Presentation av mig
Hej allesammans, jag är ny här på Kolhydrater i Fokus.
Jag går under aliaset Helios och är en man på 25 år.
Jag har provat på lchf tidigare, men fick problem som jag inte vågade vänta ut (se min personliga sajt).
Denna gång ska försöka vänta och se om allt blir bra av sig själv på sikt. Mina förväntningar är att minska i midjemåttet och sedan börja träna till mig eftertraktad kropp. Jag har alltid haft bra immunförsvar, jag är sällan sjuk, ens en enda dag på hela året, inte ens förkylningar. Jag hoppas det kommer fortsätta så.
Ser fram emot att delta i diskussioner i detta spännande ämne med kost.
Välkommen hit! Lycka till med kosten.
Vad äter du under en typisk dag? Så kan vi fundera på varför du får nässelutslag.
Och vänta inte med styrketräningen. Den är oerhört viktig för att inte tappa muskelmassa när du går ned i vikt. För vad vill du att siffrorna på vågen/centimetrarna på midjan skall bestå av: fett eller muskler?

Tack för välkomnandet. :)
Jag tror jag äter väldigt lågt med (medvetna) kolhydrater. Några av de favoriträtter jag svängt ihop fler än än gång sen jag började om:
Älgskav med gul*- och vitlök*, och grädde (40%)*, broccoli* och givetvis steker jag allt i smör (osaltat eller normalsaltat).
Spenatsoppa där jag tar djupfryst spenat* (hackad spenat, minst kolisar av de jag hade att välja på) och tillsatt en burk kokosmjölk* i, sen ägghalvor* i detta.
Annars köpta hamburgare (där jag kollar att det är så lite kolhydrater och e-nummer som möjligt) med (grädd)ost, bacon eller ägg* på.
Annars det vanliga: stekt bacon och ägg*.
Ibland kokt ägg* med majonnäs (riktig givetvis)*.
Fläskkött stekt i panna med smör och kanske creme fraiche på.
Jag har också provat att laga pannkakor och pizza enligt recept från den här sidan.
* = Krav/ekologiskt
Det är vad jag kommer på just nu, inget spektakulärt än så länge.
Jag dricker enbart kranvatten och svart kaffe (inget i kaffet), ibland grönt té. Aldrig alkohol, är nykterist.
Samtliga rätter är inget problem för mig om jag tillsätter kolhydrater (men då är jag försiktigare med fettet då jag vet att det är en dålig kombination), utan det är när jag sätter mig in i att utesluta kolhydrater så gott det går som jag får nässelutslag som brev på posten. Ryggens sidor, bröstet och i nacken.
Angående träning brukar jag träna hemma med kettlebells, två stycken a´ 20kg styck sedan några år tillbaka. Jag konditionstränar sällan, jag hatar verkligen att springa. Kan tänka mig att hoppa rep eller köra swings med kettlebellsen istället. Tränar dessutom kampsport (Systema) men mycket sällan och det är inte särskilt jobbigt.
Tack för visat intresse.
Konditionsträning gör inget särskilt för viktnedgång, tvärtom "slösar" det på muskelmassa. Styrketräning är det viktiga för att bibehålla muskler.

Välkommen hit!
Jag funderar på dina "nässelutslag".. det kann ju knappast varav som så att du får dessa bara för att du utesluter kolhydrater???
Det måste väl vara något du tillför eller ökar på som orsakar detta.. har tillomed svårt att tänka mig att det skulle vara häftiga hormonomställnig som orsak!!??
Och är du säker på att det inte är akne.. hormonsvängningar kan orsaka akne!
Nässelfeber är en inflamation i huden som kan visa sig som plitor.. men de brukar flytta runt på kroppen!
"Urtikaria, nässelutslag eller nässelfeber (jämför nässla, på latin urtica dioica) innebär utspridda, kortlivade, kliande upphöjda rodnader i huden, så kallade kvaddlar."
"Den enskilda kvaddeln, som kan ha en diameter från någon millimeter till flera centimeter, sitter sällan kvar mer än något dygn. Nässelutslagen kan vara ett delfenomen i en anafylaktisk reaktion. Angioödem, Quinckeödem, "allergisk svullnad", är ett med urtikaria besläktat tillstånd. Nässelutslag kan delas in på många olika sätt. Ett vanligt sätt är indelningen i akut urtikaria (varaktighet < 6 veckor) och kronisk urtikaria (varaktighet > 6 veckor), eventuellt med fysikalisk urtikaria som en tredje grupp."
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4sselutslag
Akne kan man få vid ökad sebumproduktion.. och produktionen styrs av hjärna.. som styrs av hormoner o signalsubstanser.. och vid kostomläggning som orsakar hormonsvängningar kan man få en del konstiga symptom.. en del tappar även hår!!
Fast du är så ung så jag utesluter nästan det oxå.. du borde knappast redan ha hunnit kvadda din metabolism såpass!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akne
Är nog mest inne på att det är något du inte tål som du tillför eller ökar!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj, tack det var precis det jag ville höra. Slippa springa. =)

Zepp, det är definitivt nässelutslag, vid mitt första försök av lchf gick jag till husläkaren efter mina tre veckor med lchf. Det är garanterat nässelutslag (urticaria).
Det enda som är förändrat i min kost är att jag drar ner kraftigt på kolhydraterna och ökar fettet. Inget annat. Ren/älgskav, hamburgare, pannkakor grädde etc, alt det där har jag alltid ätit utan problem. Skillnaden nu är just kolhydraterna som gått ned och fettet som gått upp.
Jag var/är allergisk mot äpplen, päron och råa morötter sedan liten. Jag har/hade också pollenallergi (björk tex) och allergi mot katt, men det har varit besvärsfritt sedan flera år tillbaka, så jag tror jag har växt ur det.
Det verkar som om amerikanare med Atkins har samma symptom (klicka här för länk).

Hm.. då tror jag nog att det är något födoämne du inte tål.. det är ofta så med histaminreaktioner att man tål en viss dos, men om man ökar dosen så rinner bägaren över så att säga och kroppen reagerar!
Du får pröva att utesluta något ämne åt gången!
Om det blev bättre med antihistaminer så är det nog nässelfeber, en allergisk reaktion!

Zepp, jag tog aldrig antihistaminer för utslagen, jag vill aldrig dämpa ett symptom, det blir man bara utfattig av. ;)
Jag går alltid till roten med problemet. (Tar inte ens huvudvärkstabletter, om jag vet att de beror på tex dålig sömn, skiter jag i allt jag planerat och sover istället) :)
Men jag ska prova att utesluta saker och se.
Jag fick när jag var hos husläkaren ett dokument med födoämnesallergi, och det som var histaminfrisättande var i princip lchf-mat hela bunten… ägg, fläsk, m.m.
Ska börja med att låta bli ägg helt och hållet några dagar och se när/om det ger med sig.

Hej!
Jag har haft kronisk nässelfeber i 20 år, och har inte blivit av med det ¨, Den utlöstes av penicillin från början, och det finns i all mat vi stoppar i oss, pga överdriven användning på djur. Så en liten del finns i det mesta. Så jag kommer inte undan.
Av erfarenhet vet jag att kroppslig stress triggar utslagen, och när jag hoppade på kosten i höstas blossade det upp i övergångsperioden. Så hormonellt kan det mycket väl vara. Likaså temperaturskillnader, att gå mycket in och ut, växla mellan kyla och värme triggar också. Jag har haft väldiga problem i alla år på vintrarna, och har sett för jäklig ut, trots antihistaminer, hudsalvor mm. Men denna vintern har min hud varit jättefin =) Kosten har fått sjukdomen att lugna sej i stället.
Så det finns fler utlösare än livsmedel, men pröva dej fram som sagt. Det är ju indviduellt.

marie, skönt att höra att det fungerar för dig. 
Jag är ingen stressad människa
… och har aldrig haft nässelutslag i hela mitt liv tidigare (vad jag vet).
Hur länge har du följt lchf, om kosten slutligen har hjälpt dig?

Det kan vara enskilda ämnen som utlöser allergiska reaktioner från födan!
"Hundratals olika födoämnen kan utlösa överkänslighetsreaktioner men några är vanligare än andra. Hos barn är överkänslighet mot komjölk, ägg, fisk, jordnötter, citrusfrukter vanligt. Hos vuxna i Sverige är det framförallt nötter, äpplen, stenfrukter, skaldjur, ost och vin som ger besvär. Det är mycket ovanligt med överkänslighet mot kött, majs, kokt potatis, ris, broccoli, sallad, vinbär och hallon. En del födoämnen hör ihop. Det är visserligen vanligt att en individ är överkänslig för ett enda födoämne, till exempel mjölk eller ägg, men hos många patienter finner man en multipel överkänslighet, uppenbarligen delvis orsakad av korsallergi."
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6do%C3%A4mnes%C3%B6verk%C3%A4nslighet
Men i vissa fall är det kombinationer av olika ämnen som ger symptomen!
"Korsreaktioner mellan animala inhalationsallergen (pälsdjur, insekter, kvalster) och födoämnen förekommer men är av betydligt mindre klinisk betydelse än de, som förekommer vid pollen- och latexallergi.
Kvalster, insekter och skaldjur [redigera]
Patienter med allergi för kvalster eller insekter, som kackerlackor, myggor och mygglarver (bl.a. chironomider, röda mygglarver, som används som föda för akvariefiskar), är oftare än andra överkänsliga för skaldjur (kräftdjur, musslor, ostron och sniglar) Tropomyosin har visats vara ett panallergen, som förklarar korsreaktioner bland artropoder (leddjur).
Pälsdjur, mjölk och fläsk [redigera]
En relation mellan allergi för katt och fläsk har tidigare beskrivits, likaså mellan nötköttallergi och mjölkallergi.
Fågelfjädrar och ägg [redigera]
Vid allergi mot hönsfjäder förekommer samtidig allergi för ägg och kycklingkött. Framförallt tycks allergen i äggulan ha betydelse."

Började i september förra året =) Bestämde mej över en natt, kastade all "skräpmat" och fyllde upp med fet mat. Så jag bröt rakt av, och har kört med 0-5 kolhydrater sen den dagen. 15 kilo borta och en massa vinster. Jag har minst lika mycket kvar att tappa, men är helnöjd med min start.
Jag äter kokosfett utöver fettet i maten, fiskoljekapsel, miltivitamin och magnecium tar jag också varje dag. Och jag tror att det är en bra kombo för min del. Även att jag gärna handlar närproducerat kött och har turen att kunna hämta färsk fet mjölk hos släktingar. Så, så lite processad mat som möjligt, rena råvaror osv, gör säkert sitt.

Zepp, tack för din hjälp i att försöka bena i problemet. Det står att om man är allergisk mot katt kan man samtidigt vara allergisk mot fläskkött… Jag vet att jag har varit allergisk mot katt, men i samma veva när man fick det där utrett som liten, var det inget annat (då iallafall) än äpplen, morötter och päron (vilket hade korsallergi med mina björkpollen).
Jag kanske ska börja med att utesluta fläsket istället, ifall det ändå ger utslag iochmed mina gamla kattallergi.
Ärligt talat tror jag inte jag kommer sakna baconet om det skulle vara så (men bacon är så himla bra utfyllnad, passar till allt), men samtidigt…. jag har alltid gillat bacon…och aldrig haft problem förr….förrän man uteslöt kolhydraterna (har svårt att släppa det där)…
Det blir morgondagens problem, jag har ätit klart för idag.
Äter förresten (appropå ingenting) inte mer än två gånger om dagen, lunch och middag… Jag är morgonmänniska, men är inte hungrig på mornarna.

Kan det möjligtvis vara som så att du ökat mängden fläskött??

Zepp, nej jag tror inte det. Jag äter inte sådär dundermycket, fläsk. Däremot har jag ju iochmed strävan efter högfettsmatvaror börjat med (38% grädd)ost, och grädde i stora mängder… Innan lchf åt jag mycket sällan ost och grädde, men tex bacon har alltid funnits där (tex spaghetti carbonara och liknande).
Min ost tog slut idag när jag gjorde pizza efter recept från den här sidan, jag göra som så att jag struntar i osten fr.o.m. nu…
Snacka om att jag vänder kappan efter vinden hela tiden. ;)

Jaa.. testa ett livsmedel åt gången.. något som skiljer sig mot tidigare kost verkar det vara iallafall!!

Ta i trä…men jag tror mina utslag börjar lägga sig. Jag har inte uteslutit något än pga att jag vill att det ska gå åt först, tex inte överge en hemköpt grädde, etc…
När det kliade struntade jag i att klia tillbaka från dag ett. Det har därmed inte spridit sig vidare särskilt mycket från där det startade. Det har också slutat klia nästa helt numera, det har bleknat, men inte försvunnit. Dock känns och ser det numera ut som små torra sårskorpor. Jag hoppas, hoppas, hoppas att det är borta till nästa helg.
Förutom denna "incident" med utslagen har jag fortfarande inte känt några ketossymptom som helst… något jag saknar, för då vet man att det går åt rätt håll iallafall.
Min första vägning efter vecka 1 sa -2kg (vatten med all sannorlikhet), efter vecka 2, ingen förändring, och jag ser inte i spegeln eller känner på byxorna att något alls har hänt.
Men som sagt, det är blodsockret och avsaknaden av sockersug som är A och O, viktnedgång blir bonus.

Även om du inte är en stressad typ så reagerar kroppen på kostombytet - att plötsligt utesluta kolhydrater är stress för kroppen tills den anpassat sig.
Välkommen!

Jag har alltid haft lätt att få eksem o sånt.. jag har sån hud som är känslig och det är ingen skillnad med kostbytet!
Speciellt på vintern får jag torr och fnasig hy som kliar.. då jag river i detta så blir det revor där bakterier får grogrund och eksemet är de¨är som ett brev på posten!
Knepet är att smörja insig efter dush o sånt med karbamidkräm.. så att huden hålls fuktig och mjuk!!
Det är nuu.. efter två tre veckor som omställningen börjar.. när glykogendepåerna är låga!!

#20, Zepp, "(…) Det är nuu.. efter två tre veckor som omställningen börjar.. när glykogendepåerna är låga!!"
Pratar du om mig eller dig nu?
Och vad syftar du på? Att jag borde få ketossymptomen jag väntat ivrigt på, nu efter två veckor?
---
Jag är kluven…
Jag vet att man har större aptit såhär i början innan kroppen har hunnit anpassa sig korrekt till den nya energikällan…
Jag åt revbensspjäll idag till middag, ca 600 gram (vikt inkl. ben), jag gjorde min egen "marinad" på smör, salt, svartpeppar och nån mer krydda. Av maten blev jag mätt i magen, men min hjärna har sedan måltiden skrikit efter mat, och då menar jag att jag suktar efter mer kött och mer fett, men magen säger ifrån, det är nog.
Sitter nu ca 5 timmar senare och är fortfarande mätt, men har samtidigt fortfarande otroligt sug efter mer kött och fett… Det är en märklig känsla. Jag längtar till imorgon så jag får äta igen. Det är precis som mitt gamla sockersug, bara att min hjärna suktar konstant efter annat nu…
Jag är kluven… men jag ska sova bort suget.