Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7439 ggr
zelda11
0

Ketossticka

Jag har börjat med LCHF och fixat tre dagar nu. Jag har gått ner 2 kilo utan att var hungrig. Nu vill jag veta mer. Det snackas bland annat om en ketos-sticka.  Vad är det och var får man tag på en?

Zepp
0

Ketistix köper man på apoteket.. och den mäter om du kissar ut ett överskott av ketoner.. är man helt omställd så producerar man som regel inget överskott!

Det finns lättare sätt att konstatera om man är i ketos.. om du äter mindre än 100 gram kolhydrater om dagen är du mer eller mindre i ketos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

zelda11
0

Det gör jag ju. Jag försöker hålla mig under 20, men det är svårt. Jag larar att hålla mig under 40 i varje fall. Hur länge brukar ketos var och när blir man så att säga omställd. (Har för övrigt sumpat ytterligare ett kilo)?

Wtn3
0

Ketos är du ständigt i när du inte tillför tillräckligt med kolhydrater genom maten som krävs för att driva glukos-beroende saker i kroppen. Hjärnan tar några veckor att lära sig fungera bra på ketoner, musklerna kan ta flera månader, vilket är anledningen till att man kan känna sig orkeslös först, men när omställningen är klar upplever många att de är både skarpare och uthålligare än förr.

Zepp
0

Så länge du äter mindre kolhydrater än kroppen glukosbehov så befinner du dig i ketos.. fast det är nog mer en numerologisk definition.. för vi använder ju fett hela tiden.. skillnaden ligger nog i att man undersiger glukosbehovet via munnen!!

Antagligen handlar överskottet om att kroppens system behöver kalibreras, Homeostas kallas det visst!

Det är ju levern som gör ketonkroppar som en biprodukt när fett omvandlas till energi.. antagligen handlar det om att förse hjärnan med energi på en fettbaserad kost eller för att spara på glykogenet!

Det kan ju även handla om att kroppen inte har vant sig vid att använda ketonkroppar som bränsle.. kanske det är som så att det skall uppregleras lite mekanismer för ändamålet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

zelda11
0

Måste säga tack för alla proffsiga och briga kommetarer. det här var kul. :)