Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 3360 ggr
Baerta
0

Bra tips?

Någon som har ett bra tips på kötträtt? :] Jag är så trött på bacon. Och baconbullar, salt. Och ägg, jolmigt. Kan någon ge tips på annan mat?

[Anki_]
0

Idag åt jag stekt fjärilskotlett med gräddsås och lite gul lök till det, mycket gott.

odezza
0

Baerta, det är förståndigt av dig att börja fundera i nya banor, om du har tröttnat på bacon. Men om du skriver och berättar om vad för sorts kött du gillar, så blir det lite enklare att ge tips…

Gillar du helt kött, eller föredrar du köttfärs? Kan du tänka dig även kyckling?

Jag såg på din kontaktsida att du är 9 år gammal. Brukar du laga mat själv? I så fall är du ju jätteduktig!

Det finns recept längre ner i spalten till vänster, om du scrollar ner. Men dom är skrivna av vuxna, för vuxna, så det kanske inte är så lätt för dig att hitta vad du söker.

Själv är jag jätteförtjust i Schweizerfärs, för jag gillar köttfärs… om du inte tycker om att det är bacon i Scweizerfärsen, så kan man ju strunta i det… och om receptet verkar krångligt, kanske du kan be din mamma att hjälpa till lite…

Berätta lite mer om vad du gillar, så kommer du nog att få många tips!

"still lost in space and time"

oldwolfie
0

idag köpte jag färskt fläsk i gårdshandeln

med svål o allt  på 

kan de vara  nåt  då  slipper man det salta    o kryddar  själv

lizziett
0

Fläskfilé i ostsås!

600 g fläskfile (4 port)

140 g bacon 

1 liten purjolök

80 g röd paprika

100 g smältost

3 dl vispgrädde

smör

salt. peppar

1. Ansa fläskfilén, skär i 2 cm skivor, bryn i smör

2. Lägg fläskfilén i ungfast form (smörj med olivolja)

3. Stek baconet

4. Smält osten i en kastrull och häll sedan på grädde, låt puttra   en stund.

5. Häll över fläskfilén och lägg på bacona, paprikan(skuren i strimlor) och purjolöken (skuren i strimlor).

6.Lägg in i ugnen på 225 grader i ca 20 min.

Tyvärr BACON, men man kanske kan tillsätta något annat eller utebli det.

JÄTTEGOTT!

Tilda-T
0

Tärnat kött hälften fläsk och hälften nöt stora bitar av morot och lök bryn detta krydda med din favvokrydda och låt sedan koka tills köttet är mört. Spetsa anrättningen med creme fraiche eller grädde och låt dig väl smaka. Enkelt och mycke gott.

Gör mycke på en gång för den är ännu godare dagen efter!

Den som är mycke känslig för kolisar låter bli att äta löken och moroten men låter dom koka med för smakens skull.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pasi
0

En bit tjocka revbensspjäll…salta o peppra åsså in i ugnen en timma på 200 grader.
Ät med smör…smaskens!

Baerta
0

Tack för tipsen men.

Jag gillar inte kyckling (inte min favoriträtt), och köttfärssås är inte min grej. Jag tycker det smakar kemiskt. Men man kanse ska utsätta sig dehär riskerna när man äter fakirkost??

PS: vill ha mer svar.

ninara
0

Hej Baerta!

Det finns en massa goda kötträtter man kan göra. T.ex:

Köttfärsmums i form: smörj en brödform med smör, blanda ihop

köttfärs ca 500 g,  

en hackad gul lök

en halv liten succini riven (Låt den rinna av på handduk eller papper)

2 ägg

2dl grädde

(om du vill en dl hackade rödbetor, inlagda)

1 dl hackad vitkål (gärna fräst i smör så den är mjuk) 

Krydda med svartpeppar, havssalt el Herbamare, chili, o pyttelite muskot om du vill 

blanda ihop allt o lägg ner i den smörade formen, in i ugnen 175 grader ca 40 min - tills det är genomstekt.

Servera med bernaisesås, ångkokt broccoli eller blomkål…

en sallad till kanske med vinägrette…

ninara
0

Eller: Lövbiff med lök o kantareller.

Stek lövbiff, kryddad med vitpeppar o lite salt. Lägg åt sidan.

Stek en hackad gul lök o en burk kantareller, eller champinjoner - eller färska :)i smör, krydda lite, slå på vispgrädde o lite dragonkrydda, låt puttra.

Återigen ångkokt färsk broccoli till,

riven ekologisk vitkål med balsamvinäger/rapoljavinägrette 

Lätt s en plätt :)

kramis!

ninara
0

Eller:

Ett paket fryst fisk (vilken sort du vill, torsk, sej, lax - vad som helst)  lägg i smörad ugnsfast form lägg frysta grönsaker runt fisken (broccoli, blomkål, ärtor, harrikuvert) - häll på vispgrädde som vispats ihop med kryddor (gärna saffran, Herbamare, paprika, chili, dill, dragon t.ex.)

In i ugnen i 200 grader ca 30 - 45 min  kolla fisken om den är klar genom att skära/dela lite på den o se att den är genomkokt, inte rå :)

Klart!

:)

DaMum
0

Du Baerta, du är en duktig tjej du. Men du kan med trygg hand lämna över matlagningen till din mamma…. hon vet vad du gillar och inte gillar!

Glöm inte att tacka alla de som kommer med så fina tips och recept till dig!

Kram gumman…

Kia
0

Det finns ett recept här på köttfärslåda som var jättegod. Hittar den bland recepten…..:)

Baerta
0

Tack för recpten. Men är lite trött på bacon, kött och bacon. FInns det inget annat i denna kost?

Kia
0

ägg i alla dess former :) Omelett gör jag ofta snabbt och bra :)

Kan du blanda i grädde och ost i också…….

Baerta
0

kia34:

men det är jolmigt. jag hatar omelett. grädde är ju gott (lös vispgrädde) och ost… har jag börjat tappa smaken för.

Men tack för alla tips ändå Kyss

magma
0

Baerta: visst finns det annat! De flesta grönsaker som växen ovan jord går bra att äta, kanske du också skulle kunna äta rotfrukter, t.ex ugnsstekta rotfrukter. Gott som tillbehör till kött är broccoligratäng eller blomkålsgratäng: man kokar dem till hälften, in i ugnen och häller på en blanding av riven ost, salt/peppar och riven ost och gratinerar. Gott! Eller bara kokt broccoli eller haricot verts med en klick smör på som får smälta.

Gillar du tacos? Vi åt igår vår variant på tacos, dvs stekt blandfärs med lite hackad, stekt lök, kryddor. Köttfärsen läggs på ett par stora blad av isbergssallad, ovanpå det riven ost, hackad gurka, strimlad paprika (eller vad man nu vill ha för grönsaker,  jag kostade på mig några teskedar majs…) och några teskedar tacosås. Har dock inte hittat tacossås med mindre än 7% kolhydrater- därför valde jag en stark variant så det bara gick åt två, tre teskedar.

Amiechan
0

Här finns lite fler tips:

Topp 10: Barnens favoriter
Baerta
0

Nej det är ändå lit ekolhydrater i det….

Katti
0

magma skrev: Gillar du tacos? Vi åt igår vår variant på tacos, dvs stekt blandfärs med lite hackad, stekt lök, kryddor. Köttfärsen läggs på ett par stora blad av isbergssallad, ovanpå det riven ost, hackad gurka, strimlad paprika (eller vad man nu vill ha för grönsaker,  jag kostade på mig några teskedar majs…) och några teskedar tacosås. Har dock inte hittat tacossås med mindre än 7% kolhydrater- därför valde jag en stark variant så det bara gick åt två, tre teskedar.

Vi äter aioli till tacos! Supersmarrigt Glad. Sist räckte inte aiolin och då blandade jag den med lite tacosås vilket också funkade utmärkt!