"Tankar"
Jag behöver nog egentligen bara skriva av mig lite.
Jag åt LCHF i 8 månader.
Fördelar
¤ Inga blodsocker "dippar", helt underbart.
¤ Smidigt att inte äta så ofta.
¤ Fått ordning på min struliga mage.
Nackdelar
¤ Återhämtar mig dåligt och har ofta träningsvärk.
¤ Saknar viss mat väldigt mycket.
¤ Jag har lite rädsla att jag inte kan ta ut mig till max.
¤ Enformig mat, är så trött på ägg, bacon och köttfärs.
¤ Har inte varit förkyld jättemånga gånger men ändå fler gånger än på många år.
Så nyligen la jag om till typ MCHF, och vilka resultat. Jag har fortfarande inte haft några blodsocker "dippar" och min mage har fungerat lika bra. Så de positiva har inte försvunnit.
Återhämtningen har faktist fungerat bättre och det är väldigt viktigt för mig. Jag har också slutat oroa lika mycket mig för om det är kolhydrater i saker så jag godkänner nu samtliga nötter. Det skönaste är dock när man går bort och äter och slippa känna sig så himla dålig att man äter kolhydrater utan nu är det ok. Det blir inte så himla mycket kolhydrater egentligen, men det klart det blir mer, men nu njuter jag verkligen av att äta. Helt underbart mentalt och mår bättre än någonsin. =)
Hej Runner. Jag har hört andra som säger samma sak, alltså att de upplever helheten på "MCHF" som bättre än LCHF. Jag är själv lite nyfiken på detta men eftersom jag vill gå ner mer i vikt så tänker ag LCHFa iaf ett tag till.
Hej
Vad menar ni med MCHF?

Moderate Carb, High Fat. Dvs att de lägger sig någonstans mellan LCHF och vad SLV rekommenderar när det gäller kolhydrater, inte så lågt som 5 E% men absolut inte så högt som 55-60 E%.
Jag tycker att var och en får hitta den nivå som fungerar bäst för henne/honom.

Jag tycker du gör rätt som finner din egen nivå.. det viktigaste om man är frisk kanske är att inte vara fettskrämd och andra matmyter, samt väljer mat med näring!
Och det där med träning o kolhydrater.. det viktiga är nog att inse att den köpta reklamen som framförs som sanningar med kolhydratladdningar och andra dunderkurer bara handlar om att fylla på glykogenlageren.. precis som om detta var det enda som hade betydelse för träningen!
Är man frisk och tränar en hel del, vore det dumt att gå från att ha varit fettskrämd till att bli kolhydratskrämd!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej igen,
Nu efter några veckor har jag en fråga. När jag började äta mer kolhydrater så funkade det super i början , jag var ju helt lyrisk, men nu plötsligt skjuter min vikt i höjden och börjat bli fet. Som löpare borde man ju ha en lite slimmad kropp.
Hade ju räknat med lite plus, med fyllda glykogenlager osv men det här har gått över styr!!!
Vad äter du en typisk vilodag & träningsdag, då?
Innan åt jag ca 20-30 gram kolhydrater. Nu började jag äta mycket mer grönsaker, nötter, någon frukt. Det blev ju inte jättte mycket mer men ändå.
När jag åt lite striktare pendlade jag väldigt mycket i vikt, vilket var lite konstigt tycker jag. När jag nu började med typ MCHF vägde jag lagom men nu är det för mycket igen.
Du får nog vara lite mer specifik, tror jag.
När/hur tränar du, vid vilka tider? Vad äter du, när?
Jag springer och åker skidor mestadels, även en del simning, cykel och styrka. Har deltagit i ett antal junior SM i friidrott så det blir en hel del träning.
Jag tränar runt 16 på eftermiddagarna och ibland morgonpass vid ca7.
Till frukost kan det bli yoghurt med nötter. Vid 12 ett par makrillburkar eller rester från gårdagen (inte jättemycket). Brukar inte vara hungrig tidigt på dagen.
Sedan direkt efter träningen typ Jordnötssmör med yoghurt och en liten chokladbit.
En timme efter träningen blir det stor middag oftast något köttigt med mycket grönsaker. Brukar bli en väldigt stor portion.
Den 15 December vägde jag ca 68 kg, 18 Januari ca 73 och idag runt 77-78 kg. Helt orimligt tycker jag. Hur kan det bli så. Åt ju mindre kolhydrater när jag vägde 68 men så mycket mer kolhydrater har det ju inte blivit som du ser.
Jag är 187 cm.
Jordnötssmör, choklad, yoghurt. Sedärja!
Mjölkprotein är ett bättre val.
Återhämtningen har ju fungerat bättre med lite extra kolhydrater efter träning, så det är ju därför.
Tittade i min träningsdagbok och har där skrivit upp min vikt med jämna mellanrum. Den går upp och ner ofta och på väldigt kort tid.
Innan åt jag ju mindre kolhydrater men det var ju likadant då att vikten åkte upp och ner.
Men jordnötssmör, cohklad och yoghurt är inte kolhydratkällor…
Ät en frukt eller två om du vill få i dig kolhydrater efteråt, t ex en banan.
Det är ju inte så att kolhydraterna är viktigast utan det är ju återhämtningen, som jag på lite stricktare lchf, tyckte fungerade sämre.
Jag som tar ut mig till max i lopp från 800 meter till 10 000 meter, behöver jag få i mig lite mer kolhydrater.
I ett 800 meterslopp kan man ju få mjölksyra som bara den.
Jo, men jordnötssmör choklad och yoghurt som du åt efter träningen är inte "återhämtningsmat" (som i kolhydrater), utan huvudsakligen fett- och proteinkällor. Såvida du inte åt väldigt mycket av det
Ok, men det har kännts bättre. Mycket sitter kanske i huvudet.
Hur mycket kolhydrater krävs för att ha fyllda glykogenlager?

Vi har i snitt 100 gram glukos i levern och 400 gram i framförallt musklerna.. kroppen kan själv tillverka cirka 200 gram per dygn!
Jag tror du känner av när nivåerna sjunker och depåerna lär alldrig bli tomma!
Om du är frisk och vältränad och utan att vara speciellt fet.. om du då tränar rätt hårt så förbrukar du en hel del glukos iallafall!
Då handlar det väl mera om att träna upp sin fettoxideringsförmåga upp mot högre intensitetsnivåer, så du förbrukar mindre glykogen vid samma intensitet!??
Det finns ju en en del strategier vid träning o ketogena dieter, det vi bantare kör är vanlig ketogen diet med lågt kolhydratintag varje dag.. cyklisk ketodiet används vad jag förstår mest av bodybuilders, och Targeted ketodiet mest antagligen av friidrottare!??
Colting brukar skriva; Train low, Race High.. så det är nog något åt TKD!!
Läste för längesen att folk som vill gå upp i vikt ska satsa på att äta bananer, nötter och juice. Har dock ingen källa.
68 kg låter väldigt lite till 187 cm, men du är kanske en senig typ?!
Har du kanske fått mer muskler de senaste 2 månaderna eller lagt på dig vätska?
Runner1,
Snittpersonen har plats för ungefär 500g kolhydrater lagrat som muskelglykogen, vid superkompensation strax mer.
Jag har skrivit i många trådar och undrat hur jag som idrottare skall äta. Lchf har ju kännts bra men var inte säker på om jag trodde på det riktigt.
Jag var inte tillräckligt stark mentalt för att tro på det. Nu har jag ju dock fått bevis på att det går, så nu kör jag stenhårt och det tackar jag Björn Ferry för.=)=)

Som sagt vad skilj på LCHF för inaktiva bantare och lowcarb för idrottsmän!!