Sockersug på kvällen
Jag är ny här, men har ätit efter Skaldemans bok sept-dec, gjorde ett uppehåll i december och kämpar nu för att komma tillbaka.
Det går jättebra fram till ca 17-tiden då jag blir väldigt godissugen och trött…
Jag har ett hemligt ställe med en STOR påse klubbor (körsbärssmak) och kan inte låta bli att ta en varje kväll och suga på.
Vad ska jag göra? Om jag för övrigt äter strikt så kanske en klubba om dagen är helt okej?

Jag hade samma problem för ett tag sedan. För mig handlade det om att jag inte var tillräckligt mätt. Nu äter jag lite mer vid middagen, det står jag mig på. Skulle det ändå vara så att jag är sugen tar jag mig lite vispad grädde med kakao eller bär. Funkar jättebra. Är ingen expert, men för mig hade det inte fungerat att ta en klubba varje kväll, det hade varit som att plåga mig själv. Men var och en vet ju vad som funkar bäst för en själv. Lycka till i fortsättningen i alla fall!

Välkommen hit, mother_of-six! Om det är ok med en klubba om dagen eller inte, kan bara du själv avgöra, eftersom vi alla är så olika. Vad som kan vara ok för vissa, går fetbort för andra… och det är mycket som spelar in. Vill du gå ner i vikt, t ex? Har du tidigare haft ett stort sockersug att kämpa med? Hur lågt ligger ditt intag av kolhydrater för övrigt? En del som äter LCHF ligger så lågt som under 5%, andra upp till 20%.
Men frågan är varför du blir godissugen och trött just vid 17-tiden, kanske är det så att den där klubban varje dag hindrar dig från att helt gå över till fettdrift? Den kanske håller dig kvar i omställningsperioden. Jag minns att jag blev väldigt trött och godissugen under omställningsfasen.
Mitt tips är att du provar att stoppa i dig något fett istället för något sött. Ost med smör, dessertost, några gröna oliver, ett kokt ägg med majonäs, en kopp te eller kaffe med osaltat smör, eventuellt också grädde om du kan dricka det. Min erfarenhet är att sötsuget försvinner med tiden. Och det är ok att äta så fort man blir sugen (speciellt under en omställning), bara man äter något fett istället för sött. Jag misstänker att du är i omställning, då du skriver att du gjorde ett uppehåll i december.
Men jag vill inte komma med några pekpinnar, om du känner att du tål en klubba om dagen, så är det nog ok för dig. Men då får du kanske räkna med att bli trött vid 17-tiden även i fortsättningen.
Lycka till med vilket beslut du än kommer fram till.
"still lost in space and time"
Tack för råden. Jo, jag vill gå ned i vikt också, ca 15 kg. Så den där dagliga klubban är nog inte så bra…
Jag motionerar varje dag, är ute med hundar och hästar i skogen.
Jag är helt klart sockerberoende och har ätit mkt sötsaker (framförallt godis) förut.
Hur mycket kolhydrater jag äter vet jag inte, räknar eller väger inget men försöker att äta bara fett och proteiner. Men äter ju då och då färdiglagade köttbullar och ibland korv och där finns ju en hel del istoppat.
Äter för övrigt varken frukt eller grönsaker (någon tomat i veckan kanske).
Jag äter både ost och grädde och dricker ibland helmjölk (och där är ju socker), standardfil, grekisk yoghurt, creme fraiche, keso och liknande.
Min basföda är dock ägg, bacon, makrill, smör, ost (gärna Brie) och grädde. Sen försöker jag få till det med något mer protein såsom köttfärs, fisk eller kyckling (men det blir inte varje dag).
Men nu efter jul och nyår så är det det där envisa sötsuget. Och tar jag en klubba så blir jag senare SÅÅÅ sugen på lite limpmacka…
Ska försöka ta Brie eller nåt i stället när jag blir sötsugen, eller grädde som ni föreslog!
du måste nog ha regel NOLL SOCKER om du är sockeröverkänslig (tröstar med socker och blir sockerberoende)
gör iordning nån smarrig smörrätt istället… jag håller själv på att kämpar min första vecka o jag är likadan… fast jag kan inte alltid hålla mig vaken… jag ser ut som ett spöke (svart under ögonen) och mår skit… men NOLL SOCKER gäller å då håller jag det - har jag inte ätit socker nog i mitt liv?!!!
tips, jag tycker smält smör med nötter är nästan lika gott som godis 
Jag håller med odezza…. Vi är så olika när det gäller det vi stoppar i munnen…..och vad som är ok eller inte..
Men jag tror ändå att mitt största tips är att gör dig av med påsen med klubbor. Har du inte den hemma lockas du inte av den. Eller be någon ta den och lägga den någonstans där du inte vet stället……
Sen hade jag gjort som odezza tipsar att ät något fett istället när det suget kommer. Smörbollarna som det finns recept på här är perfekta när man känner sig sugen.
Om man fortsätter att äta sött så bibehåller man sötsuget och även om det bara är en klubba om dagen så kvarstår tyvärr fakta att man uppmuntrar suget.
Fråga dig själv är det verkligen bara en klubba du suger på eller kan det bli mer än en om dagen?
Usch det är så svårt när man är sugen…..tro mig jag vet :)
Lycka till med vad du än gör med dina klubbor :)
# 5 hur gör du nötter med smält smör?
Grodan:Det blev jag också nyfiken på… hur gör Du?
Numer pensionär i Nynäshamn
Välkommen hit! Jag säger som de andra: släng klubborna och ät något fett i stället. Lycka till!

Igår blev jag otroligt sugen och käkade ost med salami istället för nåt sött. Blev illamående till slut för jag var så mätt… Men det är klart bättre än socker, annars kommer du aldrig ur sockerberoendet. Välkommen hit flrresten!

Grodan, receptet pa smält smör och nötter, por favor!
Härligt sophia_ då är du på gång ordentligt och gör kloka val!
Hej! Jag är ny här. Fick ögonen på det här inlägget och kan bara säga att exakt samma sak har drabbat mig, speciellt i början av den här dieten.
Jag har under dessa veckor försökt experimentera mig fram lite och jag kan säga så pass mycket att ju mer jag skär ner på kolhydrater, desto mindre sötsug känner jag på em/kväll. I början, när jag fortfarande tillät mig att äta grönsaker till maten, någon frukt per dag o s v, kom det ett enormt sötsug om kvällarna.
Tog bort kolhydrater undan för undan, men kände fortfarande detta sötsug framåt kvällen. Inte förrän alldeles nyligen, när jag fick ögonen på ett utdrag ur Litsfeldts bok, så insåg jag att jag åt alldeles för lite fett till frukost. Kunde börja dagen med lite keso och några skivor skinka, ibland med en halv avocado till. Nästan bara protein m a o, och dessa kan ju som bekant starta de här sockerkedjorna, precis som kolhydrater, om man inte lägger till fett.
Så jag har nu ätit bacon och ägg till frukost om morgnarna. Jag har fått bort mitt sötsug helt och hållet, men jag måste erkänna att det är en aning jolmigt med allt detta bacon… Skulle gärna vilja ha något bra alternativ, men kan inte komma på något. Majonnäs vill jag inte äta, det innehåller olja och socker. Och jag ids inte göra själv…
Så mitt tips är också att äta mer, och äta mer fett. Lycka till!
Nu har jag varit utan mina klubbor i två dagar och känner ännu inget sockersug. 
Jag följde era råd och åt något fett i stället (vispad grädde eller brie eller revbensspjäll)! Fungerade utmärkt, hoppas det håller i sig!
Idag satt barnen och åt glass (jag vet, det är inte bra - men de är sjuka och orkar inte äta något annat, tänkte det skulle lindra deras halsinflammationer lite) och jag var inte ett dugg sugen. Helt otroligt, jag som är ett godis- och glassmonster…
Nu fortsätter jag med nya glada tag! Tack för råden!
Visst känns det bra när man inte blir sötsugen. När jag är ledig och hemma så äter jag mer. Då unnar jag mig lite vispad grädde med antingen någon sked keso el lite riven kokos som jag blandar i. Men nu ska jag fösöka skippa grädden för jag vill ha lite snabbare viktminskning.
Ibland tänker jag så här när jag är sugen på tex glass el annat onyttigt "Är det verkligen värt att fördärva dessa dagar som lett till fettförbränning och viktminskning, bara för lite glass el godis..NEJ absolut inte! Har jag ätit rätt och jag mår bra så ska inte lite godis fördärva allt.
Jag har börjat göra mkt röror med creme fraiche,majonnäs,röd kaviar och antingen räkor el rökt lax i el vad man har i kylen. Gott!
mother_of_six:
häftigt att du slipper klubborna!
Vi som tipsade dig visste det, men det är ändå lika häftigt att höra att det funkar varje gång, om och om igen!!!
# 17 Visst är det? Jag har knappt fattat att det verkligen är så. Känns konstigt att berätta för andra - det tror inte på en (de vet ju vilken gottegris man var innan…)
Som jag sagt på ett annat inlägg tar jag vispgrädde med lite lite sockerersättning när suget kommer. Det fungerar jättebra. Men jag undrar om det är bättre med några hallon i grädden i stället? Eller något annat tips. Vill tipsa DaMum om att Lidl har fin italiensk prosciutto (eller vad det heter) till billigt pris. Mkt godare än bacon och 0 kolisar.
Nu har jag varit utan något sött i en vecka - och har inget sockersug alls. Härligt!!! Dags att slänga klubborna, för jag behöver dem inte längre. Men jag låter dem ligga där de ligger, kan ju spara dem till nåt barnkalas. Som det känns nu, så är det ingen risk att jag kommer att nalla…
GRATTIS!!!
Sotlugg:Lidl har fin italiensk prosciutto
Den köper jag och den är jättegod! Har alltid lite reserv i kylen som bjudmat med mozzarella om någon dyker upp… Det ser hur exklusivt ut som helst…
#20 Wow du är duktig…. Efter vårt barnkalas igår så finns det massor av godis hemma. Min man har tagit hand om det och gömt det på ett ställe jag inte vet. Det känns bra…….
Jag slapp göra godispåsar med, det gjorde min kompis så jag slapp stå där med godispåsar och massor av godis…. SÅ lätt att det händer något och det vore katastrof för min del känner jag….
Känns bra med fina vänner…….
#21 Den måste jag prova. Alltså Lidl vilket bra ställe *L*
haha… recept… alltså… *host* smälter bara smör å äter med nötter…i en bunke.. usch, nu får jag skämmas…
fast jag tycker jag blir lite dålig i magen av nötter… men nötter med kokosolja… ååååååååh…
varför har ni sug förresten? kommer suget tillbaka? (3 veckor utan socker o jag har NOLL sug)
Suget får vi tillbaka om vi avviker för mycket, alltså vi som är sockerberoende. Ibland får man i sig socker utan att veta det, när man äter ute tex. Om man inte äter tillräckligt med fett kan det också bli mer sug eller kanske det är hunger…
mmm… jo, jag är sockeröverkänslig… antar att de flesta här är det… äta ute… men jag trodde folk här hade lite koll på vad de stoppar i sig… snabbmat är ju avskrivet direkt… kinarest också avskrivet… går väl bara att äta på "riktiga" restauranger där man lagar mat på korrekt vis o så struntar man i potatisen eller riset…
jo det är så man får göra Grodan, men det är inte alltid så lätt.