Förkylt
Jag har känt av en förkylning ett par dagar som inte verkar vilja bryta ut "på riktigt". Lite nys och snuvig men inte så mycket mer.
Igår fick gubben huvudvärk och vaknade idag med ont i halsen. Gick till jobbet ändå, det var så många andra som hade fått förkylning den här veckan. Det började i tisdags och sedan har en eller två stannat hemma varje dag sedan dess.
Nu är jag vääääldigt nyfiken på hur min kropp kommer att hantera förkylningen. Jag brukar alltid få "ärva" den efter gubben (som oftast drar hem dom från jobbet) och det tar alltid mycket värre på mig och jag blir dragandes med den mycket längre också. Det låter lite knäppt men det är nästan så jag ser fram emot gubbens förkylning nu *asg*

För 4 veckor sedan fick jag ont i halsen som utvecklade sej till värk i ett öra, fortsatte med jätteont i halsen hosta vacum i huvudet. för 2½ vecka sedan vaknade jag av illamående och hela jorden snurade, jag är fortfarande yr och hostar och mitt vacum är kvar och lite ont i halsen
Liknande förkylning har jag alldrig haft förr så inte har LCHF skyddat mej från förkylning

Ojoj Jacky, det låter inte roligt… hoppas att du är på bättringsvägen. Om inte så borde du kanske kolla med en läkare, så att det inte är något värre än en förkylning som du har drabbats av… yrseln kan ju kopplas ihop med att att du har haft värk, och kanske inflammation, i örat, balansorganet sitter ju i örat… men det kan ju vara bra att få konstaterat att yrseln inte skulle bero på något annat, nu när den har varit så långvarig.
Själv kan jag bara konstatera att jag har hållit mig ovanligt fri från förkylningar och dyligt, sen jag lade om kosten i somras. Innan var jag mer eller mindre jämt förkyld, eller hade en influensakänsla i kroppen, något som lär vara vanligt vid utbrändhet.
Förra veckan tror jag ändå att jag hade en släng av någonting, kanske influensa, men i betydligt lindrigare form denna gång.
Men självklart är det så att vi kan drabbas av sjukdomar även då vi äter LCHF. Tyvärr finns det ju inget facit, vi kan ju inte veta hur sjuka vi skulle ha blivit om vi ätit "normalkost".
"still lost in space and time"

#Svartkaffe:- Hoppas du slipper förkylning! Jag har varit mycket mindre förkyld sen jag började med den här kosten…men det är ju inte säkert att det beror på den eller om det beror på att jag mår bättre i största allmänhet.
.
Odezza:- Krya på dej!
.

Tack Katarina2, jag är redan bättre! I måndags kände jag fortfarande av det, men i tisdags var jag fit for fight igen, och kunde gå och simma som vanligt, som jag alltid gör på tisdagarna. 
"still lost in space and time"

Jag har varit hos läkare som säjer att förkylningen påvekat balansnerven och att det bara är att vänta på bättring

Tror Skaldeman och Frank Nilsson är övertygad om att LCHF-kost verkligen motverkar infektioner. Undrar om inte Skaldeman sagt att han inte varit förkyld en enda gång sedan han "la om". Jag har väl inte varit förkyld heller under mitt halvår med nya dieten. Möjligen en liten rackare som aldrig riktigt utvecklades. Undrar vad ni andra har för erfarenhet, och exakt vad som påstås hålla infektioner borta. Det mättade fettet, en balans på de olika fleromättade fettsyrorna eller vad?
Min förkylningar upphörde 1992 när jag började med Q10 och B-vitaminer som tillskott. Gjorde jag uppehåll kom snuvan på posten. Vet inte om det var B-komp eller Q10, men instinktivt känns det som det var Q10 som gjorde mest nytta på det området. Jag blev trött och sliten utan.
Idag behöver jag inte extra Q10/B vad det verkar och blir inte förkyld alls, trots snuvor omkring mig på en skola. Vet inte vad i den här kosten som kompenserar extra tillskott på Q10.
Jag var även beroende av en hudkräm med Q10 för torr, narig hy i ansiktet, men den står i bortglömd i skåpet nu.
Numer pensionär i Nynäshamn
Margareta, jag har regelbundet ätit B-vitamintablett med folsyra som jag fått på recept. Det har då inte hjälp på mina förkylningar. Q10 var det längesedan jag åt, kanske skall kolla om hälsokosten har något på extrapris när jag går förbi nästa gång.
När det gäller våra förkylningar så har de inte utvecklats mera för någon av oss här hemma. Jag känner lite mera värk i kroppen men om det är förkylningsvärk eller fibrovärk eller en blandning av båda är inte lätt att säga. Har ändå orkat med en sväng på loppis och så storhandlat.
Gubben är trött och ligger och slappar framför tv:n med spel men förkylningen har inte "tagit" mer på honom heller. Han äter bara lchf till middagen (han är oftast för lat att koka ris/pasta/potatis och nöjer sig med det gröna jag tar fram) men det kanske ändå gör nytta…
Jag har inte heller varit förkyld sedan jag började med LCHF men kännt några gånger att nu kommer det men nej det blev inget. Inte saknar det inte. Jag tror på att kosten ger oss bättre skydd.

Jag åkte faktixkt på en förkylning strax innan jul men det var faktiskt den första på tre år, så nog har immunförsvaret blivit mycket bättre..

Ja, är övertygad också om att kosten inverkar på benägenheten att utveckla infektioner. Frågan är då exakt vad det är som gör det. Antar att det inte finns någon forskning som visar på detta. Fast - spekulera är väl alltid lite roligt? Vad verkar rimligast: Frånvaron av allt för mycket kolhydrater, tillräckligt med mättat fett, balans på de fleromättade fettsyrorna, eller vad? Tja, som så ofta så är det väl flera faktorer som samverkar… Vad skulle ändå unna vara huvudanledningen?
Min teori är att vettig mat stärker kroppen relt allmänt och får olika delar av vårt komplicerade maskineri att samarbeta bättre. Bättre immunförsvar helt enkelt.