Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4839 ggr
Dulcian
0

Kokosfett hur ???

Hej !

Jag har idag inhandlat kokosfett.Nu undrar jag hur

eller med vad äter ni det ?Och hur mycket ?

Tacksam för svar !

soderen
0

Jag använder mig av kokosfett i äggmjölk samt i te.

Ibland steker jag i det.

Inför julen gjorde jag ischoklad.

Hur mycket du vill/kan äta är individuellt. Själv började jag med 5g och kan idag lätt komma upp till 50-60g per dag.

Fett är hett

/Ullabritt

Sindri
0

Jag har det i te, ca 1-2 msk+1 tsk grädde för att runda av.

Men som sagt - använd det att steka, fritera i o.s.v.

magmun
0

jag brukar ta en matsked kokosfett i varmt vatten och en lika stor matsked äppelcidervinäger. drack det i te tidigare.

ullisbullis
0

Ni som använder kokosfett, använder ni också kokosmjölk?

Om man ska låta bli mjölkprodukter, vilket jag försöker nu ett tag för att se om det ger resultat på vikten(vilket jag tror att det börjar göra),tror ni det är ett bra alternativ med kokosmjölk ibland?

Wildrat
0

#4 Eller ännu hellre kokosgrädde. Tyvärr innehåller det ganska mycket kolhydrater så inga enorma mängder av detta heller…

Dulcian
0

Tack för de fina tipsen !

Dulcian

ullisbullis
0

Var kan man hitta kokosgrädde? Har aldrig sett det i någon vanlig mataffär. Däremot brukar jag köpa kokosmjölk fullfet 1% kolh./100gr.(Santa Maria) och karva ut det tjocka ur burken och hälla bort resten. Blir det ungefär som kokosgrädde tro?

Bortsett från kolhydraterna har jag börjat fatta att just mjölksockret i mejeriprodukter kan vara en lika stor bromskloss för viktminskning.

Det borde väl i så fall inte vara fallet vid kokosmjölk/kokosgrädde..?

Wildrat
0

#7 Kokosgrädden finns på samma hylla som kokosmjölken i nästan likadana förpackningar. Har sett både konservburkar och tetror. Men alla butiker kanske inte tar in dem, fråga om du hittar nån personal nästa gång du är där.

ullisbullis
0

#8 Jag ska kolla lite noggrannare nästa gång eller fråga.

Tack för tipset!

Cajsavarg
0

Cocosa (ekologiskt kokosfett) använder jag så här: en dryg matsked i liten stekpanna, knäck i 2 ägg, häll en skvätt vispgrädde o rör om. Salt o peppar från kvarnen. Stek tills ytan stelnat. Vänd försiktigt o stek lite till. Häll över på en tallrik. Fettet som ev är kvar hälls över omeletten. Ev gräddost, några paprikaringar eller en klick Bregott eller bara som den är. Jättegott!

//Fat makes Me fit//

Wtn3
0

Steker i det eller har det i té/hett vatten.

miapia78
0

oj jag verkar använda alldeles för lite.

jag använder mitt ekologiska kokosfett i mitt the (oftast på em fikat men ibland på morgonen också) men jag brukar bara ta typ en rågad tesked, ska nog börja ta en matsked istället. tack för tipsen =)

kokosfett rockar-det är ju så enkelt och lätt att ha med sig i väskan i en liten burk. jag har den varianten som inte smakar eller luktar något och det funkar bäst för mig. brukar också ta en kopp the med kokosfett om jag känner mig sugen på nåt på kvällen.

lycka till

Zepp
0

Jag steker mest i mitt cocosfett.. det tål värme bättre än smör och man får en frasigare stekyta!

Sen så slår jag i en klick smör för smakens skull när jag skall göra såsen!

Finessen med cocosfettet i te o kaffe är för de som får i sig för lite fett.. tex om man har bråttom på morgonen o inte orkar laga en riktig frukost!

På helgerna så tar jag cocosfett i kaffet.. vilket leder till att frukosten flyttas fram till 12tiden och så blir det ingen lunch den dan.. man står sig ändå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
0

Jag har alldeles nyss provat att göra en variant av Sassa74:s pannkakor (tråd: Pannkaksdieten) med (smaklös) kokosfett istället för smör. Fungerar alldeles utmärkt! Och ett jättegott sätt att få i sig kokosfettet!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

marialan
0

Här är en nästan lika gammal tråd om samma sak;

Recept med kokosfett