litsfeldt eller Sten Sture Skaldemans senare böcker. LE är själv typ 2-diabetiker.
#19 De flesta här har bara tagit bort kolisarna från maten. Ja tänk dig en maträtt med tex kycklingsklubbor, potatis/ris och sallad. Ta bort potatisen/riset och behåll kycklingsklubban och salladen men lägg gärna extra fett för mättnadens skull som olivolja eller kryddad smör. Det är LCHF det. Och istället för att ha två skivor bröd att lägga 2 skivade/mosade ägg på, mosa äggen med smör och njut av den goda röran, då har du sparat 2 skivor bröd och ev 1-2 mellanmål dessutom. Så egentligen är det billigare med LCHF om man tänker efter.

Låna hem en bok från bibban.. låt den ligga o skräpa.. ta gärna en av Litsfelts han är själv diabetiker som numera är insulinfri!
http://www.lowcarbkost.com/low-carb-books.php

Jag har sparat in ganska så rejält med pengar sen jag började med LCHF. jag åt ute minst 5 gånger/vecka innan och nu äter jag aldrig ute utan vi lagar mat varjekväll som jag har med som matlåda dagen efter oxå. Vi köper oxå kött av en jägare så vi får det både billigt och så är jag inte jätte inne på idén med köttindustrin som tyvärr råder. men säkert 1500 - 2000 kr i månaden har det blivit.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Hej! Jag är ganska säker på att mina matvarukostnader ökat. Men de totala kostnaderna för det jag äter har nog sjunkit eller står lika. Väljer numera mat mer utifrån kvalitet och ideologi än pris och därför har kostnaden ökat. Men jag köper inte hem en massa skräpmat och vi äter i stort sett aldrig ute längre.
Det blir lättare för dig att äta mer medvetet (?) om du endast utesluter "hemska" kolisar (pasta, sädesprodukter mm det finns massor med itps här på forumet) och ersätter med lite mer smör (t ex). Exempel: din mamma lagar fläskkarré till middag, med kokt potatis och sallad. Du äter köttet samt en extra klick smör och salladen. Det jämnar ut sig eftersom du inte äter potatis!

En sak vi inte får glömma: Bra man kostar. Så är det bara.Vi äter endast eko-kött mm. (men det går jag inte in på just nu)
Lycka till!
För mig har det blivit billigare och lättare att bära hem från mataffären, om nu inte sonen (som tror han är kalv) ska ha sin evinnerliga mjölk. 

Re #26 "En sak vi inte får glömma: Bra man kostar. Så är det bara."
Price/performance?

Det är billigare då man inte köper: godis, läsk,alkohol(i mitt fall), glass, bakverk och alla livsmedel med socker i.

Jag äter klart billigare nu än på normalkost, mest för att jag kan gå förbi läsk/chips/godis/glass trots att jag handlar hungrig och dessutom så äter jag ju ute mycket mer sällan. För att inte tala om alkoholen jag inte dricker på helgerna längre. ;)
Som fattig student som jag är nu så hade jag säkert levt på nudlar för tillfället om jag ätit normalkost, visserligen billigare, men nu äter jag en kost som faktiskt är nyttig för mig + billig. (kycklinglever = billigt och nyttigt, fläskfärs = billigt, vitkål = billigt, ägg = billigt osv.)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lars-Erik Litsfeldt har även skrivit en bok som heter "Diabetes. Inte."
Jag började med LCHF just för att slippa få diabetes typ2, som jag har ärftlig disposition för (genom min far och farmor).
Första halvåret åt jag mycket, så då tyckte jag att det blev dyrare. Sedan började portionerna minska (dvs jag blev mätt på mindre). Så på det hela taget så tycker jag inte att det är dyrare. Som många redan tidigare har påpekat så är det en massa produkter jag inte längre behöver handla hem.
Jag har också kunnat slopa en massa mediciner, det har blivit färre läkarbesök, billigare tandläkarräkningar.
Eftersom jag mår bättre psykiskt, så blir det inte längre några dyra s k "tröstköp"
Skulle jag ha för mycket månad kvar när pengarna börjar ta slut, så skulle jag satsa på ägg och smör. Det är mättande och näringsrik mat.
"still lost in space and time"
Vi åt mycket pasta och potatis tidigare så för oss har det faktiskt blivit dyrare. Men nu börjar kostnaden minska. Det tog ett tag men nu märker både jag och mannen att vi blir mätta på mindre mat. Vi har både ätstörning (BED) med rubbade mättnadskänslor som nu verkar börja funka igen.

Vad bra att ni mår bättre av denna kosten
Har också haft BED-tendenser, svårt att känna mig mätt men det är skillnad nu

Samma här, upplever matkassan billigare nu än när man åt "normalt"