Kost efter viktfall
Har hållit på med LCHF sedan juli-06 och har gått ner bra mycket. Till sommaren hoppas jag nå min idealvikt. Som jag känner nu så kommer pasta, potatis, bröd och ris att vara bannlysta för lång tid framöver.
Ni som nått eran idealvikt, har ni ökat på av olika kolhydrater sedan? Isåfall vad? Har det gått bra?
Ni som inte nått eran idealvikt, har ni ändå försökt öka på era kolhydrater, isåfall vad?, och hur gick det sedan?

Jag har inte egen erfarenhet, men var på en föreläsning med bla Skaldeman. Han nämnde detta. Han äter personligen lite mer nuför att hålla sin trivselvikt, men nivåerna är satta genom trial and error- metoden.
Jag uppfattade det som att vi ÄR kolhydratkänsliga för resten av livet och lätt går upp igen om vi börjar äta fär mkt kolhydrater. Det är väl därför vi ska kalla detta för en livsstilsförändring och inte för en bantning (även om Banting var först?)

Jag har också ätit LCHF sedan i somras, då rasade jag på kort tid från 50 kg till 43… så jag vill inte ha någon viktnedgång precis 
Men jag har inte ökat på kolhydraterna, snarare har jag minskat, då jag har slutat dricka mjölk (upptäckte att den stod och surnade i kyskåpet, så jag slutade att köpa hem). Äter inte heller fil eller yoghurt, det gjorde jag i början, med hemgjord musli av nötter. Muslin har jag också slutat med. Så det borde bli färre kolisar numera.
Jag har gått upp utan att öka kolisarna, nu pendlar jag mellan 45 och 46 kg, och det beror på muskeltillväxt. Vilket är precis vad jag vill ha. Jag styrketränar inte, och man kan nog säga att jag motionerar måttligt.
Vad som är tillrådligt i ditt fall när du har uppnått din idealvikt vet jag inte, jag ville bara belysa att det går att gå upp med ett lågt kolhydratintag. Men då får man kanske vara beredd på att göra en dipp under sin idealvikt, som i mitt fall. Och det måste ju var och en avgöra själv, det är ju bara man själv som känner sin kropp.
Annars är det ju bara att du testar dig fram till din gräns för kolisar, när du har nått din idealvikt, skulle du äta för mycket kolisar och gå upp något kilo, så vet du ju vid det laget hur du ska göra för att bli av med det kilot igen. Trial and error, med andra ord, som umbra55 skriver.
Gratulerar till din viktnedgång!
"still lost in space and time"
Jag går upp om jag lägger till potatis, pasta, ris, bröd, det såg jag under julen och då åt jag inte detta dagligen.
Jag kommer nog äta som jag gör nu, under januari har jag inte gått ner något nämnvärt utan har nästan samma vikt nu som den 1 januari. Så jag kan hålla vikten med LCHF som innehåller grädde, creme-fraiche, grönsaker + lite yoghurt.

Tack för alla som svarat!
Ja, jag kallar också det för en livsstil istället för bantning. Har faktiskt inte i hela mitt liv bantat. Jag har mått bra trots min övervikt och alltid hävdat att om man mår bra av den vikt man har finns det inte någon anledning att se över sin vikt. Nu har jag dock lärt mig att det inte är bra om jag äter spann-målsprodukter och annat. I släkten finns både hjärt och kärlsjukdom i tidig ålder samt diabetes.
Jag äter inte yoghurt för jag tror att det liksom triggar mig.
Jag hoppas verkligen att kroppen stannar i vikt när man nått sin idealvikt. Om den inte gör det så måste jag ju äta mer kolhydrater (vad jag förstått) och då vet jag inte vad det skall vara för jag är nöjd som det nu är.