Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 8832 ggr
cream1
0

Tips på sötsugs-dämpande godingar??

Skrev nyss ett inlägg angående jordnötter. Har tendens av att överäta dessa små rostade ärtor med följden : Illamående samt dåligt samvete.

Vad brukar ni äta när ni är sugna men inte hungriga? Hade livet varit lite enklare skulle det abra vara att vräka i sig en snickers eller något, men nu är jag ju såklart ute efter något så nyttigt som möjligt - och samtidigt sötsugs-dämpande och i enlighet med lchf såklart.

Ost med smör brukar gå an, men jag är ganska känslig för ost. Och smöret gör mej ofta övermätt.

Så något man bara behöver liiite av för att sötsuget ska dämpas är vad jag söker. =) /cream

Aniara4
0

Det enda som verkligen botar sötsug är tålamod. Strikthet och tålamod. Så länge man fortsätter småäta snacks kommer man att fortsätta bli sugen på det. Ät rejält med riktig mat istället.

Joula
0

Ät kakaopulver med sked, då blir man nöjd rätt fort kan jag lova :)  Det är  gott tycker jag och mättar ev chokladcravings.

Har ocksåmärkt att någon msk kesella mättar bra när suget faller på. Inte gott som godis precis men ok och jag bli som sagt nöjd av någon anledning.

Att dricka ett stort glas vatten med citron är ju också en klassiker för att dämpa sötsug. Ofta är man ju faktikst törstig egentligen men förväxlar det med sötsug.

cokolada
0

paranötter då? de innehåller 3-5% kh och är rejält feta.. jordnötter tycker jag oxå om om har oxå en tendens att överäta dem.. men testa med paranötter och mandel.. de brukar oxå ligga på 5% kh.. köp dem dock på vikt, och så har du oxå rejält med vatten bredvid!

MimLan
0

En tugga på en biff, ett kokt ägg, en sked majo, etc. Vanlig mat.

Buppan
0

Håller med om att paranötter och mandel är perfekt. Behöver inte många för att bli tillfredställd!

Aniara4
0

Eller ostrullar med smör om du absolut måste småäta.

[Pennylane1]
0

ett par tre pinjenötter

Puhlo
0

När det är snacksdags så äter jag gurka med en rejält fet dip. :)

Trrkek
0

Ett kokt ägg brukar ta bort även det mest envisa sötsug för mig… Plus att jag håller på att lära mig att jag oftast har vätskebrist, och att det får mig att vilja vräka på med kolhydrater istället. Bra jobbat kroppen, verkligen ;) Men jag lär mig!

Rony-Bony
0

#8 Kan du tipsa om en fet och god dipKyss

cokolada
0

majonäs som du gör hemma.. men kan blanda i olika kryddor.. jag har gjort med vitlök(som då blir aioli), curry, gräslök..

annars om du äter turkisk yoghurt och créme fraiche kan du blanda med vitlök och salt… jääävligt gott kan jag säga,, passar utmärkt till gurkstavar

cream1
0

ok tack för alla tips! Dock tror jag att  jag skippar att äta rå kakao :P

Trrkek
0

Testa att blanda kakaon med lite ovispad grädde! Works wonders, och man blir nöjd på en väldigt liten mängd… =)

semms
0

Krispiga saker funkar för mig!

Typ ett par rädisor med aromsmör på, inlindat i rökt skinka. Mmmm…. Smaskens! Tungan ute

Puhlo
0

Fet dip är för mig nånslags aioli med kryddor i. Ibland chili, ibland bara vitlök, ibland Lidls frystorkade örtagårdskrydda, peppar av olika slag osv.

Grejen är att den ska vara enbart gjord på majonnäs, för det är fetast. Creme fraiche och TY i all ära, men är jag sötsugen, så ska det vara så fett som bara möjligt, för då är det inte så mkt kolisar i.

När jag inte är lika sötsugen men mer tuggig kan jag fixa lite morotsstavar också, men de är sötare än gurkan, så det blir mer sällan.

smillanlchf
0

En blandning av keso, vispgrädde (ovispad) och grekisk yoghurt är supergott. Passar perfekt en varm dag, som frukost, eller när sötsuget sätter in.

Jag brukar ha lite hemmagjord musli till eller ibland en 3-4 hallon/blåbär.

*mums*

smillanlchf
0

Baconsvålar är annars rätt bra snack. Innehåller INGA kolhydrater! Testa gärna att doppa dom i nån dip eller med lite philadelphiaost på!

thereseah
0

Lidl har mumsiga mandlar, rostade och saltade. Jag brukar ta en liten näve sådana och en stor flaska mineralvatten efter att jag har tränat. Känns bättre än pre-LCHF-bananen :)

Annars tycker jag att det är gott med lite vispgrädde, vaniljpulver (inte vaniljsocker) och kakao. Behövs inte så mycket men mättar suget kanonbra.

Min matblogg: http://minicarb.blogspot.com/

Lottalis
0

Nu när jag var sjuk i feber och inte ville äta men var hungrig.

En ordentlig klick mjuktsmör, lite kokosflingor , kakao, vanilj + ev sötning. Rör allt sätt små klimpar att stelna i kyle eller ät genast med sked. Gott och fett.

gnarak
0

Jag blir aldrig sugen längre, nästan så det blivit ett problem för jag blir nästan inte hungrig heller… inte nån hjälp till dig som vill ha tips men ett evidens på att tålamod hjälper….  men i början av min LCHF-karriär så tog jag en matsked majonäs när jag blev sugen….

[Pennylane1]
0

# 17 Baconsvålar? Nja fläsksvålar menar du väl? Inte att förväxla med baconchips eller vad det kallas, de innehåller majsstärkelse och massor med kolisar.

smillanlchf
0

jaja.. bacon eller fläsk *Haha* Ni vet vad jag menar.. Satt å tänkte att jag skulle göra baconinlindade köttfärsbiffar till middag när jag skrev inlägget, därför blidde det bacon istället för fläs(svålar).

Sorry sorry

cream1
0

Tack för alla bra tips! Skrattande

eva-
0

#2 hihi, inte bara jag som kan ta en sked kakao direkt ur paketet då:) gillar den bittra smaken.

nu har jag inte haft kakao hemma på ett tag, men ngt jag gillade var att ta en klick mascarpone, ngn msk kakao, tjock kokosmjölk o vaniljpulver o blanda ihop. som Chokladmousse, väldigt mumsigt!

pleaze
0

jag blandar mascarpone med vispad grädde och äter med några bär, exempelvis björnbär eller hallon :)

cream1
0

vad är mascarpone?

Joula
0

#24 Ja då är vi två i alla fall :) Är nyfiken på att testa ett dyrt kakopulver, typ Valhrona 250g 95 kr!, och se om smakskillnaden är stor.

Mascarponemoussen lägger jag på minnet. Tack!

#26 Mascarpone är en Italiensk mjuk färskost som brukar finnas i ostdisken.

sepersl
0

jag har kommit till insikten att när jag är sugen har jag ätit för lite fett. Därför försöker jag få i mig fett när jag är sugen och oftast genom en kopp rött eller grönt te med både smör och kokosfett i, gärna en liten skvätt grädde oxå

pleaze
0

#26 precis som Joula säger är det en italiensk färskost, med skillnaden att den här är väldigt fet och har sötare lite gräddig smak

eva-
0

Joula, japp:) Vahlrona är god, men konstigt nog tycker jag att den gamla hederliga Ögonkakaon är godast av alla, o dämpar sötsug väldigt bra för mig. fast nu har jag knappt ngt sötsug på lchf;)

Har provat några olika "finare märken", men när det gäller just rent pulver så har jag inte hittat ngt godare än ögonkakaon.

när jag var i costa rica (som ska vara ett av kakaobönans förlovade land) så köpte jag hem en påse fiiint färskmalen kakao.. men blev jättebesviken! smakade inte alls mkt kakao, inte gott, fick slänga!

men om man köper chokladkaka så tycker jag oftast att dyrare=godare.

Ove-D
0

Att dippa gurka i örtkryddad mjukost är hur gott som helst… Eller ta en skiva skinka och linda runt en bit ost. Eller några nötter/mandlar.

Puhlo
0

Zucchini är hemskt gott att dippa också fick jag lära mig på senaste kräftskivan. :) Känns matigare än gurka också.

jezzi
0

Jalapenos! Har just upptäckt dem och det hjälper verkligen. Behöver bara ta en liten bitsen är suget puts väck.

emmaostlind
0

Jag brukar hacka eller mixa hallon och blanda det med vispgrädde, sen sätter jag in det i frysen en stund. Det blir som glass! Annars tar jag 2-3 teskedar jordnötssmör, av den sort som har minst kolhydrater (7,2 g/100g). Det viktiga för mig är att väga allt, så även om jag drar över min gräns på 20 kh/dag så vet jag i alla fall om det.

Jag har hållit på i drygt sex veckor, och vecka 1-5 var sötsuget nästan helt borta + att jag åt mycket mindre än innan. Nu vet jag inte vad som har hänt, men nu har jag återgått till att vara hungrig mer än jag är mätt på dagarna :(. Hoppas starkt på att återgå till att vara mätt igen. Har tre veckor på mig innan semestern, och vill gärna gå ner lite till den.

Nipp
0

Jag såg en intervju med Charlotte Erlandsson, professor Lunds Universitet.

Hon sa att sug att äta ofta är att vi är törstiga helt enkelt.

Har funnit att det ligger mycket i det. Avhjälper mycket extra kvällsätande för min del i alla fall.

Men inga söta drycker då förståss. Kranvatten eller Ramlösa tycker jag funkar.

emmaostlind
0

#35 Jag dricker också stora mängder Ramlösa/Loka. Men jag skulle inte säga att det mättar sötsug. För mig handlar sötsuget väldigt mycket om gamla fula vanor tror jag. För varje gång jag har ätit lunch tänker jag "Jaha, vad blir det nu för gott?". Jag har inte tänkt på det så mycket förut, men nu blir det väldigt tydligt att något fattas mig, fast jag är mätt.

goldcamilla
0

Jag håller med dig emmaostlir att det man saknar är just det man hade som vana förr. Det tar tid att vänja sig av med vanor, jag hade alltid något gott med mig till TV:n så det saknar jag, det känns så tomt liksom. Jag försöker nu ta lite ost, oliver med mig men sedan vill jag även bli av med den ovanan. Det är dock svårt så jag tar det lite i taget och ersätter det bara med LCHF-mat istället

Sockerfritt
0

Stella 100% choklad (sök t.ex. i google med dessa ord) fungerar bra utan alls socker, eller annan sötning. En bit eller två räcker bra!

Voltaire
0

Jag läste på dr Mercolas hemsida att man kan tåla ägg bättre om man äter dom råa, dom är också mycket mer näringsrika råa. Jag tar en äggula med lite krispiga kokosflinger; mycket gott och mättande.

parsley
0

Lite äppelcidervinäger i ett glas vatten brukar ta bort sötsug. Fast om det är gott…Är man fortfarande sugen efter det så är man hungrig och då är det lika bra att äta.

Känner man för att baka kan man göra vanliga kokostoppar, men utesluta sockret.

En kopp te med antingen kokosfett eller vispgrädde och citron i, ev lite ost till.

Sockerfritt
0

Här finns kolhydratfria gelenallar i alla fall för dom som ännu tycker on lite sött/gott/godis etc…

chrand
0

#30 Jag har läst någonstans att ögonkakaon är godare för att de nyttiga bittra ämnena är borttagna.

Hannah-
0

många bra tips. om man blir väldigt sötsugen.

tackar så mycketTungan ute

Majsan666
0

Om du kan äta lite mörk choklad ibland så gör lite Chokladmousse. Smält en litenliten bit riktigt mörk choklad och blanda ut med vispad grädde. Ät direkt, eller blanda ner lite äggula och låt stå i kylen ett par timmar. Alt kanske man kan blanda grädden med kakao o sukrin (har jag dock inte provat)…

Annars funkar hallon och vispad grädde alltid för mig!

Eller gör en rabarberpaj, med kokos- o nöttäcke (finns fryst rabarber att köpa nu har jag sett). Ät med vispad grädde med en minignutta vaniljsocker.

Zoliz
0

Majsan666 Hur gör du kokos å nöttäcket…

citrina
0

Jag måste säga att jag inte förstår den här maniska önskan som många verkar ha att till varje pris bli fri från allt sug.

En kopp te eller en bit mörk choklad eller en ostrulle eller whatever.  Det är ju bara ett problem om man konstant är sugen och går och småäter hela tiden. Personligen gillar jag mat för mycket för att vilja äta bara 2 gånger om dagen.

Aniara4
0

Jag äter mat flera gånger om dagen, men om jag äter choklad och hallon och grädde osv så blir det för mycket kolhydrater och jag går inte ner i vikt. Och sötsug är ingen trevlig känsla, i alla fall om vi talar om den typ av sug man känner när man är beroende och inte bara tycker det är lite allmänt trevligt med nåt snaskigt framför teven.

Majsan666
0

Zoliz,

Smält 50 g smör, knäck i ett ägg, blanda ner 1,5 dl kokos och 1,5 dl mandel (eller hasselnötter, pumpakärnor, solroskärnor eller annat man tycker är gott). Smula massan över rabarbern och in i ugnen på 200 grader tills den fått lite färg.

(Har modifierat ett recept på blåbärspaj från lchfrecept.com upplagt av 'Mera cheese!')

Lojs
0

#46 För min del handlar det om att suget är en rest av mitt sockerberoende, (precis som #47 skriver) hallon med grädde ena dagen blir väldigt lätt något sockerstinnt dagen efter, för min del eftersom hela sockerknarksgrejen blir igångdragen. När jag verkligen lyckas vara strikt ett tag så är jag fri från sug och mår väldigt bra psykiskt av det med. (OT, men jag älskar känslan av att vara hungrig, men ändå gå förbi godishyllan i mataffären utan att känna minsta intresse för att köpa något!)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.