Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 8695 ggr
Coturnix
0

Sömnapné- snarkning

>22.00 Ett andetag för livet Del 2 av 2: Behandling av sömnapné. Hur fungerar hjälpmedlen som finns idag? Läkare och forskare ger sin syn på behandlingsmetoderna och redovisar hur långt forskningen har nått. Även i K 11/3 Textat sid. 793 BREDBILD<Kunskapskanalen.

Jag tittade på det programmet igår. Under programmets gång märkte jag att jag tänkte på lchf. Lustigt att de inte nämner det tänkte jag.
Sömnapné kan bero på att musklerna i svaljet har blivit utan muskelkraft. Det visade sig att man kunde öva upp det med att spela didgeridoo…kanske. En första undersökning av saken tydde på det.

Sedan sa de också i programmet att de ständiga andningsuppehållen och därmed syrebristen, tröttheten och påfrestningen på kroppen ledde till inflammatoriska tillstånd. För det kunde man finna i människor som led av sömnapné.

Att vara överviktig var också en listad orsak.

Min tanke här då, var att det inflammatoriska tillståndet också kunde ha sin orsak i kosten liksom i övervikten. Varför jag tar upp det är för att jag funderar kring om det är fler som faktiskt slutat snarka eller lider mindre av sin eventuella sömnapné sedan de gått över till den här kosthållningen?

Skogiz
0

Hehe, o ja. Min sambo (som ju är den som får lida av det) säger att jag låter som åskan om jag ätit exempelvis bröd.  Så lät det alltså alltid förr innan LCHF och att jag slutat snarka är inte en följd av min viktnedgång, utan av kosten.

Jerker63
0

Jag har gått ner 5 kilo sen jag la om kosten till LCHF och har slutat att snarka. Jag märker också att jag är piggare på morgnarna och känner mig mer utsövd. Ändå har jag aldrig haft nått stort sömnbehov. Men hustrun är glad över att slippa störas av mig på nätterna! Skrattande

AnnaCathrina
0

Jag vaknade ofta av att jag slutade andas och snarkade en del innan jag började med lchf. Sedan en vecka efter omläggningen har jag inte haft några problem med det och jag har ätit lchf i över två år nu.

Jag är övertygad om att det många gånger har med kosten att göra.

Aniara4
0

Ja. När jag träffade min sambo var det ett problem (för honom Flört) att jag snarkade så högt på nätterna. Men enligt honom slutade jag snarka i princip helt och hållet inom ett par veckor efter kostomläggningen, alltså innan jag gick ner i vikt.

Medlem
0

Enligt min man också, att jag slutade snarka efter jag börjat med LCHF.

nyborjare08
0

Intressanta erfarenheter! Det har tyvärr inte funkat för min käre man. Där verkar det enbart ha med vikten att göra. När jag träffade honom hade han gått ner 23 kg på egen hand och då snarkade han inte. Han hade väldiga problem med snarkning och apné innan viktraset. Nu har han gått upp ca 10 kg och snarkar igen. Han äter som jag, dvs LCHF sen 1,5 år tillbaka men det har inte gjort någon skillnad. Viktgränsen för honom verkar gå vid 89-90 kg, väger han över det så snarkar han och har han dessutom druckit öl så kommer apnén också.

berndt
0

Tyvärr har mitt snarkande inte minskat - men genom att jag (äntligen) fick rätt diagnos om sömnapné för 1,5 år sen och numera sover med en sk CPAP-mask, sköter maskinen om att mina snarkningar aldrig blir farliga och andningsuppehållet uteblir.

Jag startade från c 94 kg och har varit ned till c 82.. nu c 87 kg.. sen när jag är nere på 75-77 kg nån gång, skall jag prova sova utan mask, och hoppas att snarkningarna då är borta ?

Jag uppmanar ALLA som har snarkproblem att låta undersöka sig; sömnapne leder till hjärtproblem om det inte sköts! (Jag fick förmaksflimmer)

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Inkanyezi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klarade min snarkning utan cpap och innan jag började med LCHF. Jag bara tejpade igen munnen med en liten bit kirurgtejp på kvällen. Det finns andra knep också, som en tennisboll i pyjamasen, men tejpningen funkade för mig.

berndt
0

DET var ett nytt knep som jag inte hört om tidigare! - och sen blev det ju lugnare i sovrummet också :-) - frun får alltid sista ordet Flört

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Inkanyezi
0

Idén bakom är att man inte ska andas genom munnen utan genom näsan. Och för en del funkar det faktiskt. Och så klart, när man tejpar är sista ordet sagt. Man kan kanske komplettera med öronproppar?

Aniara4
0

Fast när jag snarkade snarkade jag genom näsan också, så det hade inte hjälpt mig…

Inkanyezi
1

Aniara, man snarkar alltid både genom näsan och munnen samtidigt, men när man håller igen munnen är det mycket svårt att få igång en snarkning. Jag lyckas i alla fall inte. Det är någon mjukdel långt bak i näsan som fladdrar när man drar in luft genom näsan med munnen öppen, men med munnen stängd håller det sig still.

Aniara4
0

#12 Tja, jag klarar/klarade av att snarka alldeles utmärkt med stängd mun.

aussiemia
0

Jag snarkar som en besatt här i soffan med munnen stängd. Skrattande Men min man ska tejpa igen munnen innan han går och lägger sig.

aswedishsmorgasbord.com

rifla
0

ja jag snarkar med stängd mun..min sambo intygar det. går åxå på utredning om apne. hade inflamation i sköldkörteln här i höstas och mitt snarkande har blivit värre under och efter det, har ju ständig inflamation i en del muskler i ryggen.

intressant med inflamation och snarkning..