( = Bröllopsfeber med lchf = )
Hej alla!! 
Nu ska jag minsann presentera mig : )
Har tokläst här i nästan ett år här utan att vara alltför delaktig, har under en tidigare period ätit lchf och märkte direkt hur mycket piggare jag blev i både knopp och kropp. Jag har tyvärr ibland svårt att inspireras i köket och vid förkylningar, semester etc faller jag lätt ifrån konceptet.
Nu är det så att sambon friade på nyårsafton (iiiiiiih
) så nu blir det giftemål nere i Skåne i sommar…. Ska bli helt underbart!
Tanken är nu att få en snabb omstart med lchf och inte bara köra fram till bröllopet utan göra detta till en livsstil.
….:::.. MÅL ..:::….
1. Bli av med vätska. Jag har en kropp som gärna samlar på sig mycket vätska och denna kost är den enda hjälp jag någonsin fått att bli av med den.
2. Gå ner i vikt. Målet är att bli av med 5 kg innan sommaren så jag känner mig fin(are) i världens sötaste klänning : ). Tycker mig ha god tid på mig så det borde gå…
3. Bli bra i magen. Jag lider av uppsvälld mage som så många andra. Det var här jag först fick kontakt med lchf, läste om andra vars magar blev så mycket bättre med denna maten. Hoppas den kan hjälpa mig också.
Ska nu i början inte väga maten eller räkna kalorier. Jag vill börja med att få igång tänket och vanan… det kanske kommer längre fram om viktminskningen låter vänta på sig.. Mejeriprodukter kommer jag äta första månaden då jag tror att jag ändå kommer gå ner en del i vikt. Kommer jag till en platå får jag dra ner…
Ålder 27 Längd 158cm Väger in mig imorgon! Mäter in mig imorgon!
NU KÖR JAG !!!!!!!

Det blir till att handla mat efter jobbet idag. Tyvärr fanns där inte mycket lchf i kylskåpet så dagens mat är d.å.l.i.g:
frukost: 2dl filmjölk med nötter och kanel
mellis: 1 avocado
lunch: 2dl filmjölk med nötter och kanel
mellis: 1 bit brie
(planerad) kvällsmat: kycklinggryta med grädde,lök,cr fraiche. blomkålsmos, rå broccoli som tillbehör
Längtar till min goda gryta ikväll! 
Ett gott råd till handlingen. Köp inte filmjölk som bara har 3% fett, utan ta den tjocka turkiska eller grekiska youghurten som innehåller 10%, "spä ut" den med lite crème fraiche.
Avocado och brie är väl bra grejer!
Om du alltid har grädde och kokosfett hemma kan du alltid ta kaffe/te med det i. Då får du en rejäl bränslekick som håller dig mätt länge. Och med ägg till klarar man sig långt.
Här hittade jag just en inköpslista för nybörjare! Här finns ju all service!
Lycka till!

Tack Sindri!
Har ju tyckt att filmjölk är alldeles för lite fettat..
perfekt att ersätta med turk yoggi & cr fraiche. Tack för tipset !
Trött jag blir.. i all stress över att få med mig all mat glömde jag mäta och väga in mig imorse. Mått kommer imorgon iställe
!
Annars är det som vanligt att huvudvärk och lite trötthet börjar infinna sig.. jag brukar reagera väldigt starkt när jag drar ner på kolisar, så detta var väntat. Att jag sen kör en utrensningskur just nu från methodraine spär nog på abstinensen ännu mer kanske…
Klänningen är förresten beställd idag 
4kg ner och den kommer bli underbar på mig!
Frukost: filmjölk m cr fraiche, nötter & kanel
Mellis: 1 bit brieost
lunch: Alldeles för mycket kycklinggryta, PROPPMÄTT! (kyckling,grädde,cr fraiche, lök,svamp,creme cousin tomat/örter. Blomkålsmos som tillbehör.
Mellis: 1 bit brie
Kvällsmat: 2 ägg med majonäs, dill och räkor.
Ser bra ut, och gott, men jag är alltid misstänksam mot ingredienser som har påhittade namn, som creme cuisine. Verkar helt onödigt dessutom när det finns både tomatpuré som är bara tomater och örter kan man köpa torkade om man inte kan odla.
OBS - det var ingen pekpinne - bara ett tips.
Ett tips för att slippa bli så proppmätt är att försöka äta långsammare, det tar ett tag innan maten når magen och mättnadskänslan kommer.
Så småningom kommer du inte att behöva mellanmålen heller.
Så härligt att se fram emot sitt bröllop!

Tack för dina ovärderliga tips Sindri!
Du har så rätt att portionerna är alldeles för stora! Inget jag reflekterat över själv men nu tog med mig kycklinggryta till jobbet idag också. Halverade min portion och delade upp den på två, trots det blev jag nästan för mätt. Så du har väldigt rätt i det du säger 

Frukost: 2 kokta ägg, 1msk cr fraiche, 2msk majonäs, 10räkor, dill
Lunch: Kycklinggryta med blomkålsmos (glömde min råa brocoli, det är det bästa jag vet)
planerad mellis: 1 bit brie
planerad kvällsmat: äggmjölk.
Det är härligt att känna att jag kan stå mig ändå till lunch på frukosten (det händer aldrig med "vanlig mat". Det är skönt att slippa dedär mellanmålen hit och dit. Eftermiddagsmellanmålet behåller jag ett tag till då jag o min sambo ofta äter ganska sen kvällsmat, och tiden mellan lunch och kvällsmål blir annars för långt. Jag är ganska känslig med mitt blodsocker så det är bäst att ta det säkra före det…
Huvudvärken är borta. Skönt! Kan ha att göra med att jag drack slut på min utrensning igår.
Äggmjölk? Jaajjemen! Jag har alltid varit skeptisk men ska testa detta ikväll för första gången! Jag hoppas jag tycker om det, äggmjölk är ju en klockren frukost/kvällsmat. Lagad mat är aldrig svårt att komma på med denna kost tycker jag. Ta din vanliga mat, tillsätt mer fett och byt ut potatisen/riset/pastan. De mindre målen är däremot svårare att fantisera ihop ibland.. så jag hoppas VERKLIGEN att jag gillar äggmjölken! 
Tyvärr glömde jag att väga in och mäta in mig idag igen!!!! tråkigt eftersom jag säkert hade sett skillnad första veckan när vätskan börjar släppa. Det hade ju sporrat mig lite extra att se resultat så snabbt.. men men!
Annars är det en bra dag idag : )!
Men du kanske känner något med kläderna? Att det inte sitter åt lika mycket, liksom. Så var det för mig och det var en fantastisk känsla av frihet!
Frihet är också att slippa alla dessa mål, jag behövde äta var tredje timme när jag åt kolhydrater, det var hopplöst att hitta på saker när man var på möten, på resa o.s.v. Nu äter jag tre gånger om dan och det är full tillräckligt. Är oftast inte ens hungrig när jag vaknar på morgonen. Är jag hungrig någon gång nästan njuter jag av känslan, har ju inte känt den på så många år, det var bara lågt-blodsocker-känning hela tiden.

HEJ!!
Nu är jag tillbaka igen! Jag började om på ny kula i måndags … fick ingen bra start förra veckan så jag börjar om. Började i en tid då jag kände mig som minst motiverad….så det blev bara tungt och jobbigt. kolhydratsabstinensen gick knappt att hantera rent psykiskt.. det var hemskt. Nu har jag minsann vägt in mig och allt, så nu kör jag!
Konstigt men jag har inte haft några abstinenstecken denna gång. Kanske för att jag är mer laddad och ser framåt och tänker positivt istället för att fokusera på hur jobbigt allt känns. . Skönt!!
Maten nu:
**Måndag
**frukost: 4 ostrullar med bregott i, 1/2 grapefrukt
lunch: kycklinggryta med oliver, grädde,cr fraiche,buljong,fetaost. Rå broccoli till.
kvällsmat: brocolisoppa med grädde och cr fraiche, (aaaalldeles för mkt grädde,blev illamående)
**Tisdag
**frukost: 4 ostrullar, 1/2 grapefrukt
lunch: kycklinggryta med oliver, grädde,cr fraiche,buljong,fetaost. Rå broccoli till.
kvällsmat: skagenröra på salladsbädd. (Räkor,cr fraiche,dill,röd lök,1/2avocado)
**Onsdag:
**frukost: 4 ostrullar,1/2 grapefrukt
lunch: 2 laxbiffar (lax,cr fraiche,dill,ägg), med romsås på rom,cr fraiche,röd lök,dill. Glömde min brocoli hemma : (
tänkt kvällsmat: resterna på brocolisoppan. (ska späda ut med lite vatten och buljong)
Tankar: Jag ser klart och tydligt att jag äter för dåligt med protein främst på morgonen, ska ställa mig och koka ägg ikväll så blir det lättare att få med sig en proteinkälla till jobbet (äter alltid frukosten på jobbet). Grapefrukten är dessvärre inte lchf heller.. dock vill jag fortsätta äta lite basisk mat när det annars blir så mycket ost,cr fraiche och grädde, så en halv grapefrukt om dagen kommer jag fortsätta med.. (ska bara kolla upp hur många kolhydrater det innehåller så jag inte överkonsumerar alltför mycket)
annars känns allt kanon!
vikt 1/2 63,7
vikt 3/2 62,8
Släpper mycket vätska i kroppen vilket märks tydligt på vågen, skönt! 
Jag skulle spä ut soppan med grädde….
Du skriver inget om mellanmål, tar det som ngt positivt. Heja!
Min favorit-ta-med-mat är detta: (baserat på Ayals ägg-och baconmuffins)
Ingredienser för 1 långpanna. (Jag gör två åt gången)
11 ägg 1 dl grädde (salt o peppar)
Man vispar ägg och grädde. Lägger bakplåtspapper i långpannan, viker upp kanterna. Så finns det lite olika fyllningar att välja på.
Pizzabitar:
3 dl riven ost
2-3 hg kokt skinka i småbitar
½-1 burk krossade tomater, kokat i ca 10 minuter med lite olivolja, smulad timjan och oregano
ev. 1 mozzarellaost i små bitar
Gillar man Capricciosa kan man naturligtvis ha i stekta champinjoner. Bred ut skinkbitar och ost i långpannan. Blanda äggvisp och tomatröra, häll över. Grädda i ca 20 minuter i ca 200 grader. (alla ugnar är ju olika, passa första gångerna så det inte bränns)
Låt svalna på galler och skär sedan i bitar. Jag gör 12 bitar av en långpanna, då har varje bit nästan ett helt ägg. Två bitar är lagom för mig.
Baconbitar:
3 dl riven ost
2 pkt bacon steks (jag gör det i ugnen på papper 200 grader ca 8 minuter), skär i bitar, bred ut i pannan med osten, häll över äggsmeten. OBS - ta inte salt i denna smeten - baconen är salta nog.
Medelhavsbitar:
3 dl riven ost
1 mozzarella i små bitar
Ca 1 hg lufttorkad skinka
några blötlagda soltorkade tomater, eller körsbärstomater.
Oliver om man gillar det.
Skär allt i bitar, lägg i pannan och äggsmeten över.
Det här är det jag brukar göra men man kan säkert fylla med allt möjligt man gillar. Har tänkt på tacofärs, om man inte gör färsen för blöt borde det funka. Salami, andra korvar, svamp, squash, andra grönsaker, rökt skinka, oliver, ja bara att prova sig fram. I alla fall en suverän grej att ta med sig. Om man försover sig kan man t.o.m. äta sin frukost på väg till skolan eller jobbet.

#sindri, MUMS måste genast provas 
#heleina, lycka till. ser ut att gå bra!

Sindri: jösses vilka kanonrecept! Jag minns nu att jag förra våren testade dedär muffinsen. de va supergoda men de har fallit helt i glömska. Ska göra ett rejält lass i helgen! Pizzabitarna och de andra låter ju helt underbart goda. Tusen tack för recepten : )
Ebbiz: Ja, jag tror verkligen att det kommer gå vägen!!! Det är så kul att vara såhär motiverad!
Vägde mig imorse, gått ner 1,4kg sen i måndags, helt ok resutlat på 3dagar. Är så glad för att vätskan verkar släppa rejält från kroppen!
Annars går maten så himla bra, unnar mig pyttebit choklad ibland på eftermiddagen här på jobbet annars har jag lyckats hålla suget ordentligt i schack. Idag är en grymt bra dag! 

+ att jag verkar inte alls ha behovet av en massa mellanmål längre.. kanonsköng : )!!!
Blodsockret känns så mycket jämnare än när jag drog igång förrförra veckan, kroppen känns mycket mer med på noterna denna gång.
#11 - visst är det skönt att slippa detta eviga jagande efter mellanmål!
En gång blev jag försenad på ärenden på stan och blev hungrig. Gick in på en liten Coop och köpte en bit brieost. Efter en timme i kappfickan var den lagom mjuk och ätljummen.
Vad kul att det går så bra för dig!!!
Hej!
Kul att du ska gifta dig!
Jag tänkte på Methodraine som du drack… det innehåller väldigt mycket kolhydrater, va? Kanske därför som det inte gick att mota bort sockersuget.
Om du vill äta mer basiskt så kan grönsaker vara ett bättre alternativ än grapefrukt.
I stället för gräddsås kan du göra smörsås: vispa ner smält smör (med valfria kryddor) i äggula. Häll i smöret långsamt och vispa frenetiskt. Lycka till!

Sindri: du har så rätt, jätteskönt att slippa mellanmålen. Det värsta är bara när man inte är hemma/har mat i närheten och man blir riktigt sugen. Men så smart av dig, en ost i närmsta livsmedelsbutik! Tips att komma ihåg!
NellieW: Tack , roligt att du hejar på mig
. Du, riktigt intressant tanke. Om inte annat innhåller säkert methodraine fruktos och sötningsmedel… inte konstigt att kroppen slog bakut! Nu känns det mycket lättare att tänka positivt i fortsättnignen. Det var så fruktansvärt jobbigt när jag satte igång mitt i detoxen att jag varit nervös för att det ska komma tillbaka. Det måste helt klart haft en koppling!
Smörsåsen verkar en riktig hit! Ska definitivt testa denna till helgen : )!! Tusen tack!

FREDAG FREDAG FREDAG, Hur skönt är inte detta??
Lite taco (med något enstaka nachochipsl), soffmys och på spåret.. kan inte bli bättre : )
Maten går kanon. Klarar mig fortfarande utan mellanmål vilket är skönt. Blodsockret som annars är som en skenande buffel även det jämnt och stabilt, skönt för både mig och min sambo 
Vikt 1/5 63,7
Vikt 5/5 62,2
Allt fungerar så bra! De 5 nachichipsen får vara min synd denna vecka, känner inte för att ha någon "kolhydratsdag" när allt flyter på så bra!
Nej, du ser - motivationen liksom genererar sig själv!