Annons:
Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 8125 ggr
mumsan
7/13/07, 1:22 AM

Lite C-vitamin?

Med LCHF kosten som jag nu har ätit en längre tid så får jag i mig för lite C-vitamin enligt cal counter. Viill ogärna äta piller med c-vitamin för jag reagerar så starkt på dessa och får ont i huvudet som om blodet skulle rinna och pulsera mycket mera då. Vill gärna äta c-vitamin i kosten. Förr när sjömännen fick skörbjugg och sedan började äta surkål försvann problemen. Den innehåller väldigt mycket c-vitamin får väl börja  med det? Hur gör ni andra här?

Annons:
magma
7/13/07, 1:32 AM
#1

När jag kommer ihåg (…) så äter jag något som heter "C-Ester" (tror det var så det hette) från hälsokost. Innehåller inte socker eller sötningsmedel och är i tablettform, inte brus. Annars så har jag faktiskt inte kollat hur mycket jag får i mig, jag mår bra och blir sällan sjuk eller förkyld…

Ulf-S
7/13/07, 1:34 AM
#2

Jag brukar äta någon grönsak eller lite bär varje dag, så jag är inte orolig… Det blir ofta groddar och surkål ibland.

Apropå surkål måste jag säga att det är en nyhet för mig och en positiv överraskning! Jag har alltid dragit mig för att ens prova, bara namnet ger mig rysningar… Men det är faktiskt härligt friskt och syrligt, åtminstone den sort jag köper!

 Skrattande

Förresten tror jag att C-vitaminbehovet är relativt. Inuiterna klarade sig utmärkt på kött och fett. Polarforskarna för 100 år sedan fick skörbjugg när de åt sin medhavda proviant, när de började äta som inuiterna botades de på nolltid…

mammam
7/13/07, 1:39 AM
#3

Ulf_S; jag tror så också. Troligen behöver man mer  C-vitamin när man äter sämre kost.

Å andra sidan åt inuiterna allt på djuren så då fick de i sig C-vitamin ifrån lever osv.

mammam
7/13/07, 1:41 AM
#4

Skulle också säga att broccoli innehåller mkt c-vitamin och det är nyttigt i övrigt också så det är ett tips istället för piller.

Gronstedt
7/13/07, 10:25 AM
#5

En tomat eller paprika emellanåt, om man inte gillar boccoli. Man behöver inte så mycket.

Ulf_S: Är inte sälar som hundar, att de producerar eget C-vitamin? Hund- eller vargblod är ett traditionellt botemedel mot skörbjugg. Trodde det var därför traditionella innuiter klarar sig undan skörbjugg.

JohanW
7/13/07, 11:01 AM
#6

Rent allmänt så finns det tydligen en hel del mer näringsämnen kvar i kött, lever osv som *inte* är tillagat.. fast det innebär inte för min del att jag tänkte börja äta sånt ;) Då siktar jag hellre på några grönsaker och bär, samt nåt vitaminpiller som tillskott.

Surkål är väl iofs bra ur många hänseenden, inte bara C-vitamin! Glömde bort att jag tänkte skaffa hem lite sånt.. Jag testade syrade morötter förut, från Tistelvind som tillverkar av ekologiska råvaror och *inte* pastöriserar sina produkter - dvs alla näringsämnen är kvar. De har tydligen surkål också, och lite annat.

Annons:
Gojkan
7/13/07, 11:40 AM
#7

Förstår att den del lider av c-vitaminbrist. Lämpliga förslag på mat som innehåller C-vitamin mottages tacksamt. Hur mycket C-vitamin behöver man per dygn? Är konc. citron något att använda?

Kommentera inlägget

Kommentera inlägget

Ove-D
11/5/07, 12:44 PM
#8

Broccoli är väl både bra LC-mat OCH C-vitaminrikt? Finns det fler förslag?

Pasi
11/5/07, 1:03 PM
#9

Som jag skrev i en annan tråd aldeles nyss -

En kost utan kolhydrater kräver betydligt mindre c-vitamin…det man får via ev grönsak, kött och lever lär räcka bra. Dr MercolaLänken öppnas i nytt fönster ger en förklaring varför..en annan kan vara att vi har lägre oxidativ stress vilket gör att vi förbrukar mindre..

parsley
11/5/07, 1:24 PM
#10

Sjömansdosen mot skörbjugg var 8 cl citronsaft i veckan. Vitkål innehåller en del C-vitamin.

Alla djur utom marsvin och människor kan tillverka eget C-vitamin i kroppen, utan behöver äta C-vitamin. Marsvin ingår inte i innuiternas naturliga kost. Rå säl innehåller säkert en del C-vitamin.

sarag
11/5/07, 4:36 PM
#11

Jag äter en skiva färsk citron var eller varannan dag.

tisan
11/5/07, 4:45 PM
#12

Rönnbär är otroligt rika på c-vitamin! Där är det heller ingen risk för konstiga tillsatser som det kan vara på frukt och grönsaker vi köper. Frukt i affären innehåller nog inte så mycket c-vitamin eftersom de inte fått mogna i solen.

Men som sagt rönnbär, ett par stycken täcker dagsbehovet lätt. Frys in i en låda och ta ett par varje dag. Självklart innehåller även andra bär du kan plocka själv mycket c-vitamin. Det behövs inte så många så det blir inte mycket kolhydrater heller.

Glennart
11/5/07, 4:54 PM
#13

Jag tycker inte det är något fel i att ta lite extra c-vitamin, det är nog det "säkraste" tillskott man kan ta. Jag brukar köpa ren askorbinsyra på apoteket.

Annons:
Oluf-56a
11/5/07, 5:48 PM
#14

Några citronskivor i tillbringare med vatten som står i kylen, dricker ca 1 liter ur den kannan om dagen. Friskt o gott och C-vitamin.

Rita-S
11/5/07, 5:55 PM
#15

Jag tar nyponextrakt i te några gonger innimellan :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Skaldeman
11/6/07, 2:32 PM
#16

Jag har provat att "nolla" det normala C-vitamintaget några månader i stöten för att se om det går att få skörbjugg. Det verkar vara omöjligt, åtminstone så länge som man äter en allsidig animalisk kost. Det styrker min tes att sockerätarens gränsvärden inte är tillämpbara på den som äter en naturlig,animalisk kost.

Sten Sture

Glennart
11/6/07, 3:11 PM
#17

Det stämmer nog bra Skaldeman, Gary Taubes beskriver det lite mer utförligt i sin bok.

Han säger ungefär såhär:

Grönsaker må bota c-vitamin bristen men det är inte brist på grönsaker som är grundorsaken. Det är stärkelsen och sockret som sköljer ur c-vitaminet ur kroppen. Äter man en animalisk kost i från första början så blir det inget problem. Samma sak gäller flera andra brissjukdomar exempelvis beriberi(brist på tiamin).

Dagens sockerstinna frukter kanske till och med förbrukar mer c-vitamin än de ger. Med tanke på de moderna odlingsmetoderna!

Men man kan ju fråga sig om det ändå inte kan vara bra att få i sig mer än det grundläggande behovet. Att förhindra skörbjugg är ju en sak, men att ha optimala nivåer är nog en annan.

Skaldeman
11/6/07, 3:44 PM
#18

Ja, vem vet. Jag käkade 10 gram C-vitamin om dagen för några år sen och det kändes bra det med. Samma med protein, förresten. Jag har provat med högdos eller lågdos i månader i sträck utan att uppleva någon skillnad i hälsa. Människokroppen är oerhört flexibel, så länge som den får naturlig, oförstörd mat.

Sten Sture

anki1
11/6/07, 6:20 PM
#19

Jag äter 1 frukt någon gång då och då och lite grönsaker i veckan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

siev
11/7/07, 8:43 AM
#20

Själv tar jag och vispar grädde med jordgubbar eller några andra bär som jag tar från frysen. Jag har ju förmånen att ha en härlig trädgård som är full av bär och frukt på sommaren o hösten. Så just nu är frysboxen full.

Annons:
birma
7/13/08, 9:59 AM
#21

Fälls c-vitaminet ut i vattnet om man gör som många gör, även jag, låter några skivor citron ligga och dra i en kanna vatten?

Verkade som inuiterna åt bär. Ur Wikipedia: "Dessutom sysslade inuiter med fiske och samlade bär."

Antar att syssla med fiske innebär att de åt fisk. Antar att samla på bär innebär att de åt bär.

Själv: Äter från växtvärlden varje dag. Vet ej om allt innehåller c-vitamin, men det gör det väl. Det kan vara hallon, blåbär, vitkål, rädisor, broccoli, haricots verts, salladsblad, lök…
V.a. till var tredje dag blir det en frukt, det är gott och uppiggande, men ej så lchf-vänligt kanske. Men det blir inte längre flera frukter om dagen, så det är ordentligt minskat mot tidigare.

MiaKia
7/13/08, 11:25 AM
#22

Kostdoktorn skriver väldigt bra om vitaminer, se hans diagram och texten ovan:

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=41

Själva har jag några gånger försökt ta cvitamin i tablettform, utan några som helst tillsatser och magen krashar direkt. Jag ska försöka börja äta lever, det verkar vara riktig mirakelmat.

KajsaVarg
7/13/08, 11:33 AM
#23

Jag tar en multivitamintablett varje dag, det ska väl inte skada?

SvartKaffe
7/13/08, 12:54 PM
#24

Om man oroar sig kan man gå in på fineli och välja att lista de livsmedel som innehåller mest C-vitamin. Sedan är det bara att välja från den listan det som passar för dagen och som har vettigt innehåll med kolhydrater. Här är den listan jag sökte fram.

Vill man söka andra näringsämnen än just C-vitamin använder man länken   "mest och minst" på vänstersidan, under rubriken Näringsfaktorer.

Jennix
7/13/08, 12:56 PM
#25

Är det verkligen möjligt att få skörbjugg om man äter lite grönt varje dag, i form av broccoli eller spenat? För mig låter det lite osannolikt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MiaKia
7/13/08, 1:14 PM
#26

#24 men ÅH vilken bra lista! Tack!!

#25 Behöver man få upp järnet, tex så hjälper ju cvitamin upptagningen, det är orsaken att jag vill få i mig cvitamin.

synvinkel
7/13/08, 2:02 PM
#27

Är en extra dos C-vitamin klokt om man börjar känna en förkylning e dyl? Eller stämmer det inte att C-vitaminet hjälper till på någorlunda vis?

Annons:
birma
7/13/08, 3:06 PM
#28

Ja, den listan var jättebra SvartKaffe!
Den har jag suttit och studerat nu.
Vad många  kolhydrat-noll produkter det finns :o)

Starksprit, vodka och gin också "nollat". Det trodde inte jag. Trodde att alkohol innehöll kolhydrater. Trodde lite fel. Men det spelar ingen roll för jag dricker ändå inte sånt där, är nästan lite absolutist, om man kan var "nästan". Nä, sällan får det väl uttryckas. Kanske skulle börja nu då, när det är noll kh i. Näe, det gör jag inte. Duger rätt bra med kranvatten med c-vitaminhaltiga citronskivor i. Nån som vet ifall det blir några c-vitaminer i vattnet även om man inte står och kramar ur saften i vattnet? Eller det räcker att bara citronskivorna ligger i?

birma
7/13/08, 3:12 PM
#29

 #27 synvinkel
Tycker att man hela tiden ser olika (motsatta) uppgifter om det där. Själv tror jag nog mest på de som säger att det inte har någon inverkan.

paronskrutten
7/13/08, 3:38 PM
#30

Hur är det med kolhydrater i spenat? Spenat är optimalt då det innehåller både järn och c-vitamin..

Helena

DaMum
7/13/08, 3:44 PM
#31

Jag har inte ätit en enda C-vitamin på 1½ år och jag har toppenvärden.

Vi vet ju att vi inte behöver sånt i samma utsträckning om vi skippar kolhydraterna.

Kött, smör, ägg, lever och ister, det är fiiiiiiiiiina grejer det!

birma
7/13/08, 4:11 PM
#32

#30 paronskrutten
Väldigt lågt med kolhydrater i spenat.
0,4 per hg
enl fineli.fi

paronskrutten
7/13/08, 4:13 PM
#33

#32 tack :)

Helena

Took
7/13/08, 4:50 PM
#34

Tomat innehåller inte speciellt mycket c-vitamin. 14 mg/100 gram enligt fineli -- och en tomat väger väl kanske 50 g. Det innehåller inte heller något annat som inte finns i andra livsmedel i mycket högre halter, så för mig är tomater bara smaksättare och lyx -- som en något kolhydratfattigare frukt!

#28: Det hävdas ju att när så fort man pressar apelsinjuice så börjar c-vitaminet brytas ner och minskar sedan raskt. Det bästa ska alltså vara att äta frukten färsk istället. Så jag misstänker att några citronskivor i kranvatten visserligen smakar gott, men inte ger särskilt mycket c-vitamin att tala om. Då är det nog bättre att äta en bit gul paprika. Eller göra nyponte på torkade nyponskal, kanske? Eller äta spenat då och då?

Annons:
synvinkel
7/13/08, 5:59 PM
#35

Haha, så om man "grisar" en helg är det bäst att dra fram vitaminburkarna.. Skrattande

birma
7/13/08, 6:44 PM
#36

**#34
**Took, det visste jag inte och har inte hört. Men det verkar ju troligt med nedbrytningen. Var mest nyfiken. C-vitaminer plockar jag i mig :o) från olika vegetabiliska källor. Tycks av naturen vara en sådan som tycker om att äta vegetabilier.

Att det går att få i sig c-vitaminet enbart på animalisk väg, det vill jag inte riktigt sätta min tilltro till, ännu. Många anser ju att det räcker, bara man äter "bra" mat i sin helhet. Men även om det vore sant, skulle jag inte vilja äta enbart så, det vore väldigt tråkigt. 

Tack för svaret! Glad Ja, en bit gul paprika är alldeles säkert bättre då än "citronvatten" ur c-vitaminsynpunkt sett. Såg nyss, om jag såg rätt i fineli.fi att just gul paprika ska vara extra c-vitaminrikt. Nyponte låter inte dumt. Spenat är gott.

birma
7/13/08, 6:53 PM
#37

Ja, det är mest i gul paprika. Såg nu vid ny kontroll på fineli.fi.

Länk c-vit. färska grönsaker

Pasi
7/13/08, 7:19 PM
#38

#30 Endast 5% av järnet i spenat tas upp av kroppen beroende på oxalsyran (ett av alla antinutrienter som växterna har för att skydda sig).

Det verkar inte behövas mer än max 10mg c-vitamin för en frisk kolhydratätare….för en LCHFare betydligt lägre(?).
Att lever innehåller C är känt bland flertalet…. men även grädde innehåller c-vitamin. Kanske räcker det med nån dl grädde om dagen för att tillgodose behovet!?

OBS många charkuterier har c-vitamin tillsatt som konserveringsmedel (E300)!Räcka ut tungan

paronskrutten
7/13/08, 7:19 PM
#39

Gul paprika innehåller mest c-vitamin. Min teori är att grön paprika inte är riktigt mogen än, och har inte fått alla vitaminer den ska ha, och röd är övermogen och har då förlorat lite av vitamininnehållet, men det är inte så stor skillnad faktiskt.

Grönkål innehåller mycket c-vitamin, vet dock inte kolhydratinnehållet i det.

Helena

paronskrutten
7/13/08, 7:21 PM
#40

#38 Oj, det hade jag ingen aning om.. hur mycket järn krävs för att man ska kunna ta upp c-vitaminet?

Helena

JohanBaltic
7/13/08, 7:31 PM
#41

 Jag dricker ett glas tomatjiuce med lite pressad citron - men ärligt talat tror jag inte att det behövs. Jag äter lever en gång/vecka, fet viltfångad fisk, sydamerika och värmlandsgräskött, grädde o smör - tror att det räcker bra. Ska nog testa att ta bort tomatjuicen med citron (fast det är gott) om ett tag och bara äta animaliskt. Tomatjuice är dyrt - bättre att köpa entrecote.

OT. Var förresten nere hos fiskarn vid sjön (östersjön) i går, fick mig en färsk ål som jag stekte i smör. han är 84 år, äter fisk varje dag, fast när han tröttnar tar han en korv :-). Han är på sjön varje dag - när det inte är is - ofta på nätterna för att hinna före sälen, som annars vittjar näten. Han äter nästan ingen potatis längre - vanligare förr som stapelmat säger han.

Han berättade också att han steker torsklevern i smör - har alltid gjort det - kan tydligen bli knytnävsstor på en stor torsk.

Dom har en fisksump som jag kan plocka fisk ur, lägger pengarna i burken - fast jag får rensa själv, 20 kr/kg.

Annons:
Tilda-T
7/13/08, 7:32 PM
#42

Grön paprika är omogen helt rätt men sedan är det frågan om helt olika sorter gul, orange och röd osv! Den gula blir inte röd så småningom!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pasi
7/13/08, 8:12 PM
#43

#40 Vet inte…men jag tror inte man får nån järnbrist på animalisk LCHF-kost.

#41 Billigt!

JohanBaltic
7/13/08, 8:23 PM
#44

#43 Joo… mycket bra kilopris för purfärsk fisk! Dom har flatrökt ål också!

Verkar osannolikt att man skulle få brist på järn om man äter kött, det är ju traditionellt en av de bästa källorna för bl a järn. Fast frågan i #40 var kanske hur mycket järn man behöver för att ta upp C-vitamin - som jag ser det så borde det vara balans på det om man äter kött och lever (eller annan C-vitaminkälla om man inte äter lever). Har svårt att tro att naturen skulle skapa oss så att vi inte får i oss de ämnen vi behöver om vi bara ser till att äta kött, ägg och fisk.

MiaKia
7/13/08, 8:40 PM
#45

Det framgick inte av mitt inlägg inser jag nu. Jag diagnosticerades med svår anemi för snart 2 år sen. Detta var på grund av stor blodförlust vid ett kejsarsnitt och 1 års amning utan att jag kollades upp och värdena var så ofantligt dåliga att jag var nära en blodtransfusion samt fick blåsljud på hjärtat (pga att hjärtat var tvungen att jobba mycket hårdare för att få runt syret i kroppen).

Blåsljudet på hjärtat har försvunnit och järnvärdena är ok igen, jag har dock riklig mens och känner av det och tar därför järn emellan varvena.

Det är ingen (vad jag vet, eller i alla fall för köttätare) större risk att få i sig för lite järn med lchf, utan det är för mig specifikt viktigt.

Inte min mening att oroa nån om järnet.

JohanBaltic
7/13/08, 8:47 PM
#46

#45 Ok - bra förtydligande

Took
7/13/08, 11:23 PM
#47

#40: Är det inte tvärtom, att det behövs viss mängd c-vitamin för att ta upp järn?

paronskrutten
7/13/08, 11:24 PM
#48

#47 Dom kompletterar varann, right? Äh, jag vet inte haha :P

Helena

Annons:
Pasi
7/14/08, 2:15 AM
#49

#47 Det är nog riktigt!

plinkplonk
2/7/10, 11:39 PM
#50

Skönt att läsa lite tips om mat med c-vitamin! Frågade min läkare (nu är ju inte alla läkare överens visserligen…) om jag skulle komplettera med vitamintabletter. "Ja, om du vill spola pengar i toaletten" fick jag till svar. Hellre i kosten alltså, kroppen verkar ha svårt att ta upp vitaminer på burk.

Omega 3 tabletter däremot kanske är lättare för kroppen att ta upp, dels är den ju i oljeform och ofta ska man ju ta kapsylerna flera gånger per dag. Någon som vet och inte gissar som jag? (ursäkta, frågan uppmuntrar att avvika från tråden, sorry)

4everYoung
2/8/10, 2:06 AM
#51

Känner tyvärr inte till det om omega 3, men en läkare jag talade med berättade att han tog 1 krm Ren Askorbinsyra i ett glas juice varje dag och hade inte varit förkyld på över 7 år. Sen vad gäller citronskivor i vatten blev jag varnad, det fräter på tänderna enl en tandhygenist.  Kram

Upp till toppen
Annons: