Thekakor kanske
Hallå alla!!
Idag mixtrade jag lite i köket.. vet inte om detta lilla recept har varit uppe förut faktistk… men i varje fall så gjorde jag typ thekakor…
2 ägg
1 skvätt grädde
1 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver (var många kolhydrater såg jag)
och lite kryddor.. jag hade kanel och kardemumma för det var vad jag hade hemma men kanske brödkryddor funkar…
Blandande först äggen och grädde och lite grann sedan vispade jag ner bakpulver och kryddor och sen mandelmjölet och sist fiberhusken.. det blev en ganska lös blandning som fick svälla en liten stund.. sen klickade jag ut på bakplåtspapper…det blev fyra stycken och ja helt klart ett brödsubstitut om man klara det :).. och om jag har lagt in rätt i min mat så ser det så här
Hmm kan helt plötsligt inte klistra in :(…
7 % kolhydrater
18 % proteiner
75% fett
som sagt om jag har fått till det rätt då :).. och på fyra bröd kan det ju vara värt med lite kolisar :)))…
Hoppas någon annan vill testa och säga vad ni tycker :)..
Hade ugnen på 175 grader och dem kanske var inne i 5 minuter… jag tog inte tiden så noga.. använde mest näsan och kände om dem kändes klar :)…
Tack för tipset, ser ju lovande ut:)
oki… jag är inte så där väldans bra på att använda dessa eminenta verktyg :(… kollade på min mat… först glömde jag bakpulvret och när jag la till det ökade kolhydraterna med tre procent… och det var 10 gr jag räknade på :).. för det var en flat tsk…
Goda blev dem men kanske lite farliga för mackätarna *L* märkte jag.. och jag som nästan alltid har ätit hårt bröd gick igång lite grann på dessa :(( men ska testa dem på gubben som säger att han absolut inte kan leva utan bröd om han ska äta lchf.. han är svårövertygad!!
Dessa är goda men farliga för en mackoman!
Själv tar jag bara ett kryddmått bakpulver, tycker det är mer än nog på den mängden "bröd".
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag såg bilden som "nyaste bilden på sajten" och blev genast nyfiken. Ser gott ut.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
ja det kanske räcker med ett kryddmått.. jag höftade lite :).. är inte så där noga när jag bakar.. eller vad jag nu ska kalla det :)…
Bokmärker!
Men ser faaarligt gått ut för en mackälskare!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Hej
Då ska vi se - dumma frågor från en nybörjare. =)
Fiberhusk - vad är det exakt? Är det någon skillnad på det och Psyllium Husk (psyllium skal)?
Mandelmjöl… Finns det i vanlig affär eller? Aldrig hört talas om innan.
Tacksam för svar.
Förlåt att jaginte svarat men har inte varit inne på ett tag :(… fiber husk är malda psyllium skal…
Mandelmjöl hittade jag på Lidl… men annars kan man ta vanliga mandlar och skålla dem så man får bort skalet och sen köra i mixer eller liknande tills det blir mjöl :)
Kan man inte byta ut bakpulvret mot bikarbonat eller hjorthornssalt? De har inga kolhydrater.

Testade i helgen - KANONBRA!!!
Bokmärkt!
Hej Jaus !Det tror jag absolut att man kan byta bort bakpulver mot bikarbonat eller hjorthornssalt .
Jag ska prova göra det i alla fall .
Hur gör man mandelmjöl?
Vad är fiberhusk?
Mandelmjöl kan du köpa på Lidl i Sverige har jag hört (bor i Norge).
Fiberhusk är finmalda psylliumfrön, finns tydligen på välsorterade livsmedelsaffärer i Sverige.
Här där jag bor mal jag mandeln på vanlig mandelkvarn och köper fiberhusk dyrt på hälsokostaffären. 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Oj, det måste jag också prova
Vänliga hälsningar Stephan
Egge1se: Testade dina thekakor idag med kanel. Helt underbara. Så himla enkla att göra och så goda och de ser ju precis ut som vanligt bröd. Så nu kan man ha med sig lite gott på fikarasten utan att någon kommer att reagera
.
Nu blev livet mycket enklare
.
Oj det var många som har svarat här och jag har inte varit in här på länge :(.. varit utan internet ett tag….
Skönt att man kan förgylla tillvaron för några :)…
tora125 va bra att livet blev enklare :)…
Ni andra som har frågat ser jag har fått svar av alerta medlemmar :)…
God spis :)
Jag gillar inte fiberhusk med tycker att det funkar även om man utesluter husken och tar ett ägg mindre (jag har också lite mindre bakpulver). Igår kväll gjorde jag en tekaka som jag sedan grillade i ugnen med senap , ost och tomat. Väldigt gott :)
bikarbonat eller hjorthornssalt Behöver fil el yoghurt för att fungera
Det gäller väl bara bikarbonat och inte hjorthornssalt? 
När hjorthornssaltet reagerar med syra bildas kolsyra, vilket ger jäsningseffekten. Liksom bikarbonat fungerar hjorthornssalt bäst när något syrligt ingår som ingrediens.
Syrligt? Då är det väl bara ha i en matsked vinäger i degen.
kan man verkligen äta sånt här och fortf. gå ner i vikt? =)
mandelmjöl tex..
och bakpulver innehåller ju ganska mkt kolisar..
men dte vore ju underbart!